ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ضعف گردش خون چیست

مشکل از جایی شروع می‌شود که جریان خون به قسمتی از بدن کاهش می‌یابد. اما بیشتر افراد علائم آنرا در نوک انگشتان پا یا دست مشاهده می‌کنند. اما ضعف گردش خون ممکن است بر هر قسمتی از بدن تاثیر منفی بگذارد. یکی از دلایل آن تشکیل پلاک چربی در داخل رگ‌ها است. این مشکل در مراحل جدی‌تر منجر به فشار خون بالا، مشکلات قلبی، نارسایی عضوی ، سکته مغزی، واریس، نارسایی کلیوی می‌شود.

گردش خون ضعیف معمولا در بزرگسالان دیده می‌شود اما ممکن است در کودکان و اطفال نیز مشاهده شود. این مشکل در بزرگسالان بیشتر به دلیل شیوه‌ی نادرست زندگی، کمبود فعالیت بدنی و استفاده از غذاهای چرب و شیرین است. گاهی در زنان باردار نیز این مشکل دیده می‌شود.

علائم شایع ضعف گردش خون عبارتست از :

سرد بودن دست و پا (حتی در هوای گرم)
احساس کرخی (بیحسی) در بخش‌های معینی ازبدن (مخصوصاً نقاط انتهایی بدن مثل نوک انگشتان)
ریزش مو (به دلیل عدم خون رسانی به موها)
سرگیجه
خشکی پوست علیرغم نوشیدن آب
ورم بدن (به خصوص پاها)
واریس
سردرد
گرفتگی عضلات
احساس تنگی نفس
جوش و لک روی پوست
کمبود حافظه به دلیل ضعف گردش خون

درمان ضعف گردش خون

تغییر سبک زندگی

مشکل گردش خون را می‌توان با دارو حل کرد. اما توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از روش‌های طبیعی استفاده کنید. داروهای شیمیایی ممکن است اثرمفید داشته باشند اما عوارض جانبی زیادی نیز دارند. روشی که ما پیشنهاد می‌کنیم تغییر شیوه‌ی زندگی است که در طولانی مدت، اثرات مثبت آن نمایان می‌شود . این تغییر شیوه زندگی شامل تغییر رژیم غذایی، تحرک بدنی بیشتر، استفاده از گیاهان مفید می‌باشد.

 درمان‌های گیاهی

فلفل قرمز : به طور سنتی برای مشکلات هاضمه، کاهش درد ماهیچه‌ها و مفاصل، کاهش درد آرتروز و افزایش گردش خون از طریق تحریک قلب استفاده می‌شود. علاوه بر این می‌توان از روغن یا کرم آن برای ماساژ پوستی ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کرد. به شکل خوراکی می‌توان به شکل کپسول از پودر آن استفاده کرد.

جینکو بیلوبا : این گیاه سبب تقویت عروق و اندام‌های گردش خون مخصوصاً در مغز است و به همین دلیل به آن «محرک حافظه» نیز می‌گویند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که میزان ۱۲۰ میلی‌گرم از این ماده در روز برای افزایش گردش خون کافی است. بعلاوه این گیاه ضد التهاب است و به تقویت گردش خون در ریه‌ها و قلب کمک می‌کند و به همین دلیل برای درمان بیماری عروق قلب، آسم و واریس از آن استفاده می‌شود.

 زنجبیل : بهبود دهنده‌ی گردش خون است. دو قطره از عصاره‌ی زنجبیل را با دوقطره عصاره‌ی رزماری مخلوط کنید و آن را به یک کاسه آب بیافزایید و دست و پایتان را با آن به مدت ده دقیقه ماساژ دهید.

 آویشن : هشت قطره آویشن را با پانزده قطره رزماری مخلوط کنید و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و دست و پایتان را با آن ماساژ دهید.

 چای سبز : دارای ماده‌ای به نام فلاوانول است که از طریق کاهش چسبندگی پلاکت‌های خونی به بهبود گردش خون کمک می‎کند. آب انگور نیز همین اثر را دارد.

 درمان‌های تکمیلی کُل‌نگر

آب درمانی، بازتاب‌شناسی، یوگا و نرمش، طب سوزنی و ماساژ در این گروه درمانی قراردارند.

آب درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ضعف گردش خون است. در این روش از دوش آب گرم وسرد متوالی استفاده می‌شود. هنگامی که از آب سرد به آب گرم می‌روید، خون به سرعت به سطح پوست می‌آید. و هنگامی که به آب سرد می‌روید دوباره خون به داخل بدن جریان می‌یابد و به این ترتیب گردش خون تحریک می‌شود.

اقدامات مفید دیگر

 سعی کنید تمرینات بدنی ملایم روزانه داشته باشید ماند قدم زدن، انجام کارهای منزل، شنا یا هر فعالیت بدنی که خیلی استرس نداشته باشد. کسانی که ضعف گردش خون دارند نباید ورزش‌های سخت و شدید انجام دهند.

کنترل کلسترول و پرهیز از غذاهای چرب و شیرین
استفاده از روغن ماهی در رژیم غذایی
اگر سیگار می‌کشید حتما آن را کنار بگذارید
استفاده از کیسه‌ی آب گرم برای گرم کردن دست یا پا.
سعی کنید به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نمانید برای مثال پشت میز کار. هر یک ساعت از جا بلند شوید و چند قدم راه بروید.

 گروه ترجمه: پارسی طب

رعایت چه نکاتی برای جلوگیری از ارتفاع زدگی مفید است؟

داغلار نغمه سی: رعایت نکات ذیل می تواند از بروز و تشدید ارتفاع زدگی بکاهد:

۱ - ورزش های هوازی نظیر دویدن، دوچرخه سواری، شنا، کوهپیمایی و ...
۲ - عمل هم هوایی قبل از صعود

۳ - نوشیدن آب فراوان قبل از تشنگی
۴ - مداوا کردن بیماری سرماخوردگی، انفولانزا و بیماریهای تنفسی

۵ - کم کردن بار اضافی در صعود های بالای ۵۰۰۰ متر
۶ - تنفس عمیق (هر چه ارتفاع بیشتر میشود به دلیل کم شدن مولکول های اکسیژن باید تنفس عمیق تر شود).

۷ - استفاده منظم از کربوهیدرات ها و مواد قندی مانند خرما، میوه های خشک، شربت عسل، شکلات، سیب زمینی، کاکائو و ....
۸ - تنظیم حرارت بدن به طوری که در ماه های گرم سال گرما و در ماه های سرد ، سرما عملکرد شما را مختل نکند.

۹ - کم کردن سرعت گام برداری هنگام لمس علائم اولیه ارتفاع زدگی
۱۰ - در مرحله آخر استفاده از داروهای ارتفاع نظیر استازولامید
از دانستنیهای کوهنوردی

بایدها و نبایدهای شبمانی در کوهستان و کوهنوردی:

داغلار نغمه سی :ا اصول شبمانی شامل نكاتی اساسی است که در ذیل به دو نکته اساسی آن اشاره می کنیم:

 هم چادری:

هم چادری: شاید مهم‌ترین بخش استقرار در كوهستان هم‌چادری باشد.

روش تعامل با هم‌چادری می‌تواند یك برنامه كوه‌نوردی را از اوج لذت و سلامت تا منتهای تعارض و از هم پاشیدگی تحت تاثیر قرار دهد.


به عبارتی اگر تمایل داریم تا روانی آزاد، هم صحبتی شیرین و یاوری مطمئن داشته باشیم باید توجه ویژه‌ای به ‌هم چادری، انتخاب آن و روند كارهای مشترك داشته باشیم:

شناخت قبلی
آشنایی با عادات تغذیه و خواب
صبور بودن در موقعیت بروز تعارض
تقسیم كار
تقسیم ابزار مورد نیاز پیش از برنامه (در مورد ظروف، طناب وسایل فنی و شبمانی ...)
تجربه هم چادری بودن با هم


این عوامل به ویژه در زمانی كه برنامه مهم، فنی و چالشی در پیش است ضریب اثر بیشتری خواهد داشت.

هم کمپی:
چادرهای دیگری كه در منطقه مستقر هستند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی در تیم‌هایی هستیم كه چندین چادر را در یك مكان مستقر می‌كنیم و یا حتی تیم‌هایی به جز تیم ما پیش یا بعد از ما در همان مكان مستقر می‌شوند كه همگی این چادرها و افرادش را هم‌كمپی می‌نامیم.

در واقع نسبت هم كمپی به كوهستان نسبت همسایه است به زندگی شهری و در این راستا موارد زیر قابل توجه است:

احترام به حقوق آن‌ها
حفظ آرامش كمپ
كمك در صورت نیاز و همكاری
تقسیم فضا در كمپ
مدیریت زباله‌های محل كمپ
مدیریت سرویس بهداشتی
و ...
در حالتی كه تیم‌های متنوعی در منطقه مستقر باشند بهتر است هماهنگی‌های لازم با سرپرستان تیم‌ها صورت گیرد.
 منبع :
از دانستنیهای کوهنوردی


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1300107
بازدید امروزبازدید امروز576
بازدید دیروزبازدید دیروز1023
بازدید این هفته بازدید این هفته 2691
بازدید این ماه بازدید این ماه 5172
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1300107