ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

گلگشت
سلسله جبال میشوو مرند
ارتفاع 3330متری کم کی 94/6/27
صعود زمستانی بهمن 93
صعود زمستانی بانوان بهمن 93بر میشوو مرند
قله فلک میشوو
گلهای زیبای بهاری منطقه نور آباد مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
سلسله میشوو مرند 22آبانماه 94
شب ما نی زمستنا نی در قله میشوو
صعود سراسری پانزدهم بهمن 95
صعود سراسری پانزدهم بهمن سال 95
قله کمتال 96/2/15
صعود زمستانی سال 95 با تیم نقده
قله شهيدان مرند اخرين چهاشنبه سال 96
زمستان سال 95 قله میشو مرند
مردادماه سال 97 ساوالان
ساوالان در دهم مرداد سال 97
صعود به قله بزغوش سراب در تیر ماه سال 97
صعود سراسری برقله سانبران مرند
شب مانی در قشلاق ارسباران مهر 97
جنگل قشلاق ارامنه ارسباران
طبیعت زیبای قشلاق ارامنه
28 مهرماه سال 97 قله گوی زنگی
قشلاق ارامنه ارسباران
×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سقوط در کوهستان



#سقوط يكي از خطرات مهمي است كه هميشه در كمين كوهنوردان است .بيشترين ميزان سقوط در فصولي كه برف و يخ در منطقه وجود دارد و كوهنوردان با آن ها در گيرند به وقوع مي پيوندد.
#علل سقوط:
1-نامناسب بودن كفشها
2-نبود وسايل كافي براي حركت در شيب هاي تند
3-نداشتن تجربه كافي براي حركت بر روي يخ و برف
4-پر شيب بودن سطح فرود
#راههاي جلوگيري از سقوط:
1-اگر بر روي برف و يخ حركت ميكنيد حتما از كرامپون و كلنگ استفاده نماييد

2-استفاده از طناب هاي ثابت الذامي مي باشد.

3-تمامي سطح كفش يا كرامپون خود را بر سطح زمين هموار كنيد .
4-زاويه قفسه سينه با پاي جلوي خود را هماهنگ نگاه داريد .
5- به وسيله طناب خود را به ديگر هم نوردان متصل كنيد .

در هنگام سقوط چه بايد كرد؟

1-سعي كنيد با استفاده از كلنگ تعادل خود را حفظ كنيد.
2-دستها و قسمت بالا تنه خود را به سمت بال قرار دهيد و حدالامكان به شكم دراز بكشيد.
3-اگر سطح مورد نظر از برف هاي نرم و به اصطلاح پودري تشكيل شده بود با قسمت پهن كلنگ ترمز كنيد و اگر سطح برف به حالت يخ زدگي در آمده بود با نوك تيز كلنگ اين كار را انجام دهيد.
4- اگر دستكش نداشتيد با آرنج خود سرعت را كم كنيد .

براي عبور از مناطق بهمن گير چه بايد كرد؟
1-حد الامكان از مناطقي كه احتمال ريزش #بهمن را دارد عبور نكنيم.
2-زيپ ها وسر آستين هاي البسه خود را كاملاً ببنديم.
3-توسط كلاه كولاك ويا دستمال گردن جلوي دهان خود را ببنديم.
4-به همراه داشتن نخ #بهمن (نخي به متراژ 50 متر با رنگي معمولا تيره كه به كوهنورد متصل است)
5-آماده نگهداشتن وسايل اضافي مثل كوله #پشتي و كلنگ براي رها كردن
6-عبور يك به يك افراد با قدم هايي بلند و با فاصله.
7-خودداري از ايجاد سر و صداي اضافه.
8-استقرار افراد با تجربه بر روي يالهاي كناري براي تعقيب با چشم.
9-همراه داشتن وسايل ضروري مثل كمكهاي اوليه و مقداري تنقلات .

وصیه های لازم در هنگام درخواست کمک از گروههای نجات در حوادث کوهستان:

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: در زمان وقوع حادثه ابتدا خونسردی خود راحفظ کنید احتمال خطا و اشتباه در زمان هیجان حادثه خیلی زیاد هست .

 قبل از هرکاری از سطح حادثه تعداد نفراد درگیر حادثه تعداد مصدومین اطلاع کسب کنید که به گروه نجات اطلاع دهید.
 تلفنی با گروه نجات 112 تماس برقرار کنید .

 توجه داشته باشید مکالمه باید خیلی کوتاه باشد و ابتدا خود را معرفی کنید .

 اطلاعات حادثه را با صدای واضح و رسا به گروه نجات منتقل کنید.

 به سوالات اپراتور خوب گوش کنید و درست جواب بدید .

 ادرس محل حادثه و راه دسترسی به محل را کامل به اپراتور بگویید.

 اگه جی پی اس دارید علاوه بر راه دسترسی مختصات نقطه جی پی اس رو هم اطلاع دهید.

 توجه داشته باشید در انتقال اطلاعات به گروه نجات نه کم بزارید و نه بزرگنمایی کنید گروه نجات بر مبنای اطلاعات شما عمل میکنند.

 بعد از تماس با گروه نجات باتری تلفن خود را مدیریت کنید ، اولویت تماسها را به گروه نجات بدهید .

 سعی کنید در محلی قرار داشته باشید که امکان ارتباط تلفنی گروه نجات با شما وجود داشته باشد .

 تا گروه نجات به محل حادثه میرسند وظیفه شما تثبیت وضعیت موجود میباشد یعنی نزارید اوضاع بدتر بشود.

 مصدوم یا مصدومینی که عضو شکسته دارند رو اتل کنید که عضو شکسته حرکت نکند.

 اگر مصدوم یا مصدومینی دچار خونریزی در اعضا بدن شده اند رو خونریزیشون رو با پارچه تمیز و فشار مستقیم بند بیارید.

 مصدوم یا مصدومین دچار سرما زدگی رو گرم کنید مایعات گرم بخورانید اگر لباسشون خیس شده باید لباس خشک بپوشانید.

 حادثه دیدگان دچار گرمازدگی را به سایه ببرید و مایعات خنک بنوشانید.

 در حادثه دیدگانی که دچار ارتفاع زدگی شدند اولویت با کم کردن ارتفاع هست.

 سعی کنید به وسیله دود یا اتش یا تجمع چند پارچه رنگی مثل کاور کوله پشتی ها امکان دیده شدن از فاصله دور را ممکن کنید.

 به حادثه دیده گان و مصدومین قوت قلب و روحیه بدید ، اه و ناله و زاری کردن فقط اوضاع را بدتر میکند.

 در زمان رسیدن گروه نجات سعی کنید سکوت کنید و اجازه بدهید گروه کار خودشون رو انجام بدهند.

 یقین داشته باشید گروه نجات یک تیم خیلی قوی اموزش دیده و متعصب هستند که در کار خود به هیچ وجه کوتاهی نمیکنند .

 اگه قصد کمک به گروه نجات را دارید فقط به دستورات انها عمل کنید و خودسرانه عمل نکنید.

 آیا کوهنوردی خطرناک است؟

همه فکرم به این معطوف شده که آیا کوهنوردی ورزش خطرناکی است؟

قصه سقوط از کوه و یخچال، پاره شدن طناب و شکستن کارابین، ارتفاع زدگی و تشنج، پیچ خوردگی و در رفتگی، ساییدگی زانو و گرفتگی ران و دست آخر مرگ.

تمام برنامه ها و تمام صعودهای خود را در نهایت ایمنی و دقت انجام داده ام و تا به حال جزء یک مورد، اتفاقی هرچند کوچک نیافتده است. این را نگفتم که خواننده گرامی تصور کند به خود مغرور شده ام. چرا که هنوز انبوه برنامه های انجام نداده را دارم.

خواننده عزیز کوهنوردی ورزش خطرناکی نیست. برای من که این گونه بوده است، چرا که همیشه ایمنی را رعایت کرده ام.

چرا سقوط، چرا بی برنامگی، چرا گمگشتگی، چرا غرور، چرا نا ایمنی، چرا چک نکردن ابزار، چرا اعتماد، و چرا داستان تلخ مرگ و افول و بی فروغ شدن جوانکی یا پدری و یا کهنسالی.

آیا عشق به کوهستان آنقدر در ما رسوخ و نفوذ پیدا کرده است که فقط به فکر صعود باشیم؟
آیا داستان عشق و عاشقی این گونه است؟
آیا خودکشی قهرمانانه است؟
به کدام سو در حرکتیم؟

عاقلانه صعود کردن را بخواهیم یا عشقی کورکورانه را فریاد کنیم و در زمان محو شویم؟

ماده حیاتی به نام "مس" و آثار کمبود آن در ورزشکاران

بدن کوه‌نوردان برای توانایی اجرای برنامه‌های کوه‌نوردی احتیاج به مواد گوناگون و متنوعی دارد، کربوهیدرات‌ها برای تامین انرژی مورد نیاز، پروتئین‌ها برای حفظ عضلات و ریکاوری عضلات آسیب دیده و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها، مواد معدنی و ویتامین‌ها برای انجام اعمال حیاتی بدن همچون متابولیسم و البته افزایش توان سیستم ایمنی بدن.
از جمله مواد معدنی بسیار مهم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد می‌توان به "مس" اشاره داشت.

* مس (Copper) ماده معدنی حیاتی است که نقش عمده‌ای در متابولیسم، ریکاوری و رشد بدن ایفا می‌کند. این ماده معدنی سومین ماده معدنی از لحاظ فراوانی در بدن می‌باشد و از آنجایی که بدن قادر به تولید آن نمی‌باشد باید از طریق مواد غذایی تامین شود، ضمن آنکه بدن قادر به ذخیره این ماده معدنی نیست و در نتیجه باید بصورت دائم از مواد غذایی حاوی مس استفاده کنید.

* آثار و علائم کمبود مس

کمبود ماده معدنی مس آثار گوناگونی به همراه خواهد داشت که از جمله آنان و بصورت خلاصه می‌توان به خستگی، آرتزوز ، درد مفاصل ، درد عضلانی ، کم‌خونی ، افت دمای بدن و ایجاد حس سرما ، پوکی استخوان ، عدم استحکام استخوان ، وقفه در رشد بدن و کوفتگی بدن اشاره داشت که البته هر کدام از موارد فوق نکته‌ای منفی و هشداردهنده برای یک کوه‌نورد محسوب می‌شود.

* مزایای مس برای ورزشکاران

وجود میزان کافی این ماده معدنی در بدن مزایای فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن، کمک به تامین انرژی بدن، تاثیر در بهبود عملکرد مغز، کاهش احتمال بروز آرتروز، کمک به فرایند رشد و ساخت استخوان‌ها، کاهش کم‌خونی و فقر آهن اشاره داشت ,که همگی نکات کلیدی و حائز اهمیتی برای سلامت یک کوه‌نورد می‌باشد.

* مواد غذایی حاوی مس

برای تامین این ماده معدنی بسیار حیاتی می‌توان از جگر گاو، قارچ شیتاکه (نوعی قارچ که عمدتا در کشورهای آسیای شرقی موجود است)، بادام هندی، نخود، کلم پیج، پودر کاکائو، دانه‌های کنجد، بادام، عدس، پنیر تهیه شده از شیر بُز، آووکادو، دانه‌های چیا (بومی‌ آمریکای جنوبی)، کشمش و در صورت تجویز پزشک از مکمل‌های این ماده معدنی استفاده کنید.

* بدن ما چه میزان مس نیاز دارد؟

نوزادان تا 6 ماه 300 میکروگرم ،

کودکان 6 ماه تا 14 سال مابین 220 تا 890میکروگرم با توجه به سن دقیق آنها،

 افراد 14 تا 18 سال 890 میکروگرم،

زنان باردار 1000 میکروگرم،

زنان شیرده 1300 میکروگرم و بزرگسالان 900 میکروگرم در روز به این ماده معدنی نیاز دارند.

 چند نکته در خصوص مس

پخت و پز غذا در ظروف مسی و نیز استفاده از شیرآلات مسی در جریان آب منزل، با توجه به قابلیت انحلال مس، می‌تواند موجب تامین قسمتی از مس مورد نیاز بدن شما شود. نکته دیگر آنکه توجه داشته باشید مصرف زیاد این ماده معدنی نه تنها خاصیت ندارد بلکه می‌تواند موجب ایجاد مسمومیت در شما شود.

ترجمه: پویا سلیمانی

چرا منیزیم در ریکاوری عضلات نقش مهمی دارد 》

-بازسازی ذخایر الکترولیت‌های از دست رفته بعد از تمرینات شدید حیاتی است و منیزیم نقش اساسی در سلامت کلی بدن و ریکاوری عضلات دارد.

-زنگ زدن گوش یا کم شنوایی، گرفتگی عضلات، افسردگی، عمکلرد غیر طبیعی قلب و سنگ کلیه، تشنج و تتانی عضلات،
دردهای طولانی مدت بدون بهبودی و در نهایت مشکل اساسی در ریکاوری از عوامل کمبود منیزیم در بدن هستند.

-مواد غذایی غنی از منیزیم

شامل سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج، موز، آجیل و دانه‌ها، میگو، نان سبوس دار، شیرسویا، برنج قهوه‌ای، برگ زردآلو، ماهی، ماست طبیعی و شکلات تلخ و بسیاری از مواد دیگر هستند.
در آرزوی سلامتی نمامی دوستان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1115607
بازدید امروزبازدید امروز157
بازدید دیروزبازدید دیروز653
بازدید این هفته بازدید این هفته 9230
بازدید این ماه بازدید این ماه 18980
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1115607