ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

هشدار

JFolder::create: نمی توان دایرکتوری را ایجاد کردPath: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/
JFolder::create: نمی توان دایرکتوری را ایجاد کردPath: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-woeid.json
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-weather.json
JFile: :read: نمی توان فایل را باز کرد: /home/daghlarn/public_html/cache/mod_sp_weather/94-forecast.json
×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آیا در کوهنوردی و صعود به ارتفاعات دچار گرفتگی گوش می شویم یا نه؟


انجمن پزشکی کوهستان ایران: با فاصله گرفتن از سطح زمین، گوش دچار گرفتگی یا کاهش قدرت شنوایی می‌شود. این حالت بیشتر در صعود از ارتفاعات با سرعت بالا همچون استفاده از تله کابین و خودرو قابل لمس می باشد.

گوش میانی که عامل بروز مشکلات گوش در حین ارتفاع گرفتن است به شکل حفره‌ای در داخل استخوان گیجگاهی است که نسبت به تغییرات فشار محیط آسیب پذیر است.

گوش میانی از طریق لوله‌ای به نام شیپور استاش به حلق راه پیدا می‌کند. لوله استاش که حالت ارتجاعی دارد در حالت معمول جداره‌هایش روی یکدیگر خوابیده است هنگامی که فشار داخل حلق زیاد باشد این فشار جدار لوله استاش را از هم باز می‌کند و هوا به گوش میانی می‌رسد.

بهترین حالت پرده گوش وقتی است که فشار در دو طرف پرده گوش یعنی فشار داخلی و بیرونی گوش برابر باشد.

هر چه از سطح زمین بالاتر بریم فشار هوا کمتر می شود، در نتیجه هنگام صعود به ارتفاع فشار محیط کمتر از فشار گوش میانی می شود که در این حالت پرده گوش به بیرون منحرف و متورم می شود و گرفتگی گوش احساس می شود.

این گرفتگی با تغییر وضعیت شیپور استاش جبران می شود. باید دقت کرد سرماخوردگی شایع‌ترین عامل بر هم زدن تعادل شیپور استاش است.

البته در ورزش کوهنوردی بدلیل صعود بطئی و آهسته چنین شرایطی بوجود نمی آید و فرد احساس گرفتگی گوش نمی کند ولی در صعود های سریع همچون ارتفاع گرفتن با تله کابین و یا استفاده از خودرو در عبور از گردنه ها این اختلاف فشار بیشتر حس می شود.
تدوین از دکتر حمید مساعدیان - عضو کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی

شرایطی که یک  کوهنوردی باید مد نظر بگیرد

1- ماهیچه های قوی پا

برای کوهنوردی نیاز به ماهیچه های قوی، به خصوص ماهیچه های پا دارید زیرا هنگام بالا رفتن از کوه ماهیچه ها مجبورند وزن بدن و کوله پشتی را تحمل کنند، بنابراین اگر قصد دارید در یک مسیر کوهستانی پیاده روی کنید، یک هفته قبل از آن مواد غذایی حاوی منیزینم مانند سیب زمینی و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از کشیدگی ماهیچه ها پیشگیری کنید. همچنین می توانید از مواد غذایی نمکی مانند بادام زمینی نمکی استفاده کنید.
2- استقامت بدنی بالا
نبض شدید تنفس هنگام بالا رفتن در یک مسیر کوهستانی کم کم با تند شدن شیب افزایش پیدا می کنند بنابراین داشتن استقامت بدنی بالا یکی از مهمترین شرایط جسمی برای پیاده روی کوهستانی است.
3- قدرت تحمل ارتفاع بالا
کسانی که در ارتفاع پایین زندگی می کنند و از نظر جسمی هم کاملا سالم هستند نیز ممکن است در ارتفاعات بالا دچار مشکل شوند زیرا در ارتفاع بالا بدن نیاز به گلبول های قرمز خون بیشتری دارد تا بتواند اکسیژن مورد نیاز را از هوای رقیق بگیرد. در حالت عادی معمولا حدود 24 ساعت طول می کشد تا فرد کاملا با این شرایط سازگاری پیدا کند.
4- قدرت تمرکز طولانی
هنگام پیاده روی در مسیرهای کوهستانی باید حتما حواستان به مسیر پیش رو باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است سکندری بخورید و حتی به پایین پرت شوید. معمولا نوجوانان به دلیل بی توجهی بیشتر در معرض خطر هستند. البته این امر می تواند ناشی از خستگی شدید نیز باشد؛ حتی در حرفه ای ها.
5- چالاکی و چابکی
لازم نیست قهرمان ژیمناستیک باشید اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید کمی چالاک باشید. این موضوع باعث حفظ استقلال شما موقع کوهنوردی می شود زیرا دیگر برای عبور از رودخانه یا یک مسیر باریک نیازی به کمک دیگران ندارید

چرا بعد از ورزش عادی وکوهنوردی عضلات درد میگیرند؟

پس از یک فعالیت ورزشی فیبرهای (تارهای) عضلانی تخریب می شوند تا سایز آنها به مرور زمان افزایش یابد. همین باعث ایجاد دردی به نام درد عضلانی با شروع تاخیری» یا DOMS می شود.

✅جالب است بدانید ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم علت درد عضلانی تاخیری چیست. یکی از توجیهاتی که وجود دارد این است که این درد و گرفتگی ناشی از میکروتروماهایی (ریز ضربه) است که به فیبرهای عضلانی فعال وارد می‌شود.  

?تخریب تارهای عضلانی که در واقع پارگی های میکروسکوپی است موجب درد عضلات می شود. نمونه برداری آزمایشگاهی از عضله در روز بعد از ورزش شدید نشان می دهد، خونریزی و قطع اتصال فیلامان های عضلات (که باعث نگهداری فیبرهای عضلانی می شود) در اثر سائیده شدن آن ها بر روی هم در طی انقباض عضلانی، باعث ایجاد این درد می شود.


?آیا در صورت ادامه‌ی تمرین در شرایط DOMS، ریسک آسیب بیشتر خواهد شد؟

وقتی درد دارید و عضلات‌تان گرفته، به سختی می‌توانید تمرینات قدرتی را با فرم درست اجرا کنید. از لحاظ تئوری این اتفاق می‌تواند ریسک آسیب را بالا ببرد.
مطالعه‌ای نشان داده در عضلانی تاخیری، عملکرد دویدن را کاهش داده و می‌تواند بیومکانیک‌های دو را نیز تغییر دهد. اگر شما بیومکانیک‌های دویدن را تغییر دهید، باید انتظار داشته باشید که میزان آسیب‌تان بالاتر برود. ضمنا این مطالعه حاکی از آن بوده که در عضلانی تاخیری می‌تواند سوخت گیری مجدد ذخایر گلیکوژن در عضلات را به تاخیر بیندازد.

✅بهترین رویکرد این است که طی چند روز اول درد و گرفتگی عضله، تمرینات سبک انجام دهید. اگر با وزنه تمرین می‌کنید، مقاومت را کم کنید و تکرارهای بیشتر انجام دهید.

بلوغ روانی چیست؟

بلوغ یعنی انکه تلاش برای تغییر دیگران را متوقف ساخته و بر خویش متمرکز شوید.
بلوغ یعنی  دیگران را همانگونه که هستند بپذیرید
بالیدگی یعنی به این درک برسید که هر کسی از دیدگاه خودش درست است.

بلوغ یعنی قدرت انکه بتوانید رها کنید و بگذرید.
بلوغ یعنی بجای انتظارات پی در پی از یک رابطه ؛ سخاوتمندانه برای ان تلاش کنید و ببخشید و انرا بسازید.
بلوغ فهم این واقعیت ست که هر انچه کرده اید ؛فقط از برای خود و ارامش تان بوده ست .

بلوغ متوقف کردن مسیری ست که در آن بکوشید که خود را برتر نشان بدهید و به جای ان بر نقاط مثبت دیگران متمرکز بشوید.
 بلوغ یعنی انکه بدنبال تایید دیگران نباشید و خودتان  را با کسی مقایسه نکنید.
بالیدگی پذیرش خویشتن  است به همانگونه که هستید و درک این نکته که تا هنگامی که خود  را نپذیریم هیچ تغییری رخ نخواهد داد.

سرطان پوست تبعیض نمی شناسد...!
ضد آفتاب و مراقبت از پوست برای مرد و زن نیاز است.
 
اشعه ماورا بنفش خورشید اثرات ثابت شده ای بر روی افزایش انواعی از سرطانهای پوست تـسـریع و تـشـدید پـیری چروک پوست و بـدتـر شــدن بـرخـی از بیماریهای پـوسـتی و ایجاد و تشدید لک صورت و کک و مک دارد.
به مواردی که بتوانند از نـفـوذ اشعـه ماورا بـنـفـش به قسمتهای عـمقی اپیدرم ( روی پوست ) و درم جـلوگـیری کـنند را محـافـظ یا ضـد آفتاب می گویند . نحـوه اثر ا ین ضد آفتابها جذب انعکاس اشعه ماورا بنفش می باشد از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلوگیری می کنند

ضد آفتابها دو گونه هستند :
اول : ضد آفـتابـهای فـیزیکی: با انعـکاس اشـعه از رسیدن آن به پـوسـت جـلوگـیری میکنند هـر مانـع فـیزیکی کـه این عمل را انجام دهد از این گروه میباشد مانند پمادهای حاوی اکسید زینک که از نـفـوذ اشعـه به روش انـعکاس آن جـلوگیری میکند. و یا مصرف کلاه لبه دار و حتی نقاب که مانع رسیدن اشعه به پوست میشوند را جزء این گروه به حساب می آورند .
دوم : ضد آفتابهای شیمیائی: این گروه از ضد آفتابها از طریق جذب اشعه از رسیدن آن به لایه های عمقی پوست جلو گیری میکنند.
عـیار محافظتی ضد آفتابها : مقـدار جذب اشعه توسط ضد آفتاب را میگویند. هر چه این عـیار بالاتر باشد مقدار جذب اشعه نیز بیشتر می شود .
- در آب و هوای ایران عـیار محافـظـتی بالاتر از۲۰ نیاز میباشد. هر چه اشعه در ناحیه ای مسـتـقـیم تر بتابد باید عیار را بالاتر انتخاب کنیم .
- در مناطق جنوبی ایران اشعه مستقیم تر تابش دارد . هر نوع ضد آفتاب با هر عیاری بیشتر از سه ساعـت روی پوست موثر نیست و باید بعد از ۳ ساعت تکرار شود.
- بیشترین مقدار اشعه در فاصله زمانی ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهـر به زمـیـن میـرسد.در این فاصـله زمانی از قرار گـرفـتن بطـور مستـقـیم در برابر اشعـه آفـتاب اجـتـناب شود.
- افرادی که پوست روشن دارند بیشترین صدمه را از اشعـه میگـیرند و نیاز است این افراد بیشتر مراقب باشند.
- در فعالیتهای روز مره از قبیل کوهنوردی – شنا – اسکی – فوتبال و غیرو حتما” از ضد آفتاب استفاده شود .
- اکثر ضد آفتابها در آب محلول بوده و با شستشو و شنا یا تعریق پاک میشوند و باید مصرف آن تکرار شود.
- در کـودکـان از سن ۶ ماهـگی به بعـد براحـتی میـتوان از ضـد آفـتابهای شیمیائی استفاده کرد – ترکیبات موجود در ضـد آفـتاب مـیـتواند در بعـضی افراد حسـاسـیـت ایـجـاد کـند و بایـد نوع ضد آفتاب در این مواقع عوض شود.
- افرادی که جوش صورت دارند باید از ضـد آفـتابـهـای محلول و یا لوسیون استفاده کنند ; چون کرمها و پماد که چرب میباشند باعث بدتر شدن جوش صورت آنها می گردد .
توجــه : استـفـاده از ضد آفتابها به معـنی ایـمـنی ۱۰۰% نـیـست و باید سایر موارد محافظتی را رعایت نمود .
- استفاده از ضد آفتاب اثرات سوء برای پوست ندارد ؟ مصرف ضد آفتاب هیچ گونه عوارضی ندارد و مفید نیز میباشد ولی انتخاب نوع و مارک ضدآفتاب و درجه محافظتی برای هر پوستی و منطقه ای بسیار مهم میباشد .
نکاتی درباره پاکسازی روزانه پوست صورت
پاکسازی پوست صورت یکی از ارکان مهم زیبایی و بهداشتی پوست است. هدف از پاکسازی روزانه زدودن گرد و غبار، مواد آرایشی و چربی اضافی و آلودگی های مختلف و بازکردن منافذ بسته پوست می باشد.
بیش از دوبار در روز پوست صورت خود را شستو ندهید چون شستشوی بیش از حد باعث تبخیر بیش از حد آب از سطح آن و کاهش میزان چربی پوست و یا تحریک غدد مولد چربی در پوست های چرب می شود بهتر است یکبار صبح و یکبار شب شستشو انجام شود.
بهترین راه پاکسازی پوست صورت استفاده از یک شیر پاک ملایم و در صورت امکان استفاده از لوسیون تونیک بعد از شیرپاک کن است.
در صورت عدم دسترسی به این فرآورده ها بهتر است از یک صابون ملایم مثل صابون بچه یا صابون گلسیرینه استفاده کرد. ترجیحا صبح ها پوست را با آب سرد بشوئید و استفاده از صابون را در انتهای روز انجام دهید. آب سرد بهترین تونیک برای پوست دست شستشو با آب سرد را فراموش نکنید.

یک_ دیدگاه...
 
يكی از مهمترين اصول دموكراسی كه بايستی در تمامی امور شخصی و اجتماعی يك جامعه جاری و ساری باشد آزادی انتخاب است. ليك اين آزادی در بسياری از موارد با ترفند‌های گوناگون و ايجاد تبصره‌ها و ماده‌های به‌ظاهر قانونی خدشه‌دار و حتی باعث زدودن ماهيت اين اصل اساسی دموكراسی می‌گردد كه تبعات خاص خود را بدنبال دارد.
از جمله اين موارد می‌توان به ساختار مجامع انتخاباتی روسای هيات‌های كوه‌نوردی استان‌ها اشاره كرد.
اين ساختار به گونه‌ای طراحي گرديده كه در نهايت نمی‌توان آن را بعنوان روشي صحيح و منطبق بر دموكراسی و انتخاب آزاد دانست و نهايتا نتيجه‌ای جز دوری و جدايی كوه‌نوردان ذی‌صلاح و مجرب و كارآزموده را از بدنه و پيكره كوه‌نوردی آن استان در پی نخواهد داشت.
اينكه مجمع انتخاباتی رئيس يك هيات استان متشكل از نمايندگان مربيان، شهرستان‌ها، قهرمانان و ... باشد شايد در نظر اول منطقی و موجه جلوه كند  اما نمی‌توان نقش اعمال نفوذ‌ها و جناح‌بندی‌ها و لابی‌های مختلف را در انتخاب اين نماينده‌ها ناديده گرفت؛ بخصوص اين عوامل می‌تواند در دوره بعدی انتخاب يك رییس هيات به غايت تاثيرگذار باشد؛ چرا كه هيچ سازوكاری نيز براي انتخاب اين نمايندگان وجود ندارد. كمااينكه بسيار ديده شده كه اغلب اين نمايندگان وابسته به يك  
جريان خاص وابسته به باشگاه رئيس هيات كنونی است و در واقع رئيس هيات طي دوره مسئوليت خويش اعوان و انصاری را براي چنين روزي فراهم ساخته كه نتيجه آن عدم كارايی يك هيات پس از چند سال است كه به‌وضوح قابل رويت می‌باشد.
 از طرفی همين امر باعث گرديده افراد ذی‌صلاح ديگری كمتر وارد عرصه انتخابات گردند؛ تا آنجا كه گاهاً انتخابات روسای هيات‌های استان‌ها با حضور يك نامزد انجام می‌پذيرد و يا به سبب وجهه اجتماعی و قانونی به كانديداسازی صوری و تصنعی پرداخته می‌شود.
 لذا بنظر می‌رسد بهترين نحوه انتخاب روسای هيات‌ها بمانند بسياری از نهاد‌های ديگر از قبيل اصناف، نظام مهندسی، اتحاديه‌ها و ... بجاي آرای پراشكال نمايندگان مذبور از طريق مستقيم آن گروه‌ها انجام پذيرد كه در اين صورت وجهه اجتماعی و قانونی مناسب نيز براي انتخابات ايجاد می‌گردد.

#علی_کدخدایی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

3128489
بازدید امروزبازدید امروز252
بازدید دیروزبازدید دیروز2063
بازدید این هفته بازدید این هفته 14402
بازدید این ماه بازدید این ماه 3907
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها3128489