امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

تغذیه کوهنوردان در ماه مبارک رمضان :

در ماه مبارک رمضان آندسته از کوهنوردانی که روزه میگیرند باید در خصوص تغذیه خود مواردی را رعایت نمایند تا دچار مشکل و افت توانائیهای جسمانی و فیزیولوژیکی نگردند.
این موارد به شرح زیر میباشد:
  1- حتما از 3 وعده غذائی شامل سحری ، افطاری و شام استفاده کنید . به عبارت دیگر هیچ وعده غذائی را حذف نکنید.
2- فعالیت ورزشی و کوهنوردی را در خنک ترین ساعات روز و در صبح زودتر شروع کنید. ترجیحا در این ماه از کوهنوردی سنگین و جدی پرهیز کنید.بانک اطلاعات کوهنوردی
3- در سحری و در برنامه های کوهنوردی بجای استفاده از کربوهیدرات های ساده از کربوهیدراتهای پیچیده مانند نان ، ماکارونی، برنج بصورت عدس پلو، لوبیا پلو ، باقلی پلو همراه با انواع گوشت استفاده کنید .
4- از مصرف زیاد قهوه و چای در برنامه های کوهنوردی در هنگام شب در این ماه خودداری کنید. زیرا باعث از دست دادن آب بدن میشوند و فعل و انفعالات شیمیائی بدن با مشکل روبرو میگردد.
5- مصرف سبزیجات، میوه  ها و مغزها را فراموش نکنید بخصوص بعد از شام.
6- از مصرف چربی های حیوانی و روغن های نباتی جامد خودداری کنید.
7- همراه با افطار شیر استفاده کنید. افطار خود را با آب ولرم و خرما یا یک قاشق عسل اغاز کنید . ازمصرف زولبیا و بامیه حتی ا لمکان پرهیز کنید و یا به مقدار کم استفاده کنید. فرنی و تر حلوا نیز افطاری مناسبی هستند مشروط بر اینکه به مقدار مناسب استفاده گردند.  
8- مصرف آب بخصوص آب ولرم را به هنگام افطار و سحر فراموش نکنید
9-   فاصله بین افطاری و شام را 1.30 تا 2 ساعت قراردهید.
10- در کوهپیمایی و کوهنوردی مراقب علائم اولیه گرمازدگی باشید(کم آبی خود پیش زمینه گرمازدگی است).

منهای کوهنوردی :


?کرونای جدید به احتمال قوی سراغ شما هم خواهد آمد/ روش های تجربه شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

✅مهم ... مهم / لطفا بخوانید و به دیگران هم یاد دهید

?تا حالا هر چه از کرونا دیده و شنیده اید را کنار بگذارید؛ ما اکنون با یک ویروس وحشی تر مواجه هستیم که سریع تر منتقل می شود و با سرعت هم می کشد: کرونای جهش یافته انگلیسی.

?به نظر می رسد هر کاری هم که بکنیم، تضمینی وجود ندارد که ویروس وارد بدن ما نشود. پس مجبوریم سیستم دفاعی بدن مان را برای شرایط ورود کرونا آماده کنیم.

✅لذا علاوه بر اصل اساسی "فشم" (فاصله/ شست و شوی مداوم دست ها/ ماسک"ترجیحاً دو ماسک روی هم") مهم ترین کارمان این است: تقویت سیستم ایمنی بدن.

✅اول) برای تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با ویروس کرونا  4 کار زیر را انجام دهید:

?1- خوردن روزانه یک داروی تقویت سیستم ایمنی
?2- خوردن روزانه 1000 تا 2000 میلیگرم ویتامین C و 1000 واحد ویتامین D
?3- خوردن روزانه این دمنوش ها:
?دمنوش اول: ترکیبی از  آویشن، بابونه گاوی، پونه، سرخارگل، زنجبیل و دارچین.
?دمنوش دوم که مفیدتر است (معروف به دمنوش چینی):
دارچین
زنجبیل
میخک
هل
آویشن
پونه
گیاه پولکی(پولک هم گفته می شود)
عناب
ریشه شیرین بیان
+برگ کتیرا (به شکل ژل خشک شده ورقه ای است)

?طرز تهیه: ابتدا همه مواد به جز"برگ کتیرا" را دم کنید (به مدت 40 دقیقه).
سپس از صافی رد کنید و "برگ کتیرا" را به آن اضافه کنید.

?این دمنوش را می توانید با افزودن اندکی عسل و آب لیموی تازه میل کنید.
(وقتی دمنوش داغ است، عسل اضافه نکنید. هنگامی عسل را بیفزایید که حرارت آن به حد نوشیدن کاهش یافته باشد.)

??توجه: تجربه شخصی برخی افراد که به طور مستمر از این دمنوش استفاده کرده اند نشان می دهد که حتی در صورت ابتلا به کرونا نیز آن را به صورت خفیف تجربه کرده اند.

?4- بخور: هر از گاهی بخور آویشن یا بخور پیاز انجام دهید.

? با پزشک تان درباره مصرف مواد و داروهای پیش گفته مشورت کنید.

✅دوم) یک کار مهم برای کاهش ریسک ورود ویروس کرونا به ریه ها

?ویروس ها قبل از رسیدن به ریه، در گلو و بینی لانه گزینی می کنند و ساعاتی بعد به ریه حمله می کنند. بنابراین هر روز (به ویژه بعد از این که از بیرون به خانه برگشتید) با آب نمک رقیق که بینی تان را نسوزاند، غرغره کنید و به درون بینی تان استنشاق کنید به طوری که آب وارد گلو شود.
می توانید یک بطری آب نمک در دسترس بگذارید و با آن شست و شوی بینی و گلو را انجام دهید (ترجیحا دو بار در روز).

✅سوم) توصیه های عمومی:

?تغذیه مناسب
? نوشیدن فراوان مایعات گرم و آب میوه های طبیعی
?خواب کافی
?دوری از استرس (تا حد امکان)
?نرمش سبک روزانه
?تمرینات تنفسی (نفس های عمیق)

? این دستورالعمل ها، حتماً به شما در برابر کرونا کمک می کنند و ریسک ابتلا را کاهش می دهند ولی تضمینی برای عدم ابتلا نیستند. بنابراین، مهم ترین اصل یعنی فاصله اجتماعی را جدی بگیرید و ارتباطات خود را به حداقل ممکن برسانید.

?با اولین نشانه های بیماری، فوراً و فوراً به پزشک مراجعه و داروهای تجویزی را مصرف کنید. این توصیه ها، صرفاً پیشنهادهای مکمل هستند و جای درمان پزشکی را نمی گیرند. خود درمانی نکنید. (برخی متوفیان کرونا اگر زودتر مراجعه می کردند الان زنده بودند.)

از مشکلات شایع بانوان در برنامه های کوهنوردی⁉️

 ? یکی از چالش های مهم زنان در فعالیت کوه نوردی ، خودداری از نوشیدن آب و مایعات جانشین در صعودهای سراسری و یا گروهی پر تعداد به همراه مردان است که به علت رعایت عرف و فرهنگ جامعه و در دسترس نبودن مکانی امن و نزدیک و دور از دید از دفع  ادرار خودداری می نمایند و به همین علت مجبور می شوند که آب و مایعات جانشین در حد مطلوب استفاده نکرده که در نتیجه به طور ارادی خود را دچار آب زدایی پیشرونده می نمایند.❗️

?از آنجایی که زنان با مقایسه مردان به لحاظ فیزیولوژیکی جسمانی با داشتن توده چربی بیشتر حدود ده درصد نیاز به آب بیشتری دارند که این مزید بر علت می گردد.❗️

?اغلب در صعود های مشترک و پر تعداد که بارها ناظر آن بوده ام ، سرپرستان برنامه ها مکان هایی رابرای توقف و استراحت و تجدید قوای تیم و یا کمپ زنی در نظر میگیرند که نقاط کور و دور از دید ، مناسب و امن برای این مورد وجود ندارد و زنان آگاهانه مجبور به خودداری از نوشیدن آب و سایر مایعات به جهت عدم دفع ادرار می گردند.❗️

?تشویق ظاهری و غیر واقعی سرپرست نیز زنان را وادار به ادامه فعالیت نموده و آنان را به سوی آب زدایی پیش رونده می کشاند که حاصل آن جز واماندگی ، خستگی و گرفتگی عضلات و ... نیست . زیرا بدن انسان قادر به سازش فعالیت مناسب و مطلوب در شرایط آب زدایی نخواهد بود.❗️

?سرپرستی و هدایت تیم تنها به داشتن توان جسمانی لازم ، تجربه و هدایت به سوی قله و ... نیست . مهمترین و حیاتی ترین عضله یک سرپرست برای هدایت ایمن ، سالم، دلچسب و موفق ،مغز اوست. به تفکر و بینش عمیق و وسیع اوست . به خوشفکری، تدبر، تیزبینی و هوشمندی اوست. به تصمیم گیری صحیح در شرایط بحران اوست .❗️

?شاه کلید سرپرست برای رهبری تیم مغز اوست . سرپرست باید تمام مغز باشد وگرنه هر کسی می تواند سرپرست باشد.
یک خلبان ماهر و آگاه خلبانی است که بداند کی نباید پرواز کند وگرنه هر خلبان کم تجربه ای هم میتواند پرواز کند.❗️

?بنا به دلایل بروز خستگی ، ضعف و عدم آمادگی جسمانی لازم ، سهل انگاری و و پوشش لباس های زمستانی و بستن هارنس و تجهیزات فنی در برخی صعودها و یا به معنای واقعی کلمه «تنبلی» و فرار از دفع ادرار ، از نوشیدن آب و مایعات خودداری می نمایند .تا مجبور به دفع ادرار نگردند.❗️

?راه چاره آن است که فرصت ها و شرایطی را برای زنان و حتی مردان ، برای افراد تیم فراهم شود تا دفع ادرار امکان پذیر و شرایط نوشیدن آب و مایعات مهیا گردد. وگرنه سرپرست به کشاندن زنان به شرایط بحرانی سهیم خواهد بود. و زنان نیز در هر فرصت مناسب میبایست بدون تعلل اقدام به این عمل نمایند.❗️

?به لحاظ علمی این امکان وجود ندارد که بانویی کوه نورد از ابتدای صعود در اوایل صبح تا خاتمه آن در عصر دفع ادرار نداشته باشد و بتواند در حین فعالیت  ورزشی خوب آبگیری کرده باشد.❗️

?کلیه ها روزانه 170 لیتر پلاسمای خون را تصفیه و الکترولیت ها و سایر مواد لازم را بازجذب و یک درصد معادل 1/7 لیتر اوره و سایر مواد سمی را به شکل ادرار دفع می کند. واگر این عمل  صورت نگیرد عملکرد ورزشی و سلامتی دچار اختلال می گردد.❗️

?کم آبی بدن می تواند باعث اشکال در عملکرد فعالیت های استقامتی گردد.
بانویی که آب کافی نمی نوشد  به دلیل واماندگی قادر به ادامه صعود نخواهد بود.کم آبی آستانه تحمل بدن را نسبت به فعالیت در هوای گرم کاهش میدهد.❗️

?کم آبی نه تنها پاسخ های دمای مرکزی را بالا می برد بلکه مزایای حاصل از آمادگی هوازی بالا و سازگاری با گرمادر رابطه با دمای مرکزی را نیز خنثی می کند.
سایر پیامدهای بد آب زدایی بدن در مبحث قبل عنوان گردیده  بود. ❗️

⭕️ (تحقیق و گردآوری: علی طاهری) ⭕️

چه مهارت‌هایی باید یک کوهنورد فرابگیرد تا  در یک برنامه کوهنوردی  یاریش کند!؟

?مهارت‌های زیر می‌توانند برای صعودی بهتر و کم خطرتر در برنامه‌های کوهنوردی یاری‌مان کنند.

?. افزایش مهارت‌های فنی

? توانایی کار با کرامپون و تبر یخ در شیب کم و زیاد
?توانایی سنگنوردی

?توانایی همطنابی در یک تیم پیمایش کننده یخچال

⛰ توانایی حمایت افراد با طناب

⛰توانایی فرود با ابزار و بدون ابزار بر روی طناب

⛰ توانایی صعود بر روی طناب‌های ثابت با کمک ابزارهای یک‌طرفه نظیر یومار
⛰آشنایی با صعود کرده‌ای
?دیدن دوره های بهمن‌شناسی و کار با زنده‌یاب
? دارابودن تجربه زندگی در کمپ و چادر
⛰ آشنایی با مسیریابی در یخچال
⛰دیدن دوره‌های کمک‌های اولیه و امداد

⛰. کسب تجربه از کوه‌های ساده و کم ارتفاع‌تر به کوه‌های مرتفع و دشوار

?. فراگیری مهارت تصمیم‌گیری و مدیریت زمان با همراهی راهنمایان و سرپرستان واجد شرایط، در بلندمدت.

? آشنایی با شرایط بدن در ارتفاع و برنامه‌های بلندمدت که طی آن نیاز به رفت و برگشت بین کمپ‌ها، بارکشی (حمل کوله‌پشتی) و هم‌هوایی وجود دارد.

حفاظت کوه ها، ضامن ماندگاری بشر :


حفاظت از کوهستان، به خاطر تضمین برقراری آبخیزها و بقای حیات وحش و حفظ زیبایی باشکوه این تفرجگاه های بی مانند، وظیفۀ سازمان های دولتی و تک تک استفاده کنندگان از کوه، به ویژه کوهنوردان است.

#ارزش_کوه_ها
سرچشمۀ همۀ رودهای بزرگ، و منشا نیمی از آب های شیرین جهان، کوهستان است. کوه ها، زیستگاه گونه های بی شمار گیاهی و جانوری، خاستگاه بخش مهمی از تنوع زیستی و پناهگاه بسیاری از گونه هایی هستند که در دشت ها نابود شده اند.
کوه ها، بزرگترین گردشگاه ها و ورزشگاه ها هستند و با داشتن چشم اندازی باشکوه و هوای پاک، امکان پیاده روی و ورزش در یک محیط دل انگیز را فراهم کرده اند.

#چند_عامل_اصلی_تخریب_در_کوهستان
چرای دام، ساخت و ساز، معدن کاوی، جاده سازی، گردشگری ناسالم، چیدن گل ها و گیاهان، نوشتن یادگاری، انباشت زباله و ... .
حفاظت کوهستان، مسئلۀ کوهنوردان
اگر چه ممکن است یک کوهنورد طبیعت دوست، نقشی در ایجاد و تشدید بسیاری از عوامل تخریب کوهستان نداشته باشد، اما چون انگیزۀ اصلی کوهنورد برای رفتن به کوه، بهره مندی از محیط طبیعی است، خود را برای حفظ محیط کوهستان و کاهش عوامل مخرب مسئول می داند.
طبیعت را باید پاکیزه، آرام و با عظمت نگه داریم. فقط کوه های وحشی چیزی برای گفتن دارند، اگر جاده و خط های بالابر در همه جا وجود داشته باشد، طبیعت و زیبایی از دست رفته است. (راینهولد مسنر، نخستین صعود کنندۀ 14 قلۀ بالای 8000 متر)


#وظیفۀ_کوهنوردان_در_حفظ_محیط_زیست
- احساس مسئولیت در قبال فرزندانمان تا در آینده بتوانند همچون ما از طبیعت بهره ببرند.
- برنامه های کوهنوردی پر جمعیت که فشار ناگهانی زیادی را بر طبیعت وارد می کند، اجرا نکنیم.
- در هنگام کوهنوردی، چون یک محیط بان مسئول، مراقب تخلف ها و آسیب رسانی های دیگران باشیم. بیشتر کسانی که اشتباه کوچکی مرتکب می شوند، با یک تذکر محترمانه قانع می شوند.
- از فعالیت های مخرب محیط های کوهستانی گزارش تهیه کرده و برای انعکاس آن ها در رسانه ها و اطلاع رسانی به سازمان های مسئول اقدام کنیم.
- به جای درخواست از مسئولان برای ایجاد تسهیلات کوه نوردی در دل طبیعت (مانند پناهگاه)، خواستار ساخت خانۀ کوهنورد در شهر یا روستا، برای برگزاری نشست ها و تاسیس کتابخانه و مرکز اطلاعات کوهنوردی شویم، یا به جای حمایت از پناهگاه سازی، خواستار ایجاد مجتمع های کوهستانی در مبادی مسیرها و دامنۀ کوهستان شویم.
- در سازمان های غیر دولتی طرفدار محیط زیست عضو شویم و در برنامه هایی مانند روز پاک سازی کوهستان، روز جهانی کوهستان، روز جهانی زمین پاک، روز ملی دماوند و ... مشارکت کنیم.
- کنترل رشد جمعیت، به عنوان عامل اساسی در حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی است.
- مشارکت در ادارۀ امور مربوط به محیط زیست و رعایت اصول طبیعت گردی پاک را ترویج کنیم.