ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

* در زمستان و برنامه های زمستانی بیشتر مراقب قلب خود باشید:


انجمن پزشکی کوهستان ایران: یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: بیماران قلبی و عروقی در فصول سرد سال نیازمند خود مراقبتی و خود کنترلی بیشتر هستند..

وی افزود: سرما با تشدید اسپاسم عروق "تنگی دینامیک" و با افزایش ترشح هورمون‌های سمپاتیک باعث افزایش ضربان و انقباض عضله قلب و افزایش کار قلب می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق بیان کرد: زمانی یک فرد مبتلا به بیماری قلبی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، می‌تواند به عنوان یک عامل تشدید کننده آنژین قلبی سبب بروز حمله قلبی و یا سکته قلبی شود.

قدس با اشاره به اینکه میزان سکته‌های قلبی و مرگ ناگهانی قلبی در فصل زمستان شایع‌تراست، افزود: ابتلا به عفونت‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا ذات‌الریه که در این فصل شایعتر هستند، می‌تواند سبب تشدید بیماری زمینه‌ای قلبی یا تنفسی شود یا آغازگر بروز یا ظهور یک بیماری قلبی نهفته یا خاموش به صورت حمله قلبی شود.

وی عنوان کرد: گاهی انجام یک فعالیت سنگین یا ورزش شدید مثل برف‌روبی با پارو یا کوهنوردی در یک هوای سرد سبب سکته قلبی در افراد مستعد می‌شود.

یک فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه فرو رفتن ناگهانی و یا شیرجه رفتن در آب خیلی سرد گاهی سبب سنکوپ و ایست قلبی می‌شود، افزود: بعضی از افراد جوان مبتلا به کاردیومیوپاتی یا بیماری‌های مادرزادی قلب تشخیص داده نشده و بیماری تنگی شدید دریچه ای بدون علامت یا افراد مسن مبتلا به بیماری نهفته عروق کرونر یا نارسایی قلب با فعالیت در هوای خیلی سرد برای اولین بار دچار درد قفسه سینه یا تپش قلب یا تنگی نفس می‌شوند و گاهی دچار حمله یا ایست قلبی می‌شوند.
 با توجه به شیوع بیماری ‌ای قلبی بخصوص بیماری عروق کرونر در جامعه ما تعداد زیادی از بیماران که به علت تنگی عروق کرونر تحت آنژیوپلاستی کرونر یا جراحی بای پس کرونر یا تحت درمان دارویی هستد، ضرورت دارد با آغاز فصل سرما نیاز به احتیاط و مراقبت بیشتر دارند.

شیر خوردن بعد از ورزش کار اشتباهی است

شیر دارای پروتیین کازیین می‌باشد. این پروتیین که بسیار دیر هضم و دیر جذب می‌باشد برای هضم و جذب به زمانی بالای ۴ ساعت نیازمند است.

برای وعده‌ی بعد از تمرین باید از پروتیین های زود جذب مثل سفیده تخم مرغ فیله ماهی و یا سینه ی مرغ استفاده نمود.

پروتیین شیر اگر همراه با پودر پروتیین وی برای وعده بعد تمرین استفاده شود، جذب پروتیین وی را هم به تاخیر می‌‌اندازد.

شیر بهترین پروتیین برای وعده قبل از خواب و صبح ناشتا می‌باشد. پروتیین جذب شده از شیر در چهار ساعت قبل از وعده قبل خواب باعث میشود تا بدن در حین خواب باز هم پروتیین لازم را برای سنتز و عضله سازی داشته باشد.


#کمکهای اولیه و راه کارهای برخورد با عضو یخ زده:

 عضو سرمازده را از تماس بیشتر با برف و یخ و سرما، باد و رطوبت محافظت کنید.
از برخورد" مجدد" عضو صدمه دیده با سرما و باد جلوگیری کنید.
از انجام کارهای زیر باید به شدت پرهیز کنید :
1- مالیدن یا ماساژ دادن مستقیم عضو صدمه دیده
2- مالیدن برف بر روی عضو صدمه دیده
3- پاره کردن تاول ها
4- از حرکت دادن عضو آسیب دیده, به ویژه راه رفتن روی پای آسیب دیده پرهیز نمایید.
5- از مالیدن پماد, کرم یا مواد مختلف دیگر بر روی پای آسیب دیده اجتناب کنید.
6- از گرم کردن عضو آسیب دیده با حرارت خشک مثل بخاری, شوفاژ, شعله آتش, گرفتن روی موتور خودرو و ....پرهیز نمایید. زیرا باعث صدمه بیشتر به عضو یخ زده و صدمه دیده می شود. بی حس شدن عضو آسیب دیده سبب می شود که مصدوم درد ناشی از حرارت را متوجه نشود.

چرا کوهنوردی تاثیر بهتری بر زنان دارد ؟

زنان تمایل بیشتری به کارهای گروهی دارند و این تمایل با نفس کوه‌نوردی که ورزش گروهی و جمعی است هم راستا است .

* خانم‌ها به دلیل آناتومی‌خاصی که دارند تنها ۶۵ درصد قدرت بدنی مردان را دارا هستند.

* که از این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد آن دراندام‌های تحتانی آنان است که به معنی قوی‌تر بودن آنان نسبت به مردان است .

* نوع فیبرهای عضلانی به‌گونه‌ای است که نسبت به خستگی مقام‌ترند. پس عملکرد بیشتری نسبت به مردان دارند.

* اشباع اکسیژن خون زنان در ارتفاع به ویژه در دوران قبل از یائسگی کمتر باعث ارتفاع زدگی مزمن Mountain Sickness می شود.

* همچنین در مطالعه‌ای در دماوند میزان بروز بیماری حاد ارتفاع AMS در زنان کوهنورد بسیار کمتر از مردان بوده است. هیچ اختلافی در بروز و شیوع خیز مغزی بین خانم ها و آقایان وجود ندارد

*زنان به دلایل مسایل بارداری و زایمان مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعد انواع بیماری‌های استخوانی و آرتروز در میانسالی می ‌گردند و نیاز مبرمی به ورزش هایی چون پیاده‌روی و کوه‌نوردی دارند.

* عواملی چون شیوع کم‌خونی ناشی از فقرآهن(که در ۹۹ درصد از زنان ایرانی وجود دارد) تغییرات هورمونی و وضعیت حساس دوران بارداری نیز از عوامل محدود کننده فعالیت‌های کوه‌نوردی زنان است، تاثیر روحی این ورزش روی زنان هم غیرقابل انکار است به‌طوری که ۸۲ درصد از زنان کوهنورد ایرانی معتقدند که کوه‌نوردی علاوه بر جسم، تاثیر بسزایی در روح و روان آنها دارد .

میگرن در ورزش کوهنوردی:
پیشگیری و احتیاطات لازم

میگرن شایع‌ترین اختلال نورولوژیک (عصبی) در انسان به شمار می‌ر‌ود و حدود 12% از جمعیت کل جهان مبتلا به سردردهای مزمن از نوع میگرن هستند. سردرد میگرن، درد شدیدی است که در یک یا هر دو طرف سر احساس می‌شود. محل درد اغلب در قسمت جلوی سر و در اطراف نواحی گیجگاهی و یا در پشت چشمها و گوش هاست.

علاوه بر درد، مبتلایان به میگرن، ممکن است دچار احساس تهوع و استفراغ شده و نسبت به نور و صدا بسیار حساس شوند. سردردهای میگرنی در هر زمان از طول روز ممکن است دیده شوند. با وجود این در بیشتر موارد حملات میگرن در ساعات صبحگاهی آغاز می‌شوند. درد ناشی از میگرن ممکن است از چندین ساعت تا بیش از یکی دو روز به طول انجامد. اگر از علل و عوامل شیوع این بیماری صرف نظر کنیم عوامل تشدید‌کننده حملات میگرن اغلب از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. حملات میگرن به تنهایی و توسط یک عامل یا فاکتور تشدید نمی‌یابند عوامل زیر برخی از علل تشدید‌کننده حملات میگرن هستند.

1. صدای بلند یا نور بویژه اشعه UV
2. گرسنگی و یا فقدان چربی در رژیم غذایی
3. تغییرات آب و هوا
4. برخی مواد غذایی و افزودنی‌های غذایی
5. تغییرات هورمونی در طی سیکل قاعدگی
6. استرس و اضطراب
7. فعالیت های سنگین بدنی

بررسی حملات میگرن از نظر کوهنوردی از چند نظر حائز اهمیت است:

1. باتوجه به شیوع بیماری حاد ارتفاع (AMS) در بین برخی از کوهنوردان و اشتراک علایم بالینی با حملات میگرن، تشخیص افتراقی این دو، برای کوهنوردان دارای سابقه میگرن مهم می‌باشد به عبارت دیگر تهوع، سردرد، استفراغ شدید و سردرد صبحگاهی هم از علایم AMS می‌باشد و هم از علایم حملات میگرن.

2. شدت تابش اشعه UV، گرسنگی، استرس و تغییرات آب و هوایی را کوهنوردان و طبیعت‌گردان با درصد بالایی تجربه می‌کنند لذا عدم آگاهی از عوامل زمینه‌ساز فوق می‌تواند کوهنوردی را از حالت لذت‌بخشی خارج و گاه به مخاطره بیاندازد.

3. اگر فردی دچار بیماری کوه‌گرفتگی در ارتفاع شود چنانچه به اشتباهات حملات میگرن تشخیص و درمان شود ممکن است به بیماری مهلک ادم ریوی و یا ادم مغزی سوق پیدا کند.

اقدامات پیشگیری

1. قبل از اقدام به کوهنوردی ابتدا با پزشک خود در مورد تاثیر ارتفاع بر روی سردردهای میگرن مشاوره کنید.
2. سرپرست برنامه و دوست خود را در جریان سابقه بیماری خود قرار دهید.
3. داروهای مصرفی خود را همراه ببرید.
4. با استفاده از عینک های UV protect یکی از فاکتورهای دخیل در تشدید حملات میگرن را کاهش دهیم.
5. با استفاده از لباسهای مناسب و آمادگی‌های جسمانی و فیزیولوژیک و روانی قبلی استرس‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، سختی کار کوهنوردی و ... به بدن را کاهش دهیم.
6. با خوردن و آشامیدن مداوم و مناسب ضمن جبران انرژی و آب از دست رفته از عوامل مساعد‌کننده سردرد میگرن و حتی کوه‌گرفتگی جلوگیری نماییم.
7. صعود تدریجی برای همه کوهنوردان به طور عموم و برای افرادیکه داری سابقه میگرن هستند موکداً توصیه می‌شود.
8. اگر در حد حرفه‌ای کوهنوردی یا هیمالیانوردی می‌‌کنید و سابقه حملات میگرن دارید حتماً با پزشکان دارای تجربه هیمالیانوردی در این زمینه مشاوره نمایید.

اقدامات درمانی

1. به محض بروز علائم سردرد، تهوع، صعود را متوقف کنید و مبنا را بر کوه‌گرفتگی حاد (AMS) قرار دهید.
2. در مدت توقف ضمن مصرف داروهای اختصاصی با نظر پزشک تیم یا با تماس با پزشک خانواده با کسب راهنمائی لازم، علاوه بر درمان های اختصاصی در صورت نیاز درمانهای علامتی را هم ادامه دهید.
3. در صورتی که بهبودی حاصل نشود و یا تشدید شد ارتفاع را کاهش دهید. خلاصه، در هر مرحله از صعود به ارتفاعات بلند اگر علائم سردرد و استفراغ و تهوع بروز کرد مبنا بر کوه‌گرفتگی است حتی اگر فرد سابقه میگرن داشته باشد. چرا که بی‌توجهی به آن موجب پیشرفت بیماری به سمت بیماری های ناشی از ارتفاع که تهدیدکننده حیات هستند (خیز مغزی یا ریوی) می شود.

دکتر جلال‌الدین شاهبازی مدرس فدراسیون کوهنوردی


راهکارهایی برای سلامت ریه‌ها

ریه‌ها نقش بسیار حیاتی در زندگی انسان دارند. از آنجایی که اکسیژن دریافتی در ریه‌ها با هموگلوبین ترکیب و راهی بافتها می‌شوند باید پذیرفت که نقش بسیار مهم و اساسی در فعالیت‌های ورزشی و بویژه کوه‌نوردی دارند. سیستم ایمنی بدن بنحوی طراحی شده که تا حدامکان نسبت به سلامت و حفاظت از ریه‌ها حساس است، اما به هر روی نکات دیگری نیز وجود دارند که نقش بسیار مهم و کلیدی در حفظ و نگهداری این اندام‌های حیاتی بدن یک ورزشکار دارند.

 عدم مصرف دخانیات
در کمال تعجب با ورزشکارانی مواجه می‌شویم که پس از رسیدن به قله اقدام به روشن کردن سیگار می‌کنند. مصرف سیگار و دخانیات اولین عامل سرطان ریه محسوب می‌شود، ضمن اینکه دود حاصل از دخانیات با تنگ شدن مجاری تنفسی و از بین بردن بافت طبیعی ریه، می‌تواند موجب کاهش عبور هوا از ریه‌ها شود.

خودداری از قرار گرفتن در معرض آلودگی
پس از سیگار، عامل بعدی که موجب ورود آسیب به ریه‌ها می‌شود قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و البته آلودکی‌های شیمیایی ناشی از فعالیت در محیط کار یا خانه و قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو است، به این منظور می‌توانید آزمایشات لازم برای تعیین میزان رادیواکتیو محل سکونت خود را انجام دهید. خودداری از انجام تمرینات ورزشی یا صعود در روزهای آلودگی هوا در این زمینه بسیار موثر است.

 جلوگیری از بروز عفونت
به منظور جلوگیری از بروز عفونت، حتما همیشه دست‌ها را با آب و صابون یا ضدعفونی کننده‌های الکلی تمیز کنید، در فصول سرد سال و فصول شیوع آنفولانزا از قرار گرفتن در میان جمعیت خودداری کنید، استفاده از ضدعفونی کننده‌های دهان موجب از بین رفتن میکروب‌ها در دهان و عدم نفوذ آنها به ریه‌ها می‌شود، حتما هر روز و حداقل دو مرتبه دندان‌های خود را مسواک کنید، هر ساله واکسن‌های مربوط به پیشگیری از آنفولانزا را در مواعد تعیین شده استفاده کنید، در شرایطی که بیمار هستید فاصله خود را با دیگران رعایت کنید.

انجام تمرینات هوازی
انجام تمرینات هوازی نظیر دویدن و پیاده‌روی موجب افزایش ظرفیت هوازی و تقویت ریه‌های شما می‌شود. ضمن اینکه انجام تمرینات مخصوص تنفس به همراه ورزش موجب تقویت ریه‌های شما خواهد شد.

انجام آزمایشات معمول پزشکی
هر چند ممکن است شما احساس سلامتی کامل داشته باشید اما مراجعه به پزشک بصورت متناوب، می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. پزشک می‌تواند با انجام آزمایشات بسیار ساده نظیر توجه به نوع تنفس شما از بروز بیماری‌های بعدی جلوگیری کند.

تغذیه مناسب
تغذیه مناسب و مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان نقش بسزایی در بهبود عملکرد ریه‌های انسان دارند.

ترجمه: پویا سلیمانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1168619
بازدید امروزبازدید امروز169
بازدید دیروزبازدید دیروز1655
بازدید این هفته بازدید این هفته 3767
بازدید این ماه بازدید این ماه 32984
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1168619