ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

مدرسه کوهنوردی : ???

کوهنوردی ، مدرسه ای است که در آن :

شرافت ، صداقت ، رفاقت ، هویت ،
ادب ، حرمت ، کسوت ، اخلاق ،
خالی شدن از کینه و نفرت ، خرد ورزی ،
عدالت خواهی ، عشق به محیط زیست ،
نظم و ترتیب ، جای پا و اثر در آن تدریس میشود و شخصیت کوهنورد در
این مدرسه شکل میگیرد ...

بر ماست که ببینیم در کجای کوهنوردی
قرار داریم و در مسیر کمال گام بر داریم .

شاکله شخصیت کوهنورد در حد و اندازه و نام و نشان کوهی که صعود میکند نیست ،
بلکه در زمان و عمری است که
کوهنورد به پای کوه میگذارد و از کوه
درس می آموزد ...

روئیدن گلهای رنگارنگ در خاک و درز و
شکاف سنگها ،
دیدن چشمه ها و رودهای درخشان ،
نوشیدن جرعه ای آب گوارا و پاک کردن
روح و روان از نا پاکی ها ،
نظاره بر سنگ و دیواره و اجرای فن و فنون ،
بوسیدن قله سرفراز کوهها ،
دیدن جانداران ظریف و زیبا ، قوی و قدرتمند ،
آواز پرندگان و خواندن منحصر بفرد کبکها ،
ملاقات زمستان کوهستان و مواجهه با
سرما و باد و بوران در صعود های زمستانی و گذر از مسیرهای دشوار ،
حفظ و حراست از جان خود و همراهان و حتی نجات کوهنوردی که نمی شناسی و فقط به انسان بودن و حیات او مینگری ...

همه و همه از زیبائیها و ادبیات ویژه
کوهنوردی است ،
تا زیبا بیاندیشی .
ای کوهنورد ، آفرین بر تو . ???
سنندج .
حسین نعمتیان .
مهر ماه 1399

  تاثیر کوهنوردی؛بربيماری های قلبی



?از بین رفتن چربی بدن:
 در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوه نوردی، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا میکند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را میسوزاند و به مصرف میرساند، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق میکند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع میشوند.
?جلوگیری از بیماریهای قند خون:
در موقع کوهنوردی، متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجهی صورت میگیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری میکند.
?قوی تر شدن ریه ها:
در حین کوهنوردی در ارتفاعات، فشار هوا کمتر میشود و نیز میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا میکند. بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای رفع خستگی و تنگی نفس، هورمونی به نام اریتروپویی را از طریق کلیه ها ترشح میکند که این هورمون وارد مغز استخوان میشود و مقدار خون سازی گلبولهای قرمز را افزایش میدهد. در نتیجه فعل و انفعالات فوق، مقدار هموگلوبین خون از 14% به 20% افزایش پیدا میکند. هماتوکریت از 44% به 60% میرسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و میزان ظرفیت تهویه ریه ها زیادتر میشود که به اصطلاح عامه، نفس آدم زیاد شود و به همین علت یک کوهنورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود. بیشتر دوندگان المپیک که در 1500 متر و ماراتن مقام های بالا را کسب میکنند، معمولاً برای آمادگی و تقویت ریه هایشان در ارتفاعات بالا کوهنوردی مینمایند.

لوازم و تجهیزات کوهپیمائی به دو دسته اند :

⭕️ لوازم انفرادی:

      1-تجهیزات عمومی :
              تجهیزاتی که کاربرد مستقیمی با کل گروه نداشته و بیشتر برای رفع   احتیاجات شخصی بصورت انفرادی بکار می رودمانند: کوله پشتی،کفش،پوشاک(پلار،گورتکس،پر) ، ظرف آب،چراغ پیشانی،زیرانداز،دستکش،کلاه آفتابی، عینک، گتر،پانچو، چراغ خوراک پزی، کتری،فلاکس،ظرف غذا،  چادر ،کیت کمکهای اولیه، کیف لوازم ضروری،لوازم بهداشتی.

    2-تجهیزات فنی :
            این تجهیزات علاوه بر بالابردن توان انفرادی توان و روحیه گروهی را هم بالا می برد.
            مانند: باتوم،طنابچه انفرادی، کارابین

 رفع تشنگی با آدامس يا اشياء خارجی در دهان⁉️



  ? بحثی که شاید کمی تا قسمتی به موضوع کوه نوردی و طبیعت گردی ارتباط داشته باشد ، جویدن آدامس در کوهستان است ، این جویدنی عجیب و غریب از جنس نوعی لاستیک است که خاصیت لهیده شدن زیاد دارد .❗️


 ?اینکه خود آدامس شاید مستقیم در بهبود فعالیت نقشی نداشته باشد ولی آثار به جای مانده از آن حداقل در تجربه نشان داده است ک نقش فوق العاده خوبی دارد ، ❗️

?در ارتفاعات و در جایی که سرما عضلات صورت را به نحوی از کارانداخت جویدن آدامس می تواند تحرک عضلات و در نتیجه گرم مانده آنها را بدنبال داشته باشد .❗️

 ?مطلب زیر در این راستا تقدیم حضورتان می گردد .❗️


?آدامس جويدن آدامس‌هايي با طعم نعنا و اكاليپتوس مي‌توانند ساعتها از تشنگي طبيعت گرد جلوگيري كند.❗️

?از زمان اختراع كالايي به نام آدامس، مهر تأييد يا رد استعمال آن از سوي افراد مختلف بر آن زده شده‌است، ❗️

?ولي آدامس جويدن فوايدي دارد كه نمي‌توان به راحتي از كنار آن گذشت.
در سفرهاي طبيعت‌گردي، آدامس يكي از ملزومات است و سعي كنيد حداقل يك بسته در كيف همراه‌تان داشته باشيد، ❗️

?جويدن آدامس سبب ترشح غدد بزاقي مي‌شود كه از عطش تا حد زيادي جلوگيري مي‌كند،❗️

?عطش در اثر التهاب و تورم زبان پديد مي‌آيد كه در نهايت عامل خفگي مي‌شود ولي آدامس تا اندازه زيادي از التهاب و تورم زبان جلوگيري مي‌كند.❗️

?آدامس را هر چند دقيقه يك بار بين دندان‌ها بفشاريد تا سبب ترشح غدد بزاقي شود و تا دقايق بعدي آن را زير زبان نگهداريد، زيرا عمده غدد بزاقي زير زبان قرار دارند،❗️
 ?بدين ترتيب هر عدد آدامس مي‌تواند تا يك ساعت از تشنگي و عطش طبيعت‌گرد جلوگيري كند.❗️

?هرچند مصرف آدامس‌هاي شيرين مي‌تواند اين زمان را كاهش دهد اما آدامس‌هايي با طعم نعنا و اكاليپتوس مي‌توانند اين زمان را افزايش دهند.
استفاده از يك سنگ ريزه يابرگه خشك ميوه وقرار دادن آن در دهان نيز مي‌تواند كمي به رفع تشنگي كمك كند.❗️

?به تجربه نگه داشتن ساقه یا برگ گیاه نیز این نقش را می تواند داشته باشد ، ❗️
?ولی در شرایط زمستانی شاید دسترسی به ساقه و برگ گیاهان میسر نباشد . ❗️

?گاهی لازم است تجربیاتی در این زمینه داشته باشید .❗️

چرا بعضی از ورزشکاران در هنگام ورزش ، حالت تهوع دارند ؟

✍️#گاهی افرادی که درهنگام ورزش کردن دچار حالت تهوع میشوند..به دلیل اختلال درمیزان قند ونمک خون آنهاست .

#یکی دیگرازعوامل حالت تهوع, ممکن است بخاطر تغذیه قبل  ورزش بوجود بیاید . #یکی ازعواملی که می توانددرورزش نقش مهمی داشته باشدتغذیه صحیح قبل وبعداز ورزش میباشد.

?#درست است که پربودن شکم,وخوردن غذای سنگین فبل ازورزش باعث ناراحتی معده وحالت تهوع وانقباضات شکمی میگرددوجریان خون بیشتربه سمت سیستم. #گوارشی رفته  وکمتر به سمت عضلات وماهیچه ها می رود.اما احساس ضعف درهنگام ورزش نیز باعث کاهش قندخون ,احساس ضعف  وافت انرژی بدن به دلیل خالی بودن معده نیز باعث ایجادحالت تهوع درورزشکار میشود.بنابراین مقدارکمی غذای سبک فبل از ورزش میل کنید تا انرژی لازم برای ورزش ونیزچربی سوزی داشته باشید.

#درصورت خوردن غذای سنگین ,شامل پروتئین,فیبر وچربی زیادباید تا ۳الی۴ساعت از ورزش کردن خودداری کنید.تاغذای شماهضم شود.

#یکی دیگرازعوامل ایجادحالت تهوع ممکن است بخاطر تغذیه در حین ورزش,باشد.:تغذیه درحین ورزش میتواندشامل:آبمیوه,میوه ,آب یانوشیدنی ورزشی باشد.
#بایدتوجه کنیدکه درهنگام تمرین به هیچ وجه ازنوشابه های گازداراستفاده نکنید چراکه علاوه برمضرات مانع تنفس درست خواهدشد.

ترس از ارتفاع و راههای مهار آن :


آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع یکی از رایج ترین ترس ها می باشد. که فرد در مواجه با آن قدرت تفکر و حتی ایستادن را از دست می دهد. برای بسیاری از افراد ترس از ارتفاع هنگامی که فرد در یک جای بلند مانند یک ساختمان بلند و یا در بالای کوهی که به سختی اشیاء دیده می شوند رخ می دهد.
و برای برخی دیگر هنگام راه یافتن در بالکن و بالا رفتن از پله ها و ایستادن روی نردبان و یا رانندگی کردن روی پل تشدید می شود.
که در این زمان فرد با تپش قلب مواجه می شود و تعادل خود را از دست می دهد.
گاهی اکروفوبیا هنگامی رخ می دهد که فرد تجربه ای ناگوار گذاشته داشته باشد. مانند سقوطی که باعث جراحت یا مرگ فردی شده باشد.

علائم آکروفوبیا عبارتند از:
1) تنگی نفس یا تپش قلب  2) تعریق زیاد  3) از دست دادن تعادل  4) حالت تهوع  5) لرزیدن (لرزش)  6) اختلال در دیدن و شنیدن  7) اضطراب

راههای متنوعی برای درمان اضطراب ناشی از این ترس وجود دارد: که یکی از آنها رفتار درمانی می باشد . در این روش: فرد باید در ارتفاع کە از ان ترس دارد قرار بگیرد و به پایین و اطراف خود نگاه کند با تکرار این عمل می تواند کم کم در جاهای بلند حضور پیدا کند و اعتماد به نفس خود را بدست آورد، ترس و اضطراب خود را کم کند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

2019244
بازدید امروزبازدید امروز561
بازدید دیروزبازدید دیروز1831
بازدید این هفته بازدید این هفته 8797
بازدید این ماه بازدید این ماه 52489
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها2019244