امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


نزدیک به یک دهه قبل عده‌ای از کوهنوردان دین مدار با درک اهمیت ظرفیت معنوی کوه با طرح‌ریزی برنامه کوهنوردی شبانه در نیمه ماه رمضان عنوان «مهتاب نوردی» را برای آن برگزیدند تا تلاشی برای بسترسازی در بهره از روح جایگاه تعالی بخش کوه رخ دهد.

به گزارش ایسنا، غالب کوهنوردان اگرچه کوهنوردی را برای سالم ماندن بدن‌شان در برابر رکود و خمودی و ارتقا سطح آمادگی جسم‌شان انجام می‌دهند، اما گروه‌هایی هم هستند که علاوه بر توجه به این جنبه از ورزشِ کوهنوردی، به فکر تعالی روح و روان‌شان‌اند چرا که کوه از گذشته مکانی مقدس در ارتباط خدا و بنده آن بوده و جلوه‌های بارز آن وحی به پیامبران و بعثت پیامبر اسلام در کوه است.
این توجه در بین همه ادیان و انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها نشان از جایگاه خاص کوه در شناخت و خودساز دارد. کوه گریزگاهی است از تلاطم‌ها به تعالی گاه و شب پناه آرامشی از غوغای روز و روزگاراست. تلاقی این قید زمان و مکان می‌شود کوهنوردی شبانه که ما را از قید مادیات به قید بندگی و معنویت برساند و مهتاب بهانه نور شبستان تهجد شود.
نزدیک به یک دهه قبل عده‌ای از کوهنوردان دین مدار با درک اهمیت ظرفیت معنوی کوه با طرح‌ریزی برنامه کوهنوردی شبانه در نیمه ماه رمضان عنوان «مهتاب نوردی» را برای آن برگزیدند تا تلاشی برای بسترسازی در بهره از روح جایگاه تعالی بخش کوه رخ دهد. این جریان مدتی است مورد استقبال خودجوش علاقه مندان قرار گرفته و در چند سال اخیر مجموعه‌های کوهنوردی در نقاط مختلف کشور چنین رویدادی را در تقویم رمضان خود ثبت و اجرا می‌کنند.
پویش فرهنگی ورزشی «#مهتاب_نوردی با شعار «کوه جایگاه وحی، عبادت، خودسازی» سعی دارد به صورت فراگیر در جهت گسترش این سنت نو پا در میان عموم گام بردارد تا بر غنای وجوه فرهنگ و نگرش اصیل ورزشی افزوده و در سبک زندگی مؤثر شود

برنامه کوهنوردی وسنگنوردی در ماه رمضان:

کوهنوردی ورزش پرطرفداری در کشورمان به حساب می آید ودر طی هفته علاقه مندان به کوههای اطراف شهر خود می روند و کار صعود را انجام می دهند ،حالا این سوال مطرح می شود با آغاز ماه مبارک رمضان این ورزش باید چگونه صورت گیرد وکوهنورد چه مسایلی را باید رعایت کندتا کوهنوردی دچار مشکل نشودبرای این کار باید:

افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرکت نکنند.

افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرنکنند.
گروههای کوهنوردی برنامه های سبک و گردشگری جهت این ایام در نظر بگیرند. و یا در ایام ماه مبارک برنامه های خارج از محدوده شرعی ورزشکاران برنامه ریزی کنند که روزه ورزشکاران مشمول روزه مسافر گردد. ( البته در شرایط عادی )
از مهمترین مواد مورد نیاز بدن می توان به مایعات و آب اشاره کرد که با توجه به گرمای هوا شدیداً به آن نیاز مند هستیم و خصوصاً اگر فرد دارای فعالیت بدنی نیز باشند.
نخوردن آب در هنگام پیاده روی و یا فعالیت سبک هم حتی ممکن است باعث ضعف و بی حالی و غش شود و موجب غلیظ شدن خون و آسیب رساندن به دستگاه کلیوی گردد آین آسیب ممکن است در یک برنامه یک روزه ایجاد شود و برای تمام عمر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
یکی دیگر از عوارضی که ممکن است ورزشکاران روزه دار را تهدید می کند به وجود آمدن ضعف شدید حاصل از گرسنگی و یا ( افتادن قند ) است که برای ایشان استراحت کانل تا زمان اذان مغرب و در صورت به خطر افتادن سلامتی فرد باز کردن روزه با آب قند توصیه می شود
برای برنامه های صخره نوردی نیز توصیه می شود در ایام ماه مبارک از برنامه های که دارای فعالیت شدید بدنی و نیاز به قدرت و نیروی انفجاری دارند مثل صعود های بلند و یا دو میدانی  را دارند پرهیز شود و صخره نوردان در این ایام به برنامه های آموزشی و یا فرود های مختلف که نیاز به صرف انرژی زیادی ندارند بپردارند.
برای دور نماندن از برنامه های کوهنوردی و حفظ آمادگی کوهنوردان و انجام فعالیت ورزشی و هم انجام اعمال ماه رمضان (گرفتن روزه ) یکی از بهترین کارهای که گروههای کوهنوردی انجام می دهند در ایام ماه مبارک رمضان اجرای  برنامه های شبانه است به صورتی که در ابتدای برنامه در هنگام افطار همنوردان اقدام به باز کردن روزه و خوردن افطاری نموده و سپس شروع به حرکت کرده و طول مسیر از امکان تغذیه مناسب نوع فعالیت بهره مند هستند و قبل از اذان صبح با خوردن سحری خود را برای روزه آن روز آماده کنند

تغذیه کوهنوردان در ماه مبارک رمضان چه باید باشد؟

 

تغذیه کوهنوردان در ماه رمضان هم همانند ماه های دیگر سال، بسیار مهم و ضروری می باشد.

آن دسته از کوهنوردانی هم که روزه می گیرند، باید درخصوص تغذیه خود حتما مواردی را رعایت کنند تا دچار مشکل افت توانایی های جسمانی و فیزیولوژیکی نشوند

از جمله نکاتی که در بحث تغذیه کوهنوردان در ماه رمضان بسیار توصیه می شود، بحث وعده های غذایی آن ها می باشد:

  • اینکه باید حتما ۳ وعده غذایی افطار، سحری و شام را حتما میل کنند. و هیچ کدام از وعده های غذایی را حذف نکنند.
  • درضمن فعالیت های ورزشی و کوهنوردی را در خنک ترین ساعات روز یا صبح خیلی زود شروع کنند. ترجیحا سعی کنند از فعالیت سنگین در این ماه پرهیز کنند.
  • در سحری و در برنامه های کوهنوردی به جای استفاده از کربوهیدرات های ساده از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان، ماکارونی، برنج را مخلوط مثل عدس پلو، لوبیاپلو، باقلی پلو همراه با انواع گوشت مصرف کنند.
  • از مصرف زیاد قهوه و چای در برنامه کوهنوردی در شب پرهیز کنند. زیرا باعث از دست دادن آب بدن می شود و فعل و انفعالاتی شیمیایی بدن با مشکل روبرو می شود.
  • مصرف سبزیجات، میوه ها و مغزها را فراموش نکنند، بخصوص بعد از شام.
  • نکته بسیار مهم در تغذیه کوهنوردان ، از مصرف چربی های حیوانی و روغن نباتی های جامد خودداری کنند.
  • همراه با افطار شیر بخورند. افطار خود را با آب ولرم و خرما یا یک قاشق عسل آغاز کنند. زولبیا و بامیه مصرف نکنند. یا خیلی کم بخورند. فرنی و حلوا افطاری مناسبی می باشند. البته به مقدار مناسب.
  • آب را ولرم بخورند، مخصوصا در زمان افطار و سحر.
  • فاصله بین افطاری و شام را بین یک ونیم الی ۲ ساعت قرار دهند.
  • در کوهپیمایی و کوهنوردی مراقب خودتان باشید.

. کدام شربت ها برای سحری خوبه خورده شوند؟ و ضد عطش هستند؟

مورد بعدی که در تغذیه کوهنوردان در این ماه مبارک باید رعایت شود، نوشیدن شربت های ضدعطش می باشد.

زمان افطار تا سحر از عرقیات خنک مثل شاطره و کاسنی استفاده کنید. برای اینکه حرارت کبد و قلب فروکش کند و تشنگی برطرف شود. بدترین کاری که می توانید با بدن خود کنید، از افطار تا سحر بیدار بمانید و مداوم در حال خوردن باشید. این کار آسیب های بسیاری به بدن وارد می کند.

  • می توانید از شربت های آبلیمو، خاکشیر و بیدمشک برای رفع عطش تان استفاده کنید.
  • تخم شربتی حتما داخل شربت هایتان بریزید. چون این دانه ها اب در خود نگه می دارند.
  • می توانید سه قاشق گلاب در زمان افطار میل کنید.
  • گلاب چون خاصیت ضدسودا دارد، خاصیت دارویی داشته و برای تقویت معده بسیار مفید می باشد.
  • دوغ اصلا موقع افطار استفاده نکنید. فقط بیحسی و بیحالی برایتان به همراه دارد.
  • یادتان نرود میوه به اندازه مصرف کنید.
  • قبل از خواب هم می توانید یک عدد سیب بخورید که به کاهش وزن بسیار کمک می کندو هم دهان تان را ضدعفونی می کند.

با این حال متخصصان تاکید دارند که درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر ممکن است به کبد، فرصتی برای احیای خود و بهبودی بدهد.

در این مطلب به شش فاکتور موثر در بروز آسیب‌های کبدی اشاره شده که عبارتند از:

قند
کبد از یک نوع قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می‌کند. شکر تصفیه‌شده باعث تجمع چربی در کبد خواهد شد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که قند می‌تواند به‌اندازه الکل برای کبد مضر باشد حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این یک دلیل دیگر برای محدود ‌کردن غذاهای حاوی قندهای اضافه مانند نوشابه، شیرینی و آب‌نبات است.

مکمل‌های دارویی گیاهی
این مکمل‌های دارویی حتی اگر روی آنها برچسب "طبیعی" نوشته شده باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشند. به‌عنوان‌مثال، برخی از افراد نوعی مکمل گیاهی به نام "کاوا" را برای کاهش علائم یائسگی مصرف می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند از عملکرد صحیح کبد جلوگیری کند و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. شما همیشه باید قبل از مصرف هرگونه گیاهی به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آنها مطمئن شوید.

چربی اضافی
چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبد جمع و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، میانسال هستید یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به NAFLD در شما بیشتر است.

استامینوفن
اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکنی مانند استامینوفن هستید، حتما مقدار مناسب آن را مصرف کنید! مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند به کبد آسیب برساند. دز مصرفی و نیز دز مجازِ مصرف استامینوفن در یک روز را بررسی کنید. بزرگسالان نباید بیش از ۴ هزار میلی‌گرم استامینوفن در روز دریافت کنند.

الکل
الکل یکی از عوامل مهم و موثر در ابتلا به کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز کبدی است.

مصرف بیش از حد ویتامین A
بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از گیاهانی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه به‌ خصوص آنهایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند، خوب است اما اگر مکمل‌هایی مصرف کنید که دارای دزهای بالایی از ویتامین A هستند، می‌تواند برای کبد شما مشکل ایجاد کند. بنابراین قبل از مصرف ویتامین A اضافی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما اصلا به دریافت این ویتامین به صورت مکمل دارویی نیازی نداشته باشد.

گرد آوری توسط : سلیمانپور