ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

هشدار

JFolder::create: نمی توان دایرکتوری را ایجاد کردPath: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/
JFolder::create: نمی توان دایرکتوری را ایجاد کردPath: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-woeid.json
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-weather.json
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-forecast.json
×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

گرمازدگی در تابستان و راهکارهای جلوگیری از آن:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: راهکارهای مقابله با گرمازدگی:
۱. نوشیدن آب و مایعات
۲. جلوگیری از دی هیدراته شدن بدن در گرمای تابستان و هنگام فعالیتهای ورزشی
 جلوگیری از گرمازدگی

۱- میدانیم دو سوم از بدن همه ما را آب تشکیل داده و به همین دلیل به آب مایه حیات می‌گویند،

زیرا در نبود آن بدن بسیاری از کارکردهای خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است در حالت شدید، منجر به مرگ فرد شود.

۲- آب در متعادل کردن دمای بدن، حرکت مفاصل، کارکرد مغز و... تاثیر زیادی دارد.
بدن به‌صورت طبیعی از راه‌هایی همچون عرق کردن و ادرار خود را سم‌زدایی میکند.

۳-زمانی که فرد به مدت طولانی در گرما قرار می‌گیرد و‌یا در حین ورزش کردن که میزان تعریق افزایش می‌یابد،  سرعت از دست دادن آب از بدن بیشتر می‌شود،  به همین دلیل میزان نیاز بدن به مصرف آب نیز افزایش می‌یابد؛  و چنانچه فرد به میزان کافی آب ننوشد ،  بدن از حالت هیدراته به دهیدراته شدن ، که نه‌ تنها سلامتی کلی بدن را به خطر می‌اندازد ،بلکه به مغز و تمام ارگان‌های دیگر آسیب می‌رساند.
هنگام ورزش کردن  بدن خود را هیدراته نگه دارید؛ حتما پیش از ورزش ، حین ورزش، و پس از ورزش  آب بنوشید.
۴- سلول‌های بدن ما دائما در حال تولید انرژی و گرما هستند.
این گرمای تولید شده بایستی به نحوی از بدن خارج شود.
دقیقا شبیه رادیاتور ماشین که وظیفه خنک کردن موتور ماشین را دارد.
اگر سیستم خنک کنندگی بدن درست کار نکند یا به هر دلیلی مانند افزایش دمای هوا و در معرض گرمای ممتد قرار گرفتن ، دچار اختلال شود ، منجر به گرمازدگی و آسیب های جدی برای بدن می‌شود.

۵- گرمازدگی از عوارضی است که به راحتی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

۶-نشانه‌های گرمازدگی :

بالا رفتن دمای بدن
ایجاد سردرد
حالت سرگیجه و منگی
بی اشتهایی و بدحالی
تشنگی شدید
تپش قلب
نفس های تند و کوتاه
عرق شدید و رنگ پریدگی
شل شدن شدید ماهیچه ها
.....

۷- برای پیشگیری از گرمازدگی :
پوشیدن لباس رنگ روشن
قرار نگرفتن طولانی مدت در نور آفتاب و عدم فعالیت در ساعات گرم
استفاده از کلاه
نوشیدن مایعات زیاد و نوشیدنی های طعم دار طبیعی (طعم دار کردن آب :
برشهایی از میوه ، یا گیاهان و سبزی های معطر ، را به آب اضافه کنید. )
 شخص  گرما زده را سریعا به محلی خنک و سایه ببرید ، یا با پوشاک و وسائلی که دارید سایه بان درست کنید.

با استفاده از زیرانداز و کوله پشتی جایی درست کنید که از زمین فاصله داشته باشد ، دمای سطح زمین خیلی بالاتر است و خود باعث تشدید گرمازدگی میشود.

 آب فراوان به او خورانده  و لباس های اضافی او را از بدن اش خارج کنید.
از طاهره افشاری
ویرایش از دکتر حمید مساعدیان


احتمال شیوع سویه جدید در ایران:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش روند ابتلا به کرونا در کشور هشدار داد. محمدمهدی گویا اعلام کرد که در چند روز اخیر موارد ابتلا به کرونا و بستری ناشی از این بیماری در کشور افزایش پیدا کرده است. پیش از این هم خبرها از افزایش آمار ابتلا به کرونا در دو استان خوزستان و مازندران حکایت می‌کرد.

? گویا در همین خصوص به احتمال شیوع زیرسویه BA. ۵ اشاره کرد و گفت: پیش از این زیرسویه‌های BA. ۱ و BA. ۲ اُمیکرون در کشور شایع بود و در حال حاضر زیرسویه BA. ۵ نیز به دو زیرسویه قبل اضافه شده است.

? وزارت بهداشت از لزوم دریافت دز چهارم واکسن کرونا در تابستان خبر داده است.

? *هشیار باشیم با :  
تکمیل واکسیناسیون + استفاده از ماسک به ویژه در مکانهای سر پوشیده و تراکم جمعیتی*
خصوصا در تجمعات کوهنوردی و در پناهگاهها

انجمن پزشکی کوهستان ایران

علت درد پهلو هنگام دویدن چیست؟


انجمن پزشکی کوهستان ایران: بعضی از کارشناسان عقیده دارند درد پهلو ناشی از انقباض و فشار دیافراگم است یعنی ظهور پدیده ای به نام ایسکمی یانرسیدن خون کافی به دیافراگم.

در حین دویدن فشار زیادی بر ماهیچه های شکمی وارد می‌شود و شما با تنفس سریع شش‌ها را منبسط کرده و حجم ریه‌ها را افزایش می‌دهید. این فشار دو طرفه از بالا و پایین روی دیافراگم، خون را از آن خارج می‌کند و دیافراگم دچار کمبود اکسیژن شده و در نهایت به دلیل انقباض عضلات گرفتگی دردناکی را به همراه دارد.

تئوری دیگری می گوید این دردها حاصل سوزش صفاق جداری شکم است. صفاق جداری غشایی است که دور شکم را فرا گرفته و وظیفه‌ی حفاظت از ارگان‌های داخلی شکم را برعهده دارد. علاوه بر دوندگان، بسکتبالیست‌ها، شناگران، سوارکاران و دوچرخه‌سواران نیز دچار درد پهلو می‌شوند.
کوه گرام

انجمن پزشکی کوهستان ایران

قرص استازولامید (معروف به قرص ارتفاع):


انجمن پزشکی کوهستان ایران: به عنوان داروی پیشگیری از ارتفاع زدگی باید یک روز قبل از صعود شروع شود و تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر می تواند ادامه داشته باشد.

?دوز پیشنهادی استازولامید برای پیشگیری از ارتفاع زدگی در بالغین 125 میلی گرم و دو بار در روز است. (افراد بالای 100 کیلو مقدار بیشتر تا 250 میلی گرم و دو بار در روز). استازولامید معمولا به صورت قرص های 250 میلی گرم در بازار ایران موجود است که باید در هر وعده نصف قرص (125 میلی گرم) مصرف شود.

⚠️نکته مهم:
مصرف قرص استازولامید با توجه به مکانیزم اثر، فقط برای پیشگیری از ارتفاع زدگی توصیه میشود. برای درمان شخص ارتفاع زده، بهترین توصیه توقف در ارتفاع مورد نظر و در صورت عدم بهبود، کاهش سریع ارتفاع است.

?تغذیه مناسب برای کاهش ارتفاع زدگی:
1- در حین فعالیت شدید مصرف آب به میزان ۱۰۰۰ الی ۷۵۰ سی سی در ساعت توصیه می شود.
2- در ارتفاعات بالا مصرف آب لیمو یا لیمو ترش می تواند از میزان ارتفاع زدگی بکاهد.
3- در هوای گرم و تعریق شدید باید نمک نیز به آب آشامیدنی افزوده شود.
4- مصرف انجیر خشک، کشمش، آلو خشک و خرما در حین صعود مفید است.
5- مصرف نوشابه ورزشی به میزان ۲۵۰ سی سی هر ۲۰ دقیقه در حین صعود دشوار و در هوای گرم و هر ۱ ساعت در صعود معمولی توصیه می شود.

⚠️علائم ارتفاع زدگی:

مهمترین علائم ارتفاع زدگی عبارتند از: سردرد شدید، حالت تهوع، کاهش تمرکز حواس، احساس خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و … در اثر افزایش علائم ارتفاع زدگی شخص از ادامه مسیر بازمانده و سریعا باید ارتفاع کم کند. اگر عدم تعادل و تلوتلو خوردن در شخص مشاهده شد باید در همان ارتفاع توقف نماید و در صورتی که بهبود مشاهده نشد سریعا ارتفاع کم کند.

⚠️مشکل خواب در ارتفاع:

برخی از کوهنوردان از سردرد و عدم خواب راحت در ارتفاع شکایت دارند.
پزشکی کوهستان: توصیه می شود که در شبمانی کوه از داروهای خواب آور و مخدر مثل دیازپام استفاده نشود زیرا:
1- انسان را مستعد به ارتفاع زدگی و سرمازدگی می کند
2- باعث اختلال در هوشیاری افراد می شود.
استفاده از قرص استازولامید با کاهش اثرات ارتفاع زدگی موجب کاهش سردرد و همچنین خواب راحت تر در ارتفاع می شود.

✅ به خاطر بسپاریم اولین، اصولی‌ترین و ایمن‌ترین راه در پیشگیری از بیماری‌های ارتفاع صعود آهسته و مرحله به مرحله است و هیچ تمرین یا دارویی جای این کار را نخواهد گرفت. گرچه کوهنوردی مداوم؛ تمرین‎های مستمر؛ پرهیز از افزایش ارتفاع ناگهانی و سریع نیز در پیشگیری از بیماری‌های ارتفاع بسیار اثربخش است.


ارتفاع زدگی چیست؟


انجمن پزشکی کوهستان ایران: بیماری ارتفاع به گروهی از سندرمها اطلاق می شود که در نتیجه اثر مستقیم کاهش فشار بارومتریک و غلظت اکسیژن هوا در ارتفاعات بالا ایجاد می شود. چرا که در فشار کمتر، تراکم هوا کمتر می شود و به همین دلیل در ازای یک نفس اکسیژن کمتری وارد بدن فرد شده و در نهایت هیپوکسی (کاهش اکسیژن بافتی) به وجود می آید.

?در این حالت علائم ارتفاع زدگی از جمله: سردرد شدید، احساس خستگی و کرختی و عدم تمرکز حواس در شخص بروز کرده و با شدت آن، فرد از ادامه صعود باز مانده و باید ارتفاع کم کند.

〽️در ایران ارتفاع زدگی برای کوهنوردان بیشتر در سه قله مرتفع: سبلان (4811 متر)، علم کوه (4850 متر) و به ویژه دماوند (5670 متر) مطرح بوده و ارتفاق

?علائم ارتفاع زدگی:

مهمترین علائم ارتفاع زدگی عبارتند از: سردرد شدید، حالت تهوع، کاهش تمرکز حواس، احساس خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، تنگی نفس و … در اثر افزایش علائم ارتفاع زدگی شخص از ادامه مسیر بازمانده و سریعا باید ارتفاع کم کند. اگر عدم تعادل و تلوتلو خوردن در شخص مشاهده شد باید در همان ارتفاع توقف نماید و در صورتی که بهبود مشاهده نشد سریعا ارتفاع کم کند.

?پیشگیری از ارتفاع زدگی:

1- صعود تدریجی و هم هوایی:
صعود تدریجی بهترین و بی خطرترین روش پیشگیری از بیماری ارتفاع است و کمک می کند تا بدن فرصت کافی برای هم هوایی را داشته باشد. اگر احتمال ارتفاع زدگی می دهید، پیشنهاد می شود که از محل کمپ در شب اول حدود 300 متر به بالا صعود کرده و مجدد به کمپ برگردید و بخوابید. (هم هوایی)

2- تغذیه:
مصرف غذاهای پر کربوهیدرات و کم چربی و نوشیدن مایعات به حد کافی از خطر ارتفاع زدگی جلوگیری می کند.

3- استفاده از قرص استازولامید:
برای جلوگیری از عوارض ارتفاع زدگی استفاده از قرص استازولامید (معروف به قرص ارتفاع) توصیه میشود. دوز توصیه شده جهت پیشگیری، در بالغین ۱۲۵ میلی گرم، دو بار در روز است که باید از روز قبل از صعود مصرف آنرا آغاز کرد.

این قرص برای شما بودن در ارتفاع بالاتر را شبیه سازی می کند. در واقع قرص استازولامید بدن شما را در شرایطی قرار می دهد که انگار در ارتفاع بالاتری از ارتفاع فعلی قرار گرفته اید. اثرات جانبی استازولامید معمولا به خوبی تحمل می شوند. از جمله این عوارض بی حسی دور دهان و نوک انگشتان، افزایش دفعات ادرار، تغییر در مزه نوشیدنی های گازدار است. فرد در هنگام مصرف نوشیدنیهای گازدار مزه فلزی در دهانش احساس می کند.

انجمن پزشکی کوهستان ایران
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

3128413
بازدید امروزبازدید امروز176
بازدید دیروزبازدید دیروز2063
بازدید این هفته بازدید این هفته 14326
بازدید این ماه بازدید این ماه 3831
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها3128413