ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

تک‌روی در کوه ممنوع!


کوهستان میدان ورزشی ما کوهنوردان است. کوهنوردی آفساید و کرنر ندارد و کوچک‌ترین خطا ممکن است خطراتی جبران ناپذیر را برای ما و اطرافیان‌مان به وجود آورد.

در کوهنوردی تک‌روی جایی ندارد. تک رفتن یعنی از جمع جدا شدن که این خصلت از این رشته ورزشی به دور است. البته تک‌روی با صعود انفرادی یا #آلپی که یک روش و سبک صعود است و کسب فنون و اجرای آن برای یک بار هم که شده برای هر #کوهنوردی لازم است، کاملا متفاوت می‌باشد.

کوه‌ها مکانی برای ارضای خودخواهی هایمان نیستند، آنها مکان‌های مقدسی هستند برای عبادت ما.


?دلیل افزایش ایست قلبی در دوران کرونا چیست؟

?مقررات منع آمد و شد و ماندن درخانه، عادات سلامتی همه ما را تغییر داده است، این کار سبب افزایش حملات قلبی می شود. این عادات عبارتند از عدم استفاده از غذاهای سالم، ورزش نکردن و استفاده از مشروبات الکلی. همچنین استرس تلاش برای مبتلا نشدن به کرونا نیز به این مشکلات اضافه شده است.

?استرس بروی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و آن را ضعیف می کند، بنابراین افراد پراسترس بیشتر در معرض بیماری های قلبی قراردارند.

?بعلاوه برخی از علائم حملات قلبی مانند درد در قفسه سینه، تعریق و خستگی با علائم بیماری کرونا مشترک است.

توصیه می شود که در کوه از داروهای خواب آور و مخدر استفاده نشود زیرا


1- انسان را مستعد به ارتفاع زدگی و سرمازدگی می کند
2- باعث اختلال در هوشیاری افراد می شود
3- دیازپام تاثیر تضعیف کننده خود بر مرکز تنفس را تا 48 ساعت حفظ می کند که در ارتفاع مشکل ساز است
4- خوابیدن در ارتفاع از علامت های مهم هم هوایی است بطوریکه می گویند کسانی که در ارتفاع خوب بخورند و خوب بخوابند هم هوا شده اند. که با مصرف این داروها این شاخص تاثیر خود را از دست می دهد.


برای خوب خوابیدن در ارتفاع اگر هم هوا شده اید باید تمرین کنید مثلا از چند روز قبل از برنامه شبها روی زمین و در کیسه خواب بخوابید تا به خوابیدن در کیسه خواب عادت کنید.

روز برنامه از صبح تا موقع استراحت نخوابید تا شب خوابتان ببرد تا قبل از اینکه کاملا خوابتان نگرفته تو کیسه خواب نرید.

جدا شدن ناخن شست پا از بستر آن در کوهنوردی :

سوال رایج کوهنوردان: پس از #كوهنوردی چند ساعته در یک روز ناخن شست پای من براثر فشار كبود شده و دردناک می شود، با وجودی که کفش و جوراب کوهنوردی خوبی پوشيده بودم. برای کاهش درد و درمان اين زائده و تکرار نشدنِ آن چه بايد کرد؟

مشکل شایعی در کوهنوردی وجود دارد که برای بسیاری از #کوهنوردان امکان دارد اتفاق افتد و آن‌هم خونریزی در زیر ناخن‌ها بعد از یک برنامه کوهنوردی یک یا چند روزه سنگین است.

بعد از چند ساعت کوهنوردی امکان دارد حتی #ناخن از بستر خود جدا گردد و بعد از چند روز ناخن بیفتد که در صورت تکرار آن شاید باعث نگرانی #کوهنورد شود.

لازم است در اینجا نکاتی را در این زمینه ذکر  کنیم:

۱. معمولا در چنین مواردی نیازی به درمان های خاص برای کاهش درد ندارد و درد ناشی از فشار به ناخن‌ها با مسکن ساده کاهش می یابد.

۲. ممکن است جدا شدن ناخن از بستر خود بارها تکرار شود و این مشکل باز هم به وجود آید. البته این موارد بیشتر در افرادی به وجود می آید که از #کفش تنگ استفاده می کنند و ناخن شست در معرض ضربه های متوالی در حین برنامه قرار می گیرد.

اما می تواند علل دیگری نیز داشته باشد از جمله سابقه #سرمازدگی قبلی در برنامه های کوهنوردی همچنین این مشکل در برنامه های فصل سرد سال بیشتر اتفاق می افتد. ولی به هچ وجه جای نگرانی نیست و خودبخود بهبود می یابد.

۳. در روزهای بعد از برنامه احتمال دارد ناخن خودبخود از بستر جدا شود و بیفتد و یا این افتادن ها چندین روز طول بکشد.

۴. می توان با یک #چسب زخم ساده و با هدف کاهش حرکت ناخن از بستر جدا شده درد را کاهش داد.

۵. در مواردی که مشکل جدا شدن ناخن از بستر خود خیلی دردناک بود با درآوردن ناخن بروش های بسیار ساده توسط #پزشک می توان ترمیم آن را تسهیل کرد.

آسیب شناسی دانش ورزشی
دلایل تورم زانوها

♦️آسیب و ضربه دیدن زانو
ضربه دیدن استخوان های زانو، رباط ها (لیگامان ها)، تاندون ها، منیسک ها یا غضروف مفصلی درد و تورم را به دنبال دارد. آسیب باعث می شود تا خون به درون مفصل راه پیدا کند و در نتیجه کبودی، سفتی، گرما و ورم قابل توجه بروز یابد. این عارضه که از آن با اصطلاح �همارتوز� یاد می شود نیازمند مراقبت پزشکی و درمان فوری است. بیمار باید در صورت شدید بودن درد زانو، عدم تحمل وزن توسط زانو یا احتمال شکستگی استخوان بی درنگ به پزشک مراجعه کند.
♦️آرتروز زانو
تحلیل و فرسایش غضروف مفصل زانو می تواند باعث تولید بیش از اندازه مایع مفصلی و تورم زانو باشد. ورم زانوی ناشی از آرتروز معمولا همراه با درد است.
♦️التهاب بورس(بورسیت)عفونی و غیرعفونی
کیسه های بسیار کوچک باریک مملو از مایع به نام بورس، در اطراف مفاصل وجود دارد که به طور طبیعی باعث ارتقاع عملکرد مکانیکی مفصل می شوند. التهاب و انباشته شدن مایع اضافی در بورس های زانو تورم  مفصل را به دنبال دارد.
♦️نقرس
 نقرس را تجمع دردناک بلورهای بسیار ریز اسید اوریک در مفصل تعریف کرده اند. ورم زانو گاهی به سرعت پدیدار می شود و معمولا در این حالت با درد طاقت فرسا، قرمزی و گرمی زانو همراه است.
♦️آرتریت روماتوئید
آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی تاثیرگذار بر عشاء ظریف مفاصل است که می تواند با قرمزی، التهاب، درد، سفتی و ورم زانو همراه باشد. علائم بیشتر در هر دو سمت بدن بروز می یابد، بنابراین اگر زانوی راست مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای زانوی چپ نیز بالا خواهدبود.
♦️تومور
تومور خوش خیم یا بدخیم نیز در موارد اندک از علل ورم زانو به شمار می رود.
 تورم زانو، بسته به علت دقیق آن، ممکن است در یک یا هر دو زانو رخ بدهد.

تخريب مفصل زانو در کوهنوردی
باید ها و نباید ها:

 بي شك ورزش كوهنوردي با تمامي لذت ها و زيبايي هاي آن هميشه طرفداران بي شماري داشته و خواهد داشت ولي رعايت نكردن برخي اصول اوليه در دراز مدت سبب تخريب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد.

پيشگيري بهترين راه درمان هر دردي ميباشد:

١- كاملترين و بهترين راه تقويت مفصل زانو بدنسازي عضلات چهار سر زانو و همسترينگ ميباشد.
با تقويت اين عضلات فشار زيادي از روي مفصل زانو برداشته شده و بي شك دچار مشكل زانو درد نخواهيم شد.

٢-صعود هاي سرعتي و در ادامه فرودهاي با سرعت بالا در محيط كوهستان شايد در ابتدا شما رو دچار مشكل نكند ولي در دراز مدت مفصل زانو را تخريب كرده و ميتواند هر كوهنوردي را زمين گير كند.

٣- حمل كوله هاي سنگين يكي ديگر از عوامل تخريب كننده مفصل زانو و همچنين سبب كمردرد خواهد شد. لازم به ذكر است كه بيشترين وزني كه هر كوهنورد مجاز به حمل آن ميباشد بايد حداكثر ١/٤ وزن خودش باشد.

٤-استفاده از كفش مناسب كوهنوردي هر فصل با رعايت استاندارهاي جهاني يكي ديگر از عوامل پيشگيري كننده از تخريب مفصل زانو ميباشد.

٥- استفاده از باتوم كوهنوردي در هر صعود و فرودي در محيط كوهستان بي شك يكي ديگر از مهمترين عوامل پيشگيري كننده از تخريب مفصل زانو استفاده صحيح و درست از باتوم كوهنوردي ميباشد.

در هنگام فرود بيشترين ضربه و فشار را مفصل زانو با ٥ برابر وزن هر شخص تحمل ميكند. يعني اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠ كيلو و كوله پشتي شما٢٠ كيلوگرم باشد؛ در هنگام فرود مفصل زانوي شما فشاري در حدود ٥٠٠ كيلوگرم را تحمل ميكند؛ ولي با استفاده صحيح از باتوم كوهنوردي علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ٣٠ درصد از فشار وارده بر مفصل زانو را بر ميدارد.

٦- خوردن مايعات فراوان در هنگام كوهنوردي علي الخصوص خوردن آب سبب هيدراته شدن بدن شده و از آسيب هاي وارده به مفصل زانو در دراز مدت ميكاهد.

٧- كاهش وزن يكي ديگر از عواملي است كه علاوه بر حفظ سلامتي بدن هر شخصي سبب پيشگيري از تخريب مفصل زانو خواهد شد.

٨- ريكاوري مناسب پس از هر برنامه كوهنوردی؛ بهترين و مناسب ترين راه ريكاوري مفصل زانو پس از هر برنامه سنگين كوهنوردي؛ شنا كردن و راه رفتن در آب استخر ميباشد.

٩- خوردن قرصهاي گلوكوزامين و غضروف ساز تاثیر معجزه آسایی ندارد اگر موارد ذکر شده رعایت نشود و شايد در كوتاه مدت سبب كاهش درد در مفصل زانو شوند.

با رعايت يک رژيم سرشار از غذاهاي دريايي و سبزيجات فراوان زانوی سالمتری داشته باشید.

علت سردی دست ها و پاها در برخی کوهنوردان :

 کم خونی
 دیابت
 استرس
 بیماری قلبی
 اختلالات هورمونی مثل درگیری تیرویید
 بیماری برگر : در بیماری برگر، رگ های خونی دست و پا ملتهب شده و مسدود می شوند. در این بیماری تخریب بافت پوست، عفونت و قانقاریا رخ می دهد.
سرمازدگی: هنگام سرمازدگی، پوست بسیار سرد می شود و بی حس و سفت و بی رنگ یا کبود می گردد.
 لوپوس: مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، مغز، قلب و ریه ها در بیماری لوپوس ملتهب می شوند.
 پدیده رینود : در بیماری رینود، در اثر سرما و یا استرس، انگشتان دست و پا و نوک بینی و گوش ها سرد شده و بی حس می شوند. همچنین مویرگ های پوست باریک تر می گردند و در نتیجه خون کمتری را به مناطق تحت تاثیر می رسانند. این بیماری در خانم ها شایع تر است.
 اسکلرودرما : در اسکلرودرما، بافت های همبند و پوست سفت می شوند.
روش های بهبود جریان خون برای جلوگیری از سرد شدن
ورزش : اگر شغل شما پشت میزنشینی است، بلند شوید و یک ساعت ورزش هایی از قبیل پریدن و ورزش های دیگر را انجام دهید. در حالی که نشسته اید، با انگشتان دست به پایتان ضربه وارد کنید. سعی کنید هر روز به مدت نیم ساعت، ورزش کنید.
- در طول روز هنگامی که نشسته اید، مدت چند دقیقه پاهای خود را بالا ببرید.
- آب زیادی بنوشید تا گردش خون بهتر گردد. باید دمای آب ولرم باشد و از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. نوشیدنی های شیرین و الکلی را ننوشید.
- میوه ها و سبزیجات و حبوبات را زیاد مصرف کنید.
- چربی های اشباع، شکر و نمک را از رژیم غذایی تان حذف کنید.
- سیگار را ترک کنید. نیکوتین باعث مشکلات گردش خون می شود.
- دوش آب گرم بگیرید تا گردش خون بدنتان را افزایش دهید.
- استرس را کاهش دهید و فعالیت هایی که دوست دارید را انجام دهید.
- نزد پزشک بروید و از او بپرسید که آیا نیازی به مکمل هایی مانند ویتامین ها، کلسیم، منیزیوم و امگا-3 دارید یا نه.

شستشو و تمیز کردن کفش :

از آنجایی که کفش یکی از مهمترین لوازم کوهنوردی و ورزشی به شمار می آید لازم است:
بعد از هر بار استفاده در برنامه های ورزشی خود، خوب شستشو داده شود تا برای استفاده مجدد کیفیت و عملکرد آن حفظ شود.
برای از بین بردن لکه های چربی و آلودگی ها از ژل و اسپری مخصوص تقویت کننده رویه چرمی کفش استفاده نمایید.

?ضد آب کردن کفش proof

در صورت نیاز به ضد آب کردن کفش خود لازم است:
از اسپری های مخصوص proof تولید کارخانه های معتبر و یا محصولات ارائه شده توسط کارخانه تولید کننده همان کفش استفاده گردد.
توصیه می شود که این عمل را یک روز مانده به برنامه خود و در هوای آزاد انجام دهید.

?خشک کردن کفش

کفش را در یک نقطه از اتاق که گردش هوای خوبی دارد قرار دهید.
از قرار دادن کفش ها در کنار شومینه، شوفاژ، بخاری، رادیاتور و سیستم های برودتی و حرارتی اجتناب کنید .
قرار دادن کفش در دمای زیاد باعث آسیب به بافت کفش می شود.
بهتر است کفش را قبل از خشک کردن کاملا پر نمایید تا شکل خود را حفظ کند.
بعد از طی مراحل بالا و تمیز کردن کفش می توانید مطمئن باشید که کفش شما آماده یک صعود هیجان انگیز دیگر هست …

با توجه به گرانی وسایل کوهنوردی، این وسایل سرمایه های یک کوهنورد است در حفظ ونگهداری اصولی انها کوشا باشیم تا در وقت استفاده دچار مشکل نشویم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

2019190
بازدید امروزبازدید امروز507
بازدید دیروزبازدید دیروز1831
بازدید این هفته بازدید این هفته 8742
بازدید این ماه بازدید این ماه 52434
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها2019190