ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

سیگار کشیدن در کوه:


 شاید شما هم گاها در حین ورزش کوهنوردی و در ارتفاع بالاتر از2700 متر که علائم اولیه بیماریهای ارتفاع بوجود می آید ندرتا شاهد کوهنوردی باشید که پشت تخته سنگی سیگاری را روشن کرده و با میلی وافر پک هایی به سیگار خود می زند.

 سیگار و دود ناشی از آن حاوی حدود 4000 ماده سمی می باشد. اثرات خوشایند سیگار مربوط به نیکوتین آن است همچنین سیگار دارای مواد دیگری از جمله گاز مونوکسید کربن و فرمالدئید و قطران و . . می باشد که در ترکیبات گازی آن موجود است.

مونوکسید کربن بعد از ورود به ریه ها با هموگلوبین خون ترکیب شده و جای اکسیژن را می گیرد(شاید بد نیست بدانید میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین خون 200 بار بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین است) و همین امر باعث اشغال بخشی از هموگلوبین خون با گاز مونوکسید کربن می شود و سیستم اکسیژن رسانی به بافتهای حیاتی ما نظیر مغز را دچار اختلال می کند در نتیجه فرد مصرف کننده سیگار در شرایط کمبود اکسیژن قرار می گیرد و حال اگر فرد عمل کشیدن سیگار را در ارتفاع بالاتر از 2700 متر که شرایط کمبود اکسیژن در آنجا مهیا است انجام دهد دچار علائم حاد کمبود اکسیژن قرار می گیرد که علائمی نظیر حالت تهوع، استفراغ، عرق سرد، سرگیجه، تپش قلب و سردرد می شود البته این علائم خصوصا در افرادی که عادت کمتری به مصرف سیگار دارند شدیدتر و خطرناک تر است.

کولین چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

♦️کولین در‌ واقع همانند ویتامین‌هایB از‌جمله فولیک و ریبوفلاوین است که به ساخت غشای‌سلولی کمک‌ می‌کند و مواد‌مغذی را به‌طرف داخل و خارج منتقل‌ می‌سازد.

♦️کولین یک متیل‌دونور است، یعنی برای انجام فرایندهای مختلف فیزیولوژیکی از‌جمله سوخت‌وساز بدن، انتقال چربی‌ها، متیلاسیون و سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی(نوروترانسمیترها) به آن نیاز داریم.

♦️ازجمله وظایف کولین در بدن عبارت‌اند از حفظ یک‌پارچگی غشاهای سلولی، سنتز DNA و کمک به متابولیسم. کولین همچنین در رشد و تکامل مغز نقش دارد و نیز در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی که جهت حفظ سلامت سیستم عصبی لازم‌اند، مؤثر است. به‌علاوه، کولین از انباشتگی کلسترول در کبد جلوگیری می‌کند.

♦️کمبود کولین موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی و نیز اختلالات عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر می‌شود.

?منبع غذایی کولین

♦️این ماده‌ی مغذی در مواد غذایی زیادی وجود ندارد، اما لبو، تخم مرغ، موز گل کلم و بروکلی ازجمله بهترین منابع پایه‌گیاهی کولین به‌‌شمار می‌روند.

آیا زیاده‌روی در مصرف میوه کار درستی است⁉️

⬅️ ميوه را جايگزين وعده غذایی نکنيد.
در وعده‌های غذایی می‌توان از سهم بيشتر سبزی استفاده کرد، اما مصرف زياد ميوه توصيه نمی‌شود.

⬅️ میدونستین که هر یک واحد میوه دارای قند فروکتوز هست و قند فروکتوز هم بر خلاف قندهای دیگه توی چرخه‌ انرژی مستقیما تبدیل به چربی میشه.

⬅️ در دراز‌مدت مقاومت بدن را به ترشح انسولين افزايش داده و سبب بروز ديابت نوع دو، اضافه وزن و کبد چرب میشه.

✔️هر میوه تقریبا بین ۶۵ تا ۷۵ کالری داره و مساوی با یک کف دست نان سنگگ و یا ۴/۵ قاشق برنجِ پس در خوردنش دقت کنید.

کوهنوردی انفرادی با  تنهایی کوه رفتن متفاوت است،

 کسی که تنهایی کوه میرود  فقط از گروه و جمعیت دوری میکند ولی ممکن است در مسیرش گروههای دیگری حضور داشته باشند ولی در کوهنوردی انفرادی ساعتها یا روزهاشاید کسی را در مسیرش نبیند! ولی هر دو مورد دارای چالش وخطرهست وچارچوب وقانونی دارد.

‍ واژه صعود انفرادی معمولا در رشته صخره نوردی و دیواره نوردی کاربرد دارد به این‌ معنی که شخص به تنهایی و فقط اتکا به خودش مسیری را صعود کند سختترین و خطرناکترین مورد در این روش، فری سولو free solo است.

صعود فری سولو یک شکل از صعود در سنگ و یخ می باشد که در آن کوهنوردان و صعودکننده ها بدون استفاده از طناب ، هارنس یا سایر ابزارهای حمایتی و تنها با تکیه بر توانمندی خود و مهارتشان اقدام به صعود یک مسیر می کنند.
 صعود فری سولو خطرناکترین شکل یک صعود می باشد. سقوط در اینجا به معنای پایان زندگیست.

 هرچند تعداد زیادی از کوهنوردان برجسته در دوره هایی اقدام به این نوع صعودها کرده اند، اما این نوع صعود را باید بسیار خاص دانست.
جالب است بدانید که واژه فری سولو از سپتامبر ۲۰۱۹ به فرهنگنامه لغات انگلیسی اضافه شده است."

کم اشتهایی در کوهستان و تاثیرات ارتفاع بر فیزیولوژی گوارشی انسان:

 تغییرات فیزیولوژیک در ارتفاع باعث کاهش اشتهای ورزشکاران و کاهش وزن آنها می‌شود.

به گزارش ایسنا، کوهنوردانی که زمان زیادی را در ارتفاع بالا می‌گذرانند وزن کم می‌کنند و اشتهای کمتری دارند.
محققان معتقدند که این مساله به دلیل تغییراتی در بدن اتفاق می‌افتد.

این تغییرات برای حفاظت از ارگان‌های مهم بدن در زمان بیماری و آسیب‌دیدگی به وجود می‌آید. معمولا کوهنوردانی که برای چند ماه در ارتفاع بیش از 5 هزار متر یا بیشتر می‌مانند این تغییرات را احساس می‌کنند. محققان فیزیولوژی و علم اعصاب در دانشگاه لندن بررسی‌هایی در این زمینه انجام دادند و نتیجه‌ی این بررسی‌ها در مجله Bioessays منتشر شد.

یکی از محققان در این باره می‌گوید: کوهنوردان تنها چربی بدن را از دست نمی‌دهند، بلکه ماهیچه‌های آنها نیز تحلیل می‌رود. بدن کوهنوردان سلول‌های قرمز خون بیشتری تولید می‌کند، این سلول‌ها اکسیژن‌رسانی بیشتر به بدن می‌کنند. در واقع کوهنوردان هم ورزش می‌کنند و هم با دمای پایین و اکسیژن کم دست و پنچه نرم می‌کنند. انتظار می‌رود در این شرایط اشتهای کوهنوردان بیشتر شود، اما برخلاف تصور آنها کمتر غذا می‌خورند.

ماده‌ای در بدن که در پروسه‌ی نگهداری اکسیژن نقش دارد، کتون نام دارد. کتون چربی بدن را مصرف می‌کند تا برای فعالیت مغز سوخت لازم تولید شود. معمولا میزان زیادی کتون در بدن افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند و افرادی که احساس گرسنگی شدید می‌کنند وجود دارد.

کوهنوردان کمتر غذا می‌خورند و بدنشان کتون بیشتری تولید می‌کند. این پروسه در کسانی که از ناحیه مغز آسیب می‌بینند نیز اتفاق می‌افتد.

 محققان برای رسیدن به این نتایج آزمایش‌هایی بر روی موشها در اتاق‌هایی با فشار کم هوا انجام دادند. تمامی یافته‌های محققان نشان می‌دهد تغییراتی که در بدن کوهنوردان ایجاد می‌شود، ارتباط کمی با کارایی آنها در ارتفاع دارد.

باید ونباید های اشعه خورشید

آفتاب سوختگی   

الف- اثـرات سـودمند اشـعـه خـورشـيد براى  پوسـت :
1- ساخته شدن ويتامين D در پوست (ويتامين D به جذب كلسيم و استحكام استخوانها كمك مي كند.)
2- تشكيل ملانين (رنگ دانه هاي سياه پوست) و افزايش ضخامت پوست:
بابت محافظت شخص در برابر تشعشعات ماوراء بنفش مي گردد.
3- اثرات حرارتي
4- اثرات فيزيولوژيك:
باعث تحريك گردش خون پوست و همچنين باعث افزايش توليد هموگلوبين (رنگدانه گلبولهاي قرمز خوني) در پوست مي گردد.
5- خاصيت استريل كنندگي و ضد ميكروبي
6- اثرات رواني آفتاب باعث آرامش و تسكين بيشتر مي شود.

ب -اثرات مضر:
1- واكنشهاي حاد كه شامل سرخي ناشي از آفتاب مي شود.
2- واكنشهاي دراز مدت و مزمن كه شامل سرطان زايي ناشي از نور خورشيد و پيري زودرس پوست مي باشد.

ج -سرخي ناشي از آفـتـاب (آفـتاب سوخـتگي):
در ارتفاعات بلند، به دليل كاهش غلظت اتمفسر شدت تشعشعات ماوراء بنفش بيشتر است. در انسان، سرخي ناشي از اشعه ماوراء بنفش به طور طبيعي 2 تا 8 ساعت پس از تماس، بروز مي كند. معمولاً هر قدر تماس بيشتر و شديدتر باشد، سرخي زودتر بروز مي كند. سرخي پس از 16 الي 24 ساعت به حداكثر ميزان خود رسيده و پس از 72 ساعت شروع به كاهش يافتن مي كند .
* نكته مهم اين است كه قبل از بروز هرگونه شواهد آشكاري از سرخي پوست، دوره اي مخفي وجود دارد كه طي اين مدت، فرد از تماس بيش از حد خود با نور خورشيد آگاه نيست.
زمان معادل براي ايجاد سرخي در پوست غير برنزه در آفتاب ظهر در يك روز غير ابري در وسط تابستان 12 الي 20 دقيقه است .
درمان:
استفاده از مخلوط يخ و شير يا كمرس آب سرد باعث تخفيف مختص علائم آفتاب سوختگي مي گردد ولي تجويز آسپرين در فواصل دو ساعته در آفتاب سوختگي شديد نيز مي تواند صورت گيرد.

د -پـيـشـگيـري :

1- استفاده از ويتامين E

2- تماس با نور خورشيد بايد به حداقل برسد.

3- بايد حداقل 20 دقيقه قبل از تماس با نور خورشيد از ضد آفتابها استفاده كرد و در مدت تماس با نور خورشيد بايد اين تركيبات بر روي پوست، وجود داشته باشد. ضد آفتابها را بايد پس از تعريق زياد و با شستن صورت مجدداً استفاده كرد.
4- استفاده از كلاه يا پوشش مناسب ديگر
5- عينكهاي ضد آفتاب نه فقط باعث محافظت چشمها از اشعه ماوراء بنفش مي گردد، بلكه از چين و چروك در اطراف پلك نيز پيشگيري مي كنند.
* نشستن زير سايه درخت، روش خوبي براي محافظت از آفتاب نيست چون بازتاب نور از سنگها، برف و يخ باعث مي شود كه بيش از50 درصد اشعه، مجدداً برگشت كرده و به پوست برخورد كند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

2530847
بازدید امروزبازدید امروز457
بازدید دیروزبازدید دیروز1724
بازدید این هفته بازدید این هفته 9104
بازدید این ماه بازدید این ماه 31813
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها2530847