ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

ایمنی در کوهستان :

برای یک کوه پیمایی ساده بایستی از اطلاعات و پیش بینی های لازم و همچنین امکانات کافی برخوردار بود، که به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

 1- تدارک و آمادگی صحیح: آمادگی جسمانی کافی برای برنامه های کوه پیمایی الزامی است این آمادگی را می توان از طرق گوناگونی کسب کرده و افزایش داد.

2- نکات اصلی در برنامه ریزی عبارت اند از:

الف: مسیر خود را با توجه به فصل انتخاب نمایید.

ب: طول و سختی مسیر بایستی بر اساس توانایی ضعیف ترین فرد گروه انتخاب شود.

ج: زمان کافی برای برگشت را در نظر بگیرید به طوری که در صورت خرابی هوا نیز بتوانید برگردید. قبل از حرکت با مسئولین باشگاههای کوهنوردی و پناهگاهها مشورت کنید و نسبت به مسیر، آخرین اطلاعات را کسب کنید.

د: قبل از خروج از شهر از طریق هواشناسی، از وضعیت آینده هوای منطقه ای که قرار است در آن کوه پیمایی کنید اطلاع حاصل نمایید.

و: مسیر صعودتان را به خانواده و دوستان اطلاع دهید و فراموش نکنید پس از اتمام برنامه، بازگشت خود را به اطلاع آنها برسانید.

ه: صعود خود را از صبح زود آغاز کنید و همیشه وقت اضافی برای استراحت، بازگشت و حوادث پیش بینی نشده را داشته باشید.
3- وسایل کافی عبارت اند از:

الف: وضعیت هوا ممکن است به سرعت تغییر پیدا کند، بارش برف و بوران در ارتفاعات بالا و بارش بارن در ارتفاعات پایین حتی در تابستان نیز امکان دارد، پس داشتن پوشاک و وسایل اضطراری الزامی است.

ب: کفش مناسب به پا داشته باشید. بهتر است کفشها، مچ پای شما را به خوبی نگه دارد تا احتمال پیچ خوردن پا کمتر باشد.

ج: لباس با توجه به زمان و فصل برنامه بایستی انتخاب شود در این میان بهتر است از چند لایه لباس استفاه کنیم چون لباسهای کلفت سنگین ترند در عوض لباسهای متعدد باعث حفظ هوای گرم بدن خواهند شد و با میزان سرد و گرم شدن می توان آن را کم و زیاد کرد. علاوه بر ژاکت و پلوور، یک کاپشن بادگیر کلاه دار بلند می تواند در مواقع اضطراری شما را از سرما حفظ کند. علاوه بر این لباسها به کلاه، جوراب پشمی و دستکش اضافی نیز نیاز دارید.

د: در تابستان برای حفاظت در برابر نور خورشید، به کلاه و عینک و کرم ضد آفتاب نیاز دارید.
ه: وسایل خود را در کوله پشتی بگذارید تا در موقع صعود دست هایتان آزاد باشد. (از به همراه بردن ساک جدا خودداری کنید)

و: خوردنی و نوشیدنی به مقدار کافی همراه داشته باشید و برخلاف یک عقیده  قدیمی تا می توانید از آب سالم و غیرآلوده بنوشید.
ز: یک کیف کوچک وسایل پزشکی شامل چند نوع قرص، باند، باند کشی، چسب زخم، سوت، چراغ قوه دستی، کبریت و پتوی نجات را همراه خود داشته باشید.

ح: چوب دستی یا باتوم  به اندازه مناسب برای شما می تواند در هنگام کوه پیمایی و خصوصاً در سرپایینی ها کمک خوبی برای جلوگیری از آسیب دیدن زانوهای شما باشد.

راهنمای خرید گتر (gaiter):

برف، آب،خاک . سنگریزه می توانند حتی داخل کفشهای عایق و ضد آب هم بشوند، به همین منظور و برای جلوگیری از نفوذ آنها می توانیم با لایه گتر روی کفش خود را بپوشانیم.
تهیه گتر مناسب کار پیچیده ای نیست، در اینجا به مهمترین خصوصیات گتر ها می پردازیم

انواع گتر بر اساس نوع فعالیت :

گلگشت و کوهپیمایی سبک:
 گتر های مناسب این نوع فعالیت، سبک و قابل تنفس هستند و از شما در مقابل صخره ها، شن،باران کم و محیط مرطوب فعالیتهای گلگشت حفاظت می کنند

گترهای فعالیتهای آلپاین:
این نوع گترها مناسب فعالیتهای کوهپیمایی، پیاده روی در برف،اسکی صحرایی و میدانی هستند و  در مقابل سایش صخره ها و نفوذ آب حمایت و حفاظت مضاغف دارند.

گترهای اکسپدیشن:
این گترها برای فعالیتهای اکسپدیشن و طولانی و چند روزه کوهنوردی طراحی شده اند و ضد آّب، قابل تنفس،و فوق العاده راحت می باشند.

 جنس گترها:

گترهای GORE TEX:
این پارچه چند لایه و مشهور قابل تنفس، ضد آب و ضد باد می باشد  که مناسب برای استفاده در برف و محیط های مرطوب می باشد
( متاسفانه بیشتر اجناسی که در ایران تحت عنوان گورتکس فروخته می شوند فقط از جنس نایلون می باشند)

گترهای Cordura :
این پارچه که بافت فوق العاده زمخت و محکمی دارد مقاوم در برابر سایش یخ،صخره و دندانه های کرامپون می باشد.

گترهای Coated nylon:
تهیه شده از پارچه نایلون پوشش دار  وسبک هستند، جنس گترهای ساده و غیر حرفه ای معمولا ای این پارچه است  که مناسب برای کوهپیمایی های سبک، سرعتی و در شرایط سنگریزهای و یا علفزارهای مرطوب می باشند.

گترهای  Schoeller® fabrics:
این نوع بافت انعطاف پذیری و قابلیت کشسانی بالایی دارد و برای استفاده در شرایط اب و هوایی نرمال مناسب است.

⬅️اندازه گتر:

گترهای کوتاه:
اندازه این گترها مابین 20 تا 30 سانتی متر است و معمولا تا بالای مچ پا را پوشش می دهند، این نوع گتر هابرای پیمایش های سبک و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و شن و ماسه و باران طراحی شده اند.

گترهای نرمال:
این دسته از گترها اندازه ای مابین 38 تا 46 سانتی متر دارند  و برای شرایط سخت اب و هوایی، برف عمیق و علفزارهای مرطوب طراحی شده اند.

⬅️تنظیم گتربا کفش:

غالب گترهای استاندارد دارای سایز بندی متناسب با کفش مورد استفاده می باشند. بنابراین موقع آزمایش پیش از خرید حتما تسمه های گتر را ببندید تا از مناسب بودن آن با سایز کفش خود اطمینان حاصل کنید.

چرا هوای سرد و خشک موجب تحریک سیستم تنفسی می‌شود؟

دلیل اصلی تاثیر هوای سرد بر سیستم تنفسی ما مربوط به خشکی و فقدان رطوبت در هوای سردی است که در کوه‌ستان تنفس می‌کنیم. معمولاً مجاری تنفسی ما آغشته به لایه نازکی از رطوبت می‌باشد که در نتیجه تنفس هوای خشک این لایه رطوبت با سرعت نسبتا زیادی خشک می‌شود، در بسیاری موارد این فرایند خشک شدن سریعتر از فرایند جایگزینی رطوبت مجاری تنفسی صورت می‌گیرد. در نهایت این فرایند منجر به تحریک دستگاه تنفسی و خشک شدن گلو و ایجاد دشواری در نحوه بلع انسان می‌شود. نکته بعدی که باید به آن توجه شود این است که در شرایط هوای سرد و خشک تولید مخاط افزایش پیدا می‌کند، مخاط لایه‌ای است که محافظت از گلو را بعهده دارد و در این شرایط مخاطی که ترشح و تولید می‌شود غلیظ‌تر و چسبنده‌تر از حالت معمول می‌باشد و در نتیجه این امر ممکن است منجر به ایجاد انسداد در مجاری تنفسی و افزایش احتمال بروز سرماخوردگی و بیماری‌هایی تنفسی دیگر شود.

برخی راه‌کارها در مواجهه با هوای سرد و خشک
. بینی و دهان خود را با لایه محافظ بپوشانید؛ برای این منظور می‌توانید از دستمال سر و یا کلاه طوفان استفاده کنید. به این ترتیب هوای سرد و خشک محیط پیش از ورود به ریه گرم می‌شود.

. سعی کنید عمل دَم را از بینی و عمل بازدَم را از راه دهان انجام دهید. بینی شما دارای رگ‌های خونی می باشد که می‌تواند قبل از ورود هوا به ریه‌ها موجب افزایش دما و تا حدودی رطوبت آن شود.

. تا حد امکان از فعالیت در محیط‌هایی که هوای سرد و خشک بر آنها حاکم است خودداری کنید، از آنجایی که فعالیت ورزشی موجب افزایش ضربان قلب و تنفس شما می‌شود فعالیت در چنین هوای سرد و خشکی می‌تواند ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد.

. از وضعیت جوی و پیش‌بینی‌های هواشناسی اطلاع دقیق داشته باشید و ابزار لازم را به همراه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که پوشش و لباس‌های شما مناسب با شرایط حاکم آب‌وهوایی می‌باشد. حتما از همراه داشتن دستمال سر و صورت اطمینان حاصل کنید.

. همراه داشتن و در دسترس بودن داروهای کاهنده التهاب در چنین مواردی گزینه مناسبی است.

۱۰ نکته جالب  راجع به دنیای کوهنوردی که اکثر مردم نمی دانند:

خود کوهنوردی بسیار جذاب است، ماجراجویی در طبیعت، پاگذاشتن به دنیای ارتفاعات، رسیدن به لبه توانایی ها می تواند بسیار تحریک کننده هستند.

 اما برخی مطالب جالب کوهنوردی هستند که بیشتر افراد نمی دانند. بیایید با هم سری به این دنیای تو در تو بزنیم.

?مطالب جالب کوهنوردی

برخی اعتقاد داشتند که زنان فاتح کی۲ نفرین شده هستند.

#اولین زن صعود کننده به کی۲، دومین قله بلند جهان، وندا روتکویچ بود. این بانوی لهستانی در سال ۱۹۸۶ به این کوه صعود کرد. اندک زمانی پس از صعود به این قله، در حال تلاش روی کانگچنجونگا در این کوه گم شد و پس از آن هیچ گاه کسی او را ندید.

 آیا کی۲ زنان صعودکننده خود را نفرین می کند؟ ما که اینطور فکر نمی کنیم.

اتفاقی مشابه نیز برای چهار زن بعدی صعود کننده کی۲ روی داد. همه آنها در برنامه های بعدیشان به اشکال مختلف جان خود را از دست دادند. این باعث شده بود که بسیاری فکر کنند که کی۲ هر زنی را که از آن بالا رود لعنت خواهد کرد.

این نفرین بعدها توسط بسیاری از زنان شکسته شد. یکی از آنها ادورنه پاسابان هست که با موفقیت به کی۲ صعود کرد و همچنان هم فعال و سالم به تلاش خود ادامه می دهد.

مردی که دو بار با ویلچر کلیمانجارو را صعود کرد.

برنارد گوسن اهل افریقای جنوبی دوبار با استفاده از ویلچر به کلیمانجارو بام افریقا صعود کرد. اولین صعود وی در سال ۲۰۰۳، نه روز طول کشید، دومین صعودش تنها شش روز زمان برد. گوسن با فلج مغزی به دنیا آمده بود و از یک ویلچر اصلاح شده برای این صعود بهره برد.

یک پسر هفت ساله امریکایی به نام کیتز بوید جوانترین کسی است که توانست به قله کلیمانجارو صعود کند.

پیرترین کسی که به بام افریقا صعود کرده یک کوهنورد ۸۶ ساله به نام آنجلا وروبوا می باشد.

کایل ماینارد بدون هر دو پا توانست در سال ۲۰۱۳ بدون کمک باربران خود را به قله کوه برساند.

کارل الگوف ، اسکای رانر سوییسی سریعترین صعود کلیمانجارو را تنها در ۴ ساعت و ۸۵ دقیقه به انجام رسانید.

تکنیک های #ذهنی #کوهنوردی؛

آمادگی ذهنی در کوهنوردی به اندازه ی آمادگی جسمی اهمیت دارد. موانع ذهنی، همانند موانع بیرونی و جسمی میتوانند مانع صعود باشند.

در اینجا برخی راهکارهای ذهنی که در شرایط دشوار کوهنوردی به کمک شما خواهند آمد معرفی میشوند.

1️⃣ تقسیم کردن کل مسیر به مسیرهای کوتاه تر:

به جای آنکه به راه، به شکل یک مسیر کلی و سنگین که وظیفه طی کردن آن را دارید نگاه کنید، آن را قطعه قطعه کرده و هر قطعه را هم در ذهن خود به قطعات کوچکتر تجزیه کنید. اگر قرار است رسیدن به قله چندین روز یا هفته طول بکشد در ابتدای مسیر روی آن تمرکز نکنید.
مسیر را به مسیرهای کوچکتر تجزیه کنید به این ترتیب شما میتوانید کل فرآیند صعود را به قسمتهای کوچکتری تقسیم کنید که در نتیجه با طی هریک از آنها قسمتی از مسیر به بایگانی ذهن سپرده میشود.

2️⃣ صعود زیبا و جذاب:

هنگامی که صعود دشوار میشود و شما خود را در حال تقلا می یابید میتوانید بر حرکات خاصی همچون حفظ تعادل در صعود، نحوه گام برداری، تکنیکهای کرامپون و فاصله طناب تمرکز کنید. توجه شما به این امور کوچک و پیش پا افتاده باعث تمرکز ذهن خواهد شد.


3️⃣ توجه و تمرکز بر لحظه ای که در آن به سر می بریم:

تمرکز و توجه خود را به راهی که مشغول طی کردن آن هستید قرار دهید و از عباراتی مانند چه میشود اگر، ممکن است، شاید و ... بر حذر باشید.
 با تمرکز بر مسیری که در آن قدم بر میدارید از مصرف انرژی ذهنی برای ناشناخته ها دوری میکنید در حالی که کماکان به ادامه مسیر مشغولید.

4️⃣ شمردن گام ها:

وقتی ادامه مسیر برای شما دشوار شد سعی کنید قدمهایتان را بشمارید. بسیاری از کوهنوردان در حالی که سر خود را پایین انداخته و در حال شمارش قدم ها هستند صعود میکنند.
البته این امر نباید مانع از این شود که تمرکز خود را روی فعالیت اصلی از دست داده یا رابطه شما با گروه قطع شود.

5️⃣ منحرف کردن ذهن:

در هر صعود لحظاتی وجود دارند که احتیاج به هیچگونه فعالیت تکنیکی و فنی ندارید و فقط باید به پیاده روی در مسیر بپردازید. اجازه بدهید در حالی که جسمتان درگیر فعالیت فیزیکی است ذهنتان به پرواز درآمده به هر کجا که میخواهد برود، میتوانید به موضوع مورد علاقه خو فکر کنید، مثلا به فیلم مورد علاقه یا گل کاری باغچه خود.

 #توجه به این #نکته داشته باشید که هر کوهنورد با توجه به وضعیت ذهنی خود میتواند یک یا چند نوع از این تکنیک ها را بکار برد.

 مترجم: پویا سلیمانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

2643193
بازدید امروزبازدید امروز507
بازدید دیروزبازدید دیروز2638
بازدید این هفته بازدید این هفته 5227
بازدید این ماه بازدید این ماه 17312
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها2643193