ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

گلگشت
سلسله جبال میشوو مرند
ارتفاع 3330متری کم کی 94/6/27
صعود زمستانی بهمن 93
صعود زمستانی بانوان بهمن 93بر میشوو مرند
قله فلک میشوو
گلهای زیبای بهاری منطقه نور آباد مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
29 آبانماه قله فلح میشوو مرند
سلسله میشوو مرند 22آبانماه 94
شب ما نی زمستنا نی در قله میشوو
صعود سراسری پانزدهم بهمن 95
صعود سراسری پانزدهم بهمن سال 95
قله کمتال 96/2/15
صعود زمستانی سال 95 با تیم نقده
قله شهيدان مرند اخرين چهاشنبه سال 96
زمستان سال 95 قله میشو مرند
مردادماه سال 97 ساوالان
ساوالان در دهم مرداد سال 97
صعود به قله بزغوش سراب در تیر ماه سال 97
صعود سراسری برقله سانبران مرند
شب مانی در قشلاق ارسباران مهر 97
جنگل قشلاق ارامنه ارسباران
طبیعت زیبای قشلاق ارامنه
28 مهرماه سال 97 قله گوی زنگی
قشلاق ارامنه ارسباران
×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خیز ریوی حاد در ارتفاعات:

 

  این عارضه ناشی از ارتفاع زیاد و تا حدود زیادی خطرناک و معمولا در ارتفاعات بالاتر از۳۰۰۰ متر دیده می شود.
اولین آثار ریوی ۶ تا ۳۶ ساعت بعد از رسیدن به نقطه مرتفع ظاهر می شود و شامل سرفه ها متوالی خشک، تنگی نفس هنگام استراحت و سنگینی و فشار بر قفسه صدری است.
 پس از این مرحله خس خس سینه، اورتوپنه و هموپتیزی ممکن است دیده شود.
شناخت هرچه زودتر علائم اولیه شخص را قادر می سازد قبل از خیز شدید و ناتوان کننده ریوی به تنهایی یا کمک دیگران به سطوح پائین تر برگردد.
برگشت سریع به ۵۰۰تا۱۰۰۰متر پائین تر ممکن است علائم را بهبود بخشد.

 درمان
 
درمان شامل استراحت در بستر به شکل تکیه دادن پشت با زاویه ۴۵ درجه و تجویز اکسیژن ۱۰۰ درصد با ماسک و سرعت ۶ تا ۸ لیتر در دقیقه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است.
بعد از آن برای صرفه جویی در مصرف اکسیژن می توان سرعت کمتری را استفاده کرد. تا زمانیکه بهبود یابد و بتواند به ارتفاع پایین تری نقل مکان کند.

مقایسه سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی‌ها و تاثیر آن در کوه‌نوردی:

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی، همگی از ملزومات موجود در تغذیه یک کوه‌نورد می‌باشند. در این میان اما یکی از نکات حائز اهمیت میزان اکسیژن و انرژی مصرف شده جهات فرایند متابولیسم و سوخت‌وساز و تبدیل مواد مغذی به انرژی مورد نیاز یک کوه‌نورد می‌باشد.

هرچند چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هر دو از منابع تولید انرژی در ورزشکاران است اما توجه به نحوه و چگونگی متابولیسم آنها خالی از لطف نیست.

مقایسه متابولیسم کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها

کربوهیدرات‌ها دارای یک اتم اکسیژن به ازای یک اتم کربن می‌باشند و در نتیجه برای متابولیسم و تجزیه نیاز به یک اتم اکسیژن دارند، در مقابل چربی‌ها در شکل کامل خود، فاقد اتم اکسیژن می‌باشند و همین امر موجب می‌شود که برای متابولیسم و تجزیه نیاز به دو اتم اکسیژن در برابر هر اتم کربن داشته باشند، در نتیجه طی فعالیت‌های شدید بدنی که بدن نیاز به اکسیژن بسیار بیشتری دارد و بافت‌ها در معرض کمبود اکسیژن می‌باشند.

در مقیاس و واحد مصرف اکسیژن، شما با مصرف کربوهیدرات‌ها 20% انرژی بیشتری از مصرف چربی‌ها بدست می‌آورید؛ یا به عبارتی انرژی و اکسیژن بسیار کمتری جهت فرآیند متابولیسم کربوهیدرات‌ها در شرایط سخت کوه‌نوردی در مقایسه با چربی‌ها به هدر می‌رود.

هر چند همانطور که اشاره شد، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها هر دو از منابع تامین انرژی بدن می‌باشند اما از مقایسه موارد فوق چنین نتیجه می‌گیریم:

• کربوهیدرات‌ها نیاز به اکسیژن کمتری در فعالیت متابولیسم و تبدیل به انرژی مورد نیاز بدن دارند.

• کوه‌نوردان به شدت درگیر انقباضات ایزومتریک هستند که نیاز به اکسیژن فراوان دارد، مصرف کمتر اکسیژن در فرایند متالوبولیسم مواد غذایی، اکسیژن بیشتری در اختیار عضلات قرار می‌دهد.

• کاهش اکسیژن‌رسانی به عضلات موجب درگیر شدن عضلات در فعالیت‌های غیر هوازی و در نتیجه اسیدیته شدن عضلات و ایجاد خستگی شدید خواهد شد، مصرف کمتر اکسیژن در فرایند متابولیسم موجب اکسیژن‌رسانی بیشتر به بافت‌ها و عضلات و دیرتر و کمتر خسته شدن آنها خواهد شد.
ترجمه: پویا سلیمانی

 مجموعه: بیماری ها و راه درمان
خستگی مفرط, کرامپ های عضلانی

برای همه ما پیش می آید که در حین راه رفتن یا حتی در خواب، دچار گرفتگی عضله پا و بویژه ساق پا شویم. این کرامپ ها خطری جدی محسوب نمی شوند، اما می توانند چند روزی مایهُ عذاب ما شوند. البته در صورت بروز مکرر آن لازم است که مورد بررسی دقیق تر پزشکی قرار بگیرند. در این مطلب چند توصیه برای مقابله با این مشکل داریم. لطفا با ما همراه باشید.

گرفتگی عضلات:
کرامپ یا گرفتگی عضلانی شامل انقباض های عضلانی ناگهانی و دردناک است که در طول انجام فعالیت بدنی و حتی در حین استراحت بروز کرده و بیشتر ران و پشت ساق پا را درگیر می کند.

این مشکل اغلب بعد از انجام یک فعالیت بدنی که بدون گرم کردن بدن انجام میشود بروز میکند و عدم مصرف آب و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غیره) کافی نیز در بروز آن نقش مهمی دارند.
البته نباید از تجمع سموم در بدن و همچنین گردش خون نامناسب غافل شد.
زمانی که عضلات منقبض میشوند، تبادلات املاح معدنی اتفاق میافتد.
اختلال در روند این تبادلات و همچنین افزایش اسیدلاکتیک و سموم در عضلات باعث خشکی آنها شده و کرامپ ایجاد میکنند.

 کم‌ خوابی و تاثیرات سوء آن بر کوهنوردان:

 انجمن پزشکی کوهستان ایران: تاثیر کم‌خوابی بر فرایند متابولیسم گلوكوز

از دیگر تاثیرات منفی دوره بی‌خوابی می‌توان به کاهش آزادسازی هورمون رشد در انسان و نیز اخلال در سنتز گلیکوژن اشاره داشت. و از آنجایی که گلیکوژن و گلوکوز (به شکل ذخیره شده) عمده سوخت و انرژی عضله می‌باشند می‌توان به تاثیر بسیار منفی بی‌خوابی در اجرای یک برنامه موفق کوه‌نوردی پی برد.

*هورمون رشد
به‌غیر از توجه به دلایل فوق در خصوص تاثیر منفی بر منابع انرژی عضله، خواب کافی و مناسب موجب افزایش آزادسازی هورمون رشد در بدن ورزشکاران می‌شود، هورمون رشد موجبات رشد و ریکاوری عضلات، فرایند ساخت استخوان‌ها و نیز چربی‌سوزی مناسب را فراهم می‌کند.

* چه میزان خواب برای ورزشکاران مناسب است؟
متخصصان و محققان حوزه خواب 7 تا 9 ساعت خواب روزانه برای بزرگسالان و نیز 9 تا 10 ساعت خواب برای نوجوانان را مناسب می‌دانند. آنها همچنین معتقدند اگر شما 20 دقیقه پس از رفتن به تخت خواب، به خواب رفتید و بدون نیاز به زنگ ساعت از خواب بلند شدید، احتمالا خواب مناسب و کافی را تجربه می‌کنید اما اگر به محض آنکه سر خود را روی بالش قرار دادید بخواب رفته و برای بیدار شدن از زنگ ساعت استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد خواب کافی و مناسبی ندارید.

* از دیگر تاثیرات مستقیم خواب بر اجرای برنامه ورزشی مناسب می‌توان به این موارد اشاره داشت:
– بهبود و افزایش قدرت عکس‌العمل
کم‌خوابی و خواب بی کیفیت با تاثیر مستقیم بر تمرکز و ذهن شما، قدرت عکس‌العمل و پاسخگویی را بطور قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که 22 ساعت بی‌خوابی، تاثیری معادل استفاده از 4 نوشیدنی الکلی بر تمرکز و قدرت عکس‌العمل شما دارد.

- کاهش احتمال آسیب‌ ديدگي
. بنظر می‌رسد دلیل این امر ایجاد خستگی ناشی از کم‌خوابی یا بی‌خوابی و در نتیجه کاهش زمان عمل یا عکس‌العمل در مواقع لازم است.

- تاثیر بر مدت زمان اجرای فعالیت
کم‌خوابی می‌تواند بطور مستقیم باعث کاهش زمان اجرای فعالیت شما شود. دانشمندان بر این باورند که با تسلط بر علوم مربوط به خواب و استراحت کافی حتی میتوان موفقیت‌ها و آینده اجرای ورزشکاران را پیش‌بینی کرد.

- دقت و سرعت بیشتر
خواب برای اعمال بیوشیمیایی، فیزیولوژی و ترمیمی بدن بسیار حیاتی است.

- خطای ذهنی کمتر
کمبود خواب بر قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت شما تاثیر منفی می‌گذارد. در واقع انگیزه، تمرکز، فراگیری و قدرت حافظه شما در اثر بی‌خوابی کاهش می‌یابد.

هدلایت چشم دوم شماست!

۱. هرگز نگویید تا بعدازظهر حتما بر می گردیم، یک درصد احتمال دهید که کار فرود و برگشت شما به شب و تاریکی کشیده شود!

۲. در زمستان‌ها به دلیل کوتاه بودن روز و افزایش ریسک برخورد با تاریکی شب، همراه داشتن هدلايت، اهميتی مضاعف دارد!

حوادث کوه از سه عامل سرچشمه می گیرد:

۱. عامل انسانی که کوهنورد است، نداشتن دانش و تجربه ی کافی، اشتباه در اجرای فن ها.

۲. عامل طبیعی که طبیعت و کوهستان است؛ این عامل بسیار قوی است و خطرات پنهان و احتمالات فراوانی در خود دارد و انسان در مقابل آن بسیار ناتوان است.

۳. ابزار فنی که ضعف آن ها یا به‌کارگیری نادرست آن می تواند موجب حادثه شود.

سه اصل کوهنوردی:
اول ايمنی: فراگرفتن دانش کوهپیمایی و کوهنوردی و زندگی در طبیعت و استفاده از تجارب متخصصین این ورزش.

دوم ايمنی: استفاده از وسایل و لوازم استاندارد و مناسب در برنامه ها.

سوم ايمنی: استفاده به موقع از دانش فراگرفته شده و لوازم مناسب هر برنامه

ادامه دارد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1115611
بازدید امروزبازدید امروز161
بازدید دیروزبازدید دیروز653
بازدید این هفته بازدید این هفته 9234
بازدید این ماه بازدید این ماه 18984
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1115611