ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

گلگشت
سلسله جبال میشوو مرند
ارتفاع 3330متری کم کی 94/6/27
صعود زمستانی بهمن 93
صعود زمستانی بانوان بهمن 93بر میشوو مرند
قله فلک میشوو
گلهای زیبای بهاری منطقه نور آباد مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
سلسله میشوو مرند 22آبانماه 94
شب ما نی زمستنا نی در قله میشوو
صعود سراسری پانزدهم بهمن 95
صعود سراسری پانزدهم بهمن سال 95
قله کمتال 96/2/15
صعود زمستانی سال 95 با تیم نقده
قله شهيدان مرند اخرين چهاشنبه سال 96
زمستان سال 95 قله میشو مرند
مردادماه سال 97 ساوالان
ساوالان در دهم مرداد سال 97
صعود به قله بزغوش سراب در تیر ماه سال 97
صعود سراسری برقله سانبران مرند
شب مانی در قشلاق ارسباران مهر 97
جنگل قشلاق ارامنه ارسباران
طبیعت زیبای قشلاق ارامنه
28 مهرماه سال 97 قله گوی زنگی
قشلاق ارامنه ارسباران
×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

افزایش احتمال حملات ایسکمیک (کم‌خونی) گذرای مغز در ارتفاعات و کوهنوردی:

 

حمله‌ #ایسکمیک‌ گذرا عبارت‌ است‌ از کاهش‌ موقتی‌ خون‌رسانی‌ به‌ بخشی‌ از مغز. بخش‌ آسیب‌دیده‌ مغز موقتاً کارکرد طبیعی‌ خود را از دست‌ می‌دهد. بیشتر، افراد بالای‌ ۴۰ سال‌ مبتلا می‌گردند. بهبودی‌ تقریباً همیشه‌ کامل‌ است‌.
⭕️ علائم شایع

علایم‌ زیر مختصر هستند و از چند دقیقه‌ تا چند ساعت‌ طول‌ می‌کشند:

○ از دست‌ رفتن‌ کارکرد عضلات‌ در یک‌ طرف‌ بدن
○ سردرد
○ گیجی
○ گزگز در اندام‌های‌ فوقانی‌ و تحتانی
○ کرختی
○ اختلال‌ بینایی‌ یا کوری‌ گذرا در یک‌ چشم
○ منگی
○ غش‌ بدون‌ کاهش‌ هوشیاری
○ تکلم‌ مختل‌ یا عدم‌ توانایی‌ تکلم‌

⭕️ علل

حملات‌ ایسکمیک‌ گذرا ناشی‌ از انسداد نسبی یک‌ شریان‌ کوچک‌ مغز یا یک‌ شریان‌ بزرگ‌تر (معمولاً شریان‌ کاروتید در گردن‌) هستند که‌ خون‌ را به‌ شریان‌های‌ مغز می‌رساند.

انسدادهای بزرگ‌تر و وسیع‌تر غالباً حاصل‌ یک‌ لخته‌ کوچک‌ از قلب‌ یا رگ‌ خونی‌ است‌ که‌ رها می‌شود و به‌ مغز می‌رسد. این‌ امر باعث‌ کاهش‌ موقتی‌ جریان‌ خون‌ به‌ بخشی‌ از مغز و ایجاد علایم‌ شبیه‌ #سکته‌ مغزی‌ می‌گردد.

در ارتفاعات بالاتر از ۴۵۰۰ متر حملات گذرای ایسکمیک و سکته در #کوهنوردان جوان سالم بارها گزارش شده است. یکی از علت های اصلی آن از دست دادن آب بدن در اثر فعالیت زیاد در ارتفاعات است. هوای خشک ارتفاعات و تعریق زیاد می‌تواند یکی از علت‌های کم‌آبی بدن در برنامه های #کوهنوردی در ارتفاع بالا یاشد. این مشکل عصبی می‌تواند در یک سوی بدن یا بازو و یا پا احساس ضعف و بی‌حسی نماید.

این حمله بیشتر از چند دقیقه تا چند ساعت می تواند طول بکشد اما معمولا زیر ۲۴ ساعت است. خوشبختانه این مشکل عارضه ماندگار ایجاد نمی‌کند ولی علاوه هشداری برای #کم‌آبی بدن است.

اگر چنین نشانه‌هایی در ارتفاع داشتید حتما آب بیشتری بنوشید، روزانه #آسپیرین مصرف کنید و بی‌درنگ از ارتفاعات فرود آیید.

پس حتما سعی کنید در ارتفاعات خصوصا در برنامه‌های زمستانی به‌طور منظم آب بیشتری بنوشید و خطرات کم‌آبی را جدی بگیرید

15 نکته در #تغذیه #کوهنورد :

1. جهت برنامه کوهنوردی که در پیش دارید برنامه غذایی و نوشیدنی خود را چه از لحاظ کمیت و کیفیت و چه از نظر زمان مصرف شخص و تعیین نمایید.
2. سعی کنید در هر ساعت حداقل 2گرم کربوهیدرات (قند) استفاده کنید.
3. اگر در برنامه ای دمای پایین پیش بینی می کنید ، چیزی برای خوردن بردارید که به صورت سرد هم قابل خوردن باشد.
4. خوردن آب و غذای سرد در کوه ها به هنگامی که هوا سرد است و دما پایین ، عمده بر اینکهکوهنورد را دچار سوء هاضمه می کند می تواند تاثیراتی چون از دست دادن حرارت بدن و آسیب به اعضای داخلی بدن به علت سرد شدن ناگهانی مانند آسیب به حنجره ، لوزه ، دندان ها و غیره را پی داشته باشد.
5. تنوع غذایی حتی در صورت داشتن غذای مورد علاقه می تواند بسیار آزار دهنده باشد.
6. توصیه های فراوانی در خصوص حداقل یک وعده غذایی گرم در میان جیره غذایی روزانه کوهنوردان شده است. یکی از دلایل این توصیه ها جنبه های روانی غذای گرم است.با ما همراه باشید

7. ارتفاع و ورزش هر دو باعث کم اشتهایی می گردد.
8. غذاهای با میزان چربی بالا بیشتر غذاهای با کربوهیدرات بالا باعث ناراحتی معده و گرفتن عضلات می شود.
9. بهتر است در هر فرصتی (مثل استراحتهای کوتاه) غذای مختصری بخورید تا این که هر از گاهی حجم زیادی غذا بخورید.
10. استفاده از تنقلات و مغزهای خام و شکلات های مغزدار بسیار مفید است.
11. قبل از شروع برنامه غذایی را که قبلا نخورده اید و ممکن است مجبور باشید در طول برنامه بخورید را آزمایش کنید.
12. سعی کنید غذایی را که قصد دارید ببرید در خانه بپزید.
13. گوشت بدون استخوان مرغ ، برگه های سرخ شده گوشت ، سبزیجات پخته و ... جایگزین های مناسبی برای کنسروها هستند.
14. بعد از گرسنگی شدید و طولانی یک مرتبه مقدار زیادی غذا بخورید.
15. ترس و استرس باعث کاهش ترشحات معده و سوئ هاضمه می شود.

جهت یابی در شرایط سخت  بدون قطب نما و ....:

یكی از اولین چیزهایی كه هر فرد مدافع یا نظامی و چریك برای جنگیدن و حتی كوهنوردی و صحرا نوردی لازم است بداند جهت یابی در هر شرایطی است. همانطور كه بسیاری از شما جهت یابی را از طریق خورشید و جهت سایه و ستارگان در دبیرستان در درس آمادگی دفاعی فرا می گیرید پس من هم از روی آن ها رد شده و برای شما شیوه های بسیار خاص و نادر جهت یابی در شرایط خاص را قرار می دهم كه حتی بعضی از آن ها به كماندوها و نیروهای ویژه آموزش داده نمی شود و دانستن آن بسیار مفید خواهد بود.
روش بعدی شناسایی پوشش گیاهی تپه هاست. به تپه ها نگاه كنیدو سمتی كه به طرف جنوب است خشكتر و كم گیاه تر از سمتی است كه رو به شمال است. ( در دشت های ایران ) ممكن است در ابتدا فكر كنید غیر ممكن است اما با علم به این مسئله اگر به تپه ها و كوه ها نگاه كنید متوجه خواهید شد.

 اگر در بیابان هستید و پوشش گیاهی وجود ندارد می توانید از آفتاب جهت یابی كنید اما اگر هوا ابری شده ( به تازگی ) و می خواهید جهت یابی كنید با پیدا كردن یك تپه پر شیب در جهت های مختلف روی خاك شیب دست بگذارید و حرارت آن را بسنجید و تمام اطراف تپه را نه به صورت پیوسته...بلكه به صورت 180 درجه امتحان كنید ( ابتدا دست بگذارید سپس در سمت مقابل این كار را امتحان كنید ) نحوه جهت یابی به این صورت است كه در تپه های پر شیب طرفی كه رو به شمال است خاكش خنك تر از طرفی است كه رو به جنوب است.

روش بعدی شناسایی پوشش گیاهی تپه هاست. به تپه ها نگاه كنیدو سمتی كه به طرف جنوب است خشكتر و كم گیاه تر از سمتی است كه رو به شمال است. ( در دشت های ایران ) ممكن است در ابتدا فكر كنید غیر ممكن است اما با علم به این مسئله اگر به تپه ها و كوه ها نگاه كنید متوجه خواهید شد.

 اگر در بیابان هستید و پوشش گیاهی وجود ندارد می توانید از آفتاب جهت یابی كنید اما اگر هوا ابری شده ( به تازگی ) و می خواهید جهت یابی كنید با پیدا كردن یك تپه پر شیب در جهت های مختلف روی خاك شیب دست بگذارید و حرارت آن را بسنجید و تمام اطراف تپه را نه به صورت پیوسته...بلكه به صورت 180 درجه امتحان كنید ( ابتدا دست بگذارید سپس در سمت مقابل این كار را امتحان كنید ) نحوه جهت یابی به این صورت است كه در تپه های پر شیب طرفی كه رو به شمال است خاكش خنك تر از طرفی است كه رو به جنوب است.

یكی دیگر از روش های جهت یابی كه به كماندوها آموزش داده می شود جهت یابی از روی لانه مورچه هاست. مورچه های بزرگ بیابان معروف به مورچه خاكی یا خر مورچه یا مورچه گاز گیر ( در لحجه های مختلف ) می توانند بسیار مفید باشند. با تعقیب كردن یكی از آن ها تا لانه شان بروید و ورودی آن را پیدا كنید. لانه این مورچه ها سوراخ شان اكثرا رو به شمال است. یعنی متمایل به شمال است. علت آن هم نتابیدن مستقیم نور آفتاب به داخل لونه شان است.

روش دیگر از روی شناسایی پرنده های مهاجر است. در دشت های مركزی ایران به طور معمول در بهار اكثر پرنده ها از جنوب به شمال و در پاییز از شمال به جنوب پرواز می كنند ( در دسته های چند تایی ).

روش بعدی هم بسیار نادر است و آن جفت گیری سمندر هاست. اكثر سمندر ها در حین جفت گیری در روز معمولا رو به جنوب با هم جفت گیری می كنند اما به خوبی این نكته هم قید شده كه این روش اصلا قابل اطمینان نیست.

اگر سوسك مصری دیدید كه گلوله ای از پهن خشك را می غلتاند و با خود می برد اگر دو سوسك بودند بدانید كه ( در ایران ) به سمت غرب می روند اما اگر یك سوسك بود ممكن است به هر جهتی برود.

روش بعدی بسیار نادر است اما با اینحال در وضعیتی ممكن است ناچار باشید. اگر زنبوری دیدید به حركت آن دقت كنید. اگر مسنقیم پرواز می كرد بدانید یا به سمت لانه می رود یا به سمت گل. اما اگر در محیطی پروازی رقص مانند به نمایش می گذاشت ( دور از لانه ) در حركت آن دقیق شوید.
زنبورهای در جستجوی گل در حركات مارپیچی خود برای مدتی به سمت شمال پرواز می كنند ( چند ثانیه ) بعد ناگهان چند دور دور خود می چرخند و حركت نا منظمی را آغاز می كنند و بعد از مدتی ناگهان رو به شمال می كنند و مدتی مستقیم به سمت شمال می روند.

 هفده نکته ایمنی در کوهستان :


۱- در مواقع بحرانی بیشتر افراد سرگردان و بی‌هدف به راه خود ادامه می‌دهند. مهم‌ترین کار در صورت بروز یک شرایط بحرانی توقف فعالیت‌ها و ارزیابی شرایط بحرانی است.

۲- به محض مشاهده هوای نامساعد و قبل از بحرانی شدن شرایط از پوشش حفاظتی خود مانند لباس بادگیر، کلاه و دستکش استفاده کنید. ممکن است کمی بعد طوفان و بوران اجازه این کار را به شما ندهد.

۳- با مشاهده اولین نشانه‌های بیماری مانند تنگی نفس و خستگی مفرط در میان اعضای گروه فرد بیمار را با همراه به پایین بفرستید.

۴- شما برای چند روز هم می‌توانید بدون غذا در کوه زنده بمانید، به شرطی که انرژی خود را ذخیره کنید و آن را بی‌سبب هدر ندهید. اما آب برای زنده ماندن بسیار ضروری است. می‌توانید از برف هم برای تهیۀ آب مورد نیاز خود استفاده کنيد.

۵- در شرایط بسیار سرد، تعرق سبب خیس شدن پوشاک و اتلاف سریع‌تر انرژی و در شرایط بسیار گرم نیز تعریق سبب از دست دادن آب بدن می‌شود. همواره در کوهستان به گونه‌ای فعالیت کنید که عرق نکنید.

۶- ادامۀ برنامه در باد و بوران و هوای بسیار سرد، با خطرهایی مانند گم شدن، یخ زدگی، پرت شدن، بهمن و تحلیل انرژی و افت دمای بدن همراه خواهد بود.

۷- در کوهستان به ویژه در فصل سرما سیگار نکشید. افراد سیگاری زود‌تر دچار سرمازدگی می‌شوند.


۸- اگر با یک گروه همراه هستید، تحت هیچ شرایطی از یکدیگر جدا نشوید، اگر تلفن همراه دارید گروه امداد را مطلع کنید.

۹- بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد حرارت بدن از سر دفع می‌شود. بنابر این در هوای سرد از کلاه استفاده کنید، اگر کلاه همراه ندارید می‌توانید با قسمتی از لباس خود، سرتان را بپوشانید.

۱۰- در شرایط سرما، چند لایه لباس نازک‌تر می‌تواند بهتر از یک لایه لباس ضخیم از هدر رفتن حرارت بدن شما جلوگیری نماید.


۱۱- در هوای سرد، به علائم سرمازدگی و افت دمای بدن توجه ویژه داشته باشید، این علائم: پوست سرد، لرز، گیج شدن، از دست دادن قدرت قضاوت و تصمیم گیری، اشکال در تکلم و سفتی و انقباض عضلانی است.

۱۲- هرگز فردی را که به شدت مصدوم است یا دچار افت دمای بدن شده است، حرکت ندهید، او باید گرم و خشک نگه داشته شود.


۱۳- بدن خود را درجا حرکت دهید، نباید بخوابید. تحت هر شرایطی خودتان را گرم و خشک نگه دارید.

۱۴- اگر در برخورد با شرایط غیر منتظره مجبور شدید شب را بدون برنامه قبلی در کوه بمانید ابتدا از ارتفاع خود کم کنید. پناه دیواره‌ها و داخل شکاف‌ها بهترین مکان برای اتراق شبانه هستند. لباس‌های اضافی خود را بپوشید

۱۵- پایتان را با کفش داخل کوله پشتی قرار دهید و در صورت امکان با نوشیدن چای داغ، بدن خود را گرم نگاه دارید. صبح و در هوای مساعد به طرف پایین حرکت کنید و با رسیدن به اولین تلفن، خانواده و دوستان خود را از حال خود آگاه کنید.

۱۶- به علت وزش بادهای شدید از اردو زدن روی قله‌ها و تیغه‌ها بپرهیزید.


۱۷- در کوه نوردی‌های طولانی و صعودهای بزرگ لازم است حداقل یک امدادگر با تجربه حضور داشته باشد تا در موارد مصدومیت و حوادث در دسترس باشد.

- برخورد با موقعیت های اضطراری کوهستان، شناسایی پناهگاه‌ها و مراکز امدادرسانی از اهم موضوعات است.


_به همراه بردن ساک وسایل کمک‌های اولیه و آتل حداقل وسایل لازم است تا یک امدادگر دوره دیده فعالیت مفیدتری داشته باشد.

_هماهنگی برای در اختیار گرفتن وسایل مفیدی مثل آمبولانس و هلی کوپ‌تر امداد و مراکز درمانی می‌تواند کمک‌های بی‌نظیری به اعضای آسیب دیده گروه برساند.


با توجه به نکات فوق حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر موقعیت اضطراری در کوهستان نیازمند کنترل ذهنی کافی بر روی تمامی فعالیت‌های جسمی است. حفظ و مصرف بهینۀ انرژی بدن و همچنین دمای بدن بسیار حیاتی است.

حفظ دمای بدن (در سرما و گرما) مرگ و زندگی شما را تعیین می‌کند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1115619
بازدید امروزبازدید امروز169
بازدید دیروزبازدید دیروز653
بازدید این هفته بازدید این هفته 9242
بازدید این ماه بازدید این ماه 18992
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1115619