امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


1-در مورخه 5/9/ 97 برنامه دوروز ه داشتیم جهت صعود به سلطان ساوالان چند موضوع منو متعجب کرد یکی در مورد وضع پناهگاه هایی که در دست بخش خصوصی بوده و می بایستی جهت رفاه کوهنوردان تلاش کنند ولی متاسفانه مثل سر گردنه را اجرا میکنند که برای هر اتاق گلی و غیر بهداشتی مبالغ گزافی را از دومیلیون ریال گرفته تا سه میلیون ریال از کوهنوردان طلب میکنند . و در نهایت با حالت اجبار بعضی از کوهنوردان مبلغ را پرداخت میکنند و از طرف دیگر از لحاظ بهداشتی هم متاسفانه حسنییه چندان مناسب نیست و اینگونه رفتارها در خاطره کوهنوردان پاک نخواهد شد و امید وارم این مشکل توسط مسولین استان اردبیل مورد بررسی قرار گیرد اما توصیه میشود همنوردان حتما با خود چادر به همراه داشته باشند
2-مطلب بعدی در مورد سنگ نوشته هاست که بعضی از کوهنورد نماها در روی صخره ها اسم و یا نام گروه و .... خودشان را می نویسند و متاسفانه نسبت به سالهای قبل این عمل زشت بیشتر شده در صورتیکه این عده دانسته یا ندانسته به این کوه مقدس بی احترامی میکنند چون بر اساس باور مردم شمال غرب کشور « ساوالان پاک ترین کوه ها و یکی از هفت کوه بزرگ بهشت است ». ساوالان به صورت یک پدیده طبیعی در طول دوران های تاریخی، از دوره اورارتورها تا هجوم آریایی ها و دوران های بعدی همواره مورد توجه بوده و به لحاظ شجاعت و توانمندی مردم اطرافش به صورت یک دژ محکم عمل کرده است. آثار باقی مانده از دوران پیش از مادها، بخصوص دوره اورارتورها در این منطقه، دلیل قاطعی بر صعودهای زیارتی به کوه ساوالان در دوران های تاریخی است. می توان تاریخ صعود به ساوالان را، از ۲هزار سال پيش تخمین زد. از جمله شواهد و منابع تاریخي که به کوه ساوالان و نیز صعودهای زیارتی به این کوه اشاره داد می توان به منابع زیر اشاره کرد: 1- در کتاب آثار البلاد و الخبار والعباد ذکریا بن محمد بن محمود المکمونی القزوینی آمده است : زرتشت از آذربایجان بود و چندی از مردم کناره گرفت و در کوه ساوالان به سر برد و از آنجا کتابی آورد. 2- درکتاب معجم البلدان به ارتفاع ۴۸۱۲ متری سبلان، وضع آتشفشانی آن و نیز به قبور حضرت حامد و حضرت هود پیامبر در زیر سنگ محراب اشاره شده است. 3- در تاج العروس فی شرح القاموس زبیدی آمده است : کوه ساوالان از معالم صالحان و اماکن متبرکه و مزارات است و سبلان لقب عده ای از محدثان از آن جمله سالم و ابراهیم بن زیاد، خالدبن عبدالله و خالد بن دهقان است. 4- خاقانی شیروانی در ۵۹۵ هجری قمری، حدود ۸۰۰ سال پیش، خود به قله ساوالان صعود کرده و شعر او که در آن از حضرت موسی و نیز حضرت خضر نام برده شده سندی بر صعود او به ساوالان است. آثار تاریخی و باستانی بسیاری روی قله کوه وجود داشته اند که به صورت نمادین و به شکل های مختلفی مانند قندیل های طلایی، سنگ قبر همراه با معجر چوبی کنار آن، تعدادی سنگ بخصوص با علائم ویژه روی آن و همچنین تعدادی جام طلایی که به عنوان تبرک جهت نوشیدن آب دریاچه از طرف صعودکنندگان استفاده می شده است. از طرفی وجود برخی آثار در پیرامون ساوالان مانند کتیبه های حجاری شده و منقوش به تصاویر حیوانات مانند شیر، عقاب ( سنگ معروف قارتال است که به شکل عقاب است.) و سایر حیوانات و نیز حجاری های یافت شده در برخی از قسمت های ساوالان مانند تصاویر حجاری شده قوچ وحشی و نیز تندیس هایی به شکل انسان و حیوان همگی مؤید تاریخ بسیار دیرین و کهن این منطقه است پس بیایید به باورهای پاک این منطقه از نوشتن اسامی و ........ در روی سنگها و صخرها جدا " خوداری کنیم

سلیمانپور