ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نکاتی کلیدی درخصوص مراقبت و تقویت زانو در ورزش کوهنوردی :


در هنگام فرود (مـهـم):
۱-    فرود با کمک گرفتن از تمام عضلات بدن (بالاتنه و پاها)
۲-    حرکت به طرف پایین به شکل زیگزاک
۳-    خم بودن نسبی زانو در هنگام فرود (نسبت به موقعیت شیب)
۴-    پرهیز از پریدن در هنگام فرود
۵-    استفاده از چوب‌دست ـ باطوم (جفت یا تک)
۶-    استفاده از کفش مناسب
۷-    قرار دادن پاها به شکل صحیح و مناسب با بستر کوه
۸-    سرعت کم در هنگام فرود
۹-    مراقبت و پرهیز از ضربه خوردن مستقیم به زانو و پیچش آن در هنگام کوهنوردی
۱۰-    حمل کوله استاندارد با وزن مناسب
۱۱-    انجام دادن مداوم ورزش کوهنوردی و تمرینات میان هفته (غیرمنقطع)
۱۲-    استفاده نکردن از زانوبند (به جز در موارد خاص پزشکی)
۱۳-    تقویت عضلات چهارسر ران و دوقلوی ساق پا با تمرینات ویژه
۱۴-    داشتن وزن مناسب در ورزش کوهنوردی
بخش دوم:
در هنگام صعود:
۱-    انجام ندادن حرکت زانو بلند در هنگام صعود، به ویژه در مناطق سنگی
۲-    استفاده از چوب‌دست ـ باطوم (جفت)
۳-    گام‌برداری صحیح با کمک گرفتن از عضلات بالاتنه

نکات ریز اما مهم وحیاتی که یه کوهنورد باید بداند:

?کوهنوردی اغاز میشود با
۱-ایمنی
۲-ایمنی
۳-ایمنی

?نظم وانظباط می تواندبخشی از ایمنی شما را تضمین کند

?همیشه در صف وستون حرکت کنید واز گروه جدا نشوید واز حرکت کنار یکدیگر خود داری کنید

?اصل تقسیم بار بر روی اهرم های بدن رو فراموش نکنید
?همیشه در کوله پشتی فضایی را برای تجهیزات گروهی در نظر بگیرید
?هنگام تهیه کفش دقت کنید تا اندازه ان  ۱نمره از پای شما بزرگتر باشد
?پوشاک مناسب فصل همراه داشته باشید
?به تو صیه افراد با تجربه توجه کنید
?کوهستان همیشه دارای هوای متغیر می باشد.حتی در فصول گرم هم پوشاک اضافه همراه داشته باشید
?کبریت را داخل یک تکه روزنامه کوچک پیچیده وداخل کیسه پلاستیکی قرار دهید تا از رطوبت دیر بماند.
?زمانی به ارزش وسایل پی می برید که مورد استفاده ان برایتان پیش بیاید
?تمام طنابهایی که با ان عملیاتهای فنی کوهنوردی انجام می دهید باید از نوع کشسان باشد (دینامیک)
?لوازم فنی وسایر لوازم کوهنوردی باید دارای استاندارد UIAAوCE باشد
?از پرتاب کارابین وابزار های دیگر خوداری کنید
?هیچگاه از طنابهای مستعمل وفرسوده برای طناب انفرادی استفاده نکنید
?قبل از پیمایش بند کفشهای خود را تنظیم کنید.در زمان بالا رفتن بند ها را خیلی محکم نکنید. ولی در سرازیری ها بندها را کمی محکمتر ببندید
?در زمان پیمایشها طوری گام بر داری کنیم  تا از اهرمهای اسکلتی بدن بهتر استفاده شود تا به عظلات فشار کمتری وارد شود
?به اداب ورسوم وفرهنگ افرا بومی احترام بگذارید
?در هنگام پیمایش دستهای خود را داخل جیبهایتان نگذارید.
زیرا در هنگام عدم تعادل دستهای شما اولین ابزار حمایتی هستند
?در شیب های برفی از زیگزاگ زدن بپر هیزید
?هنگامی که به باتون نیاز ندارید انهارا جمع کنید و طوری در دست بگیرید که خطری برای نفر پشت سری وجود نداشته باشد.
?هیچگاه مفاصل باتون را روغن کاری نکنید
?ادب اولین نشانه شاخص یک ورزش کار هست
?از میوه های تازه فصل در زمان استراحت استفاده کنید.
?همیشه یک وعده غذایی غیر فاسد شدنی همراه داشته باشید
?مصرف خوراکی ها در حین راه رفتن بخشی از راههای تنفسی شما را می بندد
?تعداد افراد گروه بنا به شرایط و توانایی سر پرست تعیین می گردد
از سه نفر نباید کمتر و حداکثر ۱۰نفر
?هیچ وقت در کوه ندوید
?کوهستان محیط ورزشی ما محسوب می شود انرا تمیز نگه داریم
?هنگام پایین امدن از کوه همانند بالا رفتن به استراحت ومواد قندی ومایعات  نیاز دارید.
?سعی کنید قبل از تاریکی هوا برنامه را به پایان برسانید
?شمار تلفن های امداد واور ژانس منطقه رو همراه داشته باشید.
?سعی کنید در بدترین شرایط بهترین رو حیه رو داشته باشید.
?در صورت همراه داشتن تلفن همراه از شارژ ان مطمین شوید.
?در یک کارت اطلاعات شخصی خود را بنویسید و در یکی از جیبهای جلویی لباستان قرار دهید.
?مراقب گذشت زمان باشید.
?دیر رسیدن بهتر از هر گز نرسیدن است.
?در هنگام سنگنوردی ساعت وانگشتر در دستانتان نباشد.
?قبل از استفاده از گیره ها با یک شوک کوچک از محکم بودن ان مطمین شوید.
?با مشاهده ریزش سنگ با فریاد سنگ سنگ دیگران را مطلع سازید.
?در مسیرهایی که طناب انفرادی نیاز هست حتما داشته باشید

نحوه حرکت در سرازیری :


اولین مرحله آمادگی هنگام حرکت در سرازیری این است که داخل پوتین جوراب ضخیم و نرم دیگری پوشیده و با بستن محکم بندکفش از حرکت اضافی پا در پوتین جلوگیری نماییم.

مراحل چهار گانه حرکت در سرازیری:

قدمهای برداشته شده در سرازیری می باید متعادل تر از قدمهایی باشد که تنها تحت تأثیر قوه جاذبه قرار می گیرد و بی اختیار برداشته می شود.  پا در هر قدم با زانوی شکسته بر روی زمین قرار می گیرد و پاها مرتب و متواتر در کنار یکدیگر حرکت می نمایند. راه پیمایی در سرازیری هیچ کجا به اندازه راه پیمایی در سربالایی مشکل نیست ولی نباید شدت جراحات وارده را در سرازیری نادیده گرفت.

در سرازیری است که خراشهای پوستی ایجاد می شود و مفصل زانوها جابجا شده مچ پا می پیچد، لذا سرعت راه پیمایی در سرازیری نباید خیلی بیشتر از سرعت سربالایی باشد. در سرازیری شخص باید گامهای خود را با اختیار و کنترل شده بردارد و به دلیل همین کنترل حرکت است که شخص باید به میزان سرعت خود دقت نماید. معروف است که کامیون با هر دنده ای که در سربالایی می رود حداکثر با یک دنده سبکتر از آن در سرازیری حرکت می‌کند.همچنین به استراحت در سرازیری به همان اندازه استراحت در سربالایی اهمیت دهد.

گام برداری در فرود ازکوه :
    پا از زانو کمی خم و با انعطاف حرکت میکنیم.
    ابتدا پاشنه و سپس پنجه پا را روی زمین قرار میگیرد.
    اگر شیب تند است، به روش پلکانی و از پهلو با بقل پا فرود میآییم.
    در شن اسکی ها، باید بدن را کمی خم و پاشنه پا را در شن فرو کرده فرود میآییم.
    

چگونگی حرکت در کوه پیمایی های طولانی:


در کوه پیمایی، قدمهای متعادل و آهنگ ثابت و سرعت یکنواخت رکن اساسی می باشند. چنانچه یک روش کوه پیمایی بسیار مهم را خواسته باشیم تعیین کنیم که بر اساس آن سرعت راه پیما تنظیم و انرژی ذخیره و به طور متعادل مصرف گردد آن روش قدم برداشتن توأم با استراحت می باشد. راه پیمایی در کوهستان همراه با صرف انرژی زیاد است لذا پا و ششها احتیاج به یک زمان کوتاه استراحت در خلال حرکت پیدا می کنند.

در قدم آهسته همان طور که در هر گام یک لحظه و مکث وجود دارد، تعداد تنفس می باید با این جریان تطبیق داده شود. به طور مثال در شرایط معمولی هر سه یا چهار گام یک عمل دم و هر سه یا چهار گام دیگر با عمل بازدم هماهنگ می گردد، در این مثال گامها سریعتر از ریه های شخص عمل می کند و در واقع گامها باید در مکث بوجود آمده استراحت کنند لکن در ارتفاعاتی که هوا رقیق است ریه ها احتیاج به مکث دارند و در ازاء هر دو، سه، یا پنج نفس یک قدم برداشته می شود. در ارتفاعات بالا کوه نوردان می باید آگاهانه نفس عمیق و سریع و پشت سر هم بکشند.

در ارتفاعات پایین عضله های پا هستند که احتیاج به زمان بیشتری جهت کسب انرژی دارند. یک عامل مهم در راه پیمایی توأم با استراحت، هماهنگی فکری و روحی می باشد. وقتی که قله همانطور دور و غیرقابل دسترس به نظر می رسد. شخص می باید به این روش اعتماد نماید که مسافتهای باقی مانده را به کندی ولی پیوسته پشت سر بگذارد. در این نوع حرکت گامها می باید آهسته تر از مواقع معمولی برداشته شود، به نحوی که نفس کشیدن مانع صحبت کردن نشود. اگر در هنگام حرکت دچار تنگی نفس بشویم و نتوانیم براحتی با دیگران صحبت نماییم می توان نتیجه گرفت که سرعت قدم برداشتن زیاد است.

قدم برداشتن آهسته و متعادل، احتیاج به استراحت ثابت و ایستای کمتری پیدا می نماید و بسیار بهتر از قدم برداشتن سریعی است که مستلزم تعداد استراحت بیشتری می باشد یک کوه پیما می باید بدون نیاز به استراحت، لااقل برای مدت یک ساعت راه پیمایی نمودن بتواند بر روی شیبهای تند با هماهنگی قدم برداشته و تنفس خود را کنترل نماید. یک نفر مبتدی نباید بیشتر از ده کیلومتر در روز راه پیمایی نماید مخصوصاً در شرایطی که ارتفاع بیشتر از ۱۵۰۰ متر باشد. در مناطق برفی و قلوه سنگی این مقدار به تناسب کاهش می یابد.

گم شدن در کوهستان :

گم شدن می تواند به راحتی اتفاق بیفتد. با دنبالکردن یک ردپای غلط و یا رفتن به دنبال یک حس کنجکاوانه و ماجراجویانه!

گم شدن در طبیعت به هر دلیلی که اتفاق بیفتد بیشتر از یک معنی ندارد و آن اینکه گذراندن شب و یا شبها دردل طبیعت وحشی.

·         قبل از ورود به طبیعت دیگران را از مقصد و مسیر رفت و برگشت خود آگاه کنید.

·         مقصد و مسیر رفت و برگشت خود را به صورت مکتوب به جا بگذارید.

این کارها را همیشه انجام دهید حتی اگر قصد دارید برای مدت کوتاهی وارد محیطی شوید.احتمال شکستن پای شما در چند متری منزلتان به همان اندازه ایست که در ده کیلومتری چادرتان.

ü      همیشه وسائل ضروری مثل چاقوی شکاری، قطب نما، کبریت در محفظه ضد آب، بادگیر یا پانچو را همراه داشته باشید.

معلومات و آگاهی اولین قدم برای غلبه بر ترس است. این معلومات می تواند به وسیله اعتماد به وسائل همراه، استفاده از تجهیزات و مهارتهای فردی در زنده مانی تقویت شود.

ü      شناخت بوها، صداها و مشخصات فیزیکی منطقه، تغییرات آب و هوا، و نحوه ارتباط برقرار کردن شما می تواند کمک شایانی به زندگی شما کند.

همیشه تا هنگامی که فکر می کنیم به محیط آشنایی داریم و ممکن است تا شب بتوانیم به خانه وجایی

امن برگر دیم از پذیرفتن اینکه گم شده ایم و باید شب را در طبیعت بگذرانیم طفره می رویم.

اما باید واقعیت را قبول کنیم!

? استاندارد UPF و پوشش مناسب روزهای آفتابی :

یکی از مواردی که در کوه‌نوردی مورد توجه قرار می‌گیرد محافظت از پوست بدن در برابر اشعه مخرب ماوراء‌بنفش یا همان UV می‌باشد. همانطور که پیشتر اشاره داشتیم برای محافظت و نگهداری از پوست دستان و نیز صورت می‌توانیم از پمادها و کِرِم‌های ضد آفتاب با شاخص حفاظتی (SPF) بالا استفاده کنید. اما سوال اینجاست که آیا هر نوع پوشش و لباسی، حتی آستین‌بلند قادر به جلوگیری از تابش این اشعه مضر به پوست سایر نقاط بدن می‌باشد یا خیر؟ به این منظور باید با استانداردی به نام UPF وکاربرد آن در تهیه لباس‌های کوهنوردی آشنا شویم.

استاندارد UPF چیست؟
دانشمندان در محیط آزمایشگاه میزان اشعه UV را که از پارچه می‌تواند عبور کند اندازه‌گیری می‌کنند. به این منظور از یک سو این اشعه به پارچه تابیده شده و از سوی دیگر میزان عبور آن را ثبت می‌کنند. در نتیجه UPF شاخص درصد مقاومت هر پارچه در برابر عبور اشعه UV می‌باشد. بعنوان مثال اگر روی یک لباس کوه‌نوردی این شاخص معادل 30+ درج شده باشد، یعنی پارپه این لباس 29 واحد از اشعه ماوراء بنفش را جذب و تنها یک واحد آن به پوست زیرین لباس برخورد می‌کند (یعنی در حدود 97% مقاومت) اکثر لباس‌های کوه‌نوردی که قادر به حفاظت پوست در برابر 98% این اشعه مضر هستند با شاخص +50 مشخص می‌شوند.

چه نوع پارچه‌هایی قادر به محافظت از پوست در برابر UV هستند؟
پارچه‌های نخی به دلیل وجود حفره‌های فراوان گزینه مناسبی برای محافظت پوست شما نیستند. امروزه کمپانی‌های ورزشی اقدام به طراحی، تولید و استفاده از پارچه‌هایی می‌کنند که در برابر این اشعه مقاومت بالایی دارند. معمولا حفره‌های این پارچه‌ها یا توسط مواد رنگی مخصوصی غیرقابل نفوذ می‌شوند یا از ابتدا چنان بافته می‌شوند که راه نفوذ اشعه UV را مسدود می‌کنند و البته در برخی نیز از هر دو تکنولوژی استفاده می‌شود. این لباس‌ها قادر هستند تا 98% اشعه UV را فیلتر و مانع از برخورد آن با پوست بدن شما شود، از لحاظ قیمت نیز این نوع پارچه‌ها تفاوت عمده‌ای با پارچه‌های معمولی ندارند.

پی‌نوشت:
نتیجه تحقیقات بیانگر این نکته بوده‌اند که استفاده از لباس هایی با پوشش 100% نخ برای کوه‌نوردی، بویژه در روزهای تابستان مناسب نیستند، در واقع این نوع پارچه‌ها به علت جذب عرق و رطوبت، هم موجب ایجاد حس سرما می‌شوند و هم به دلیل نوع و ساختار بافت موجب عبور مقدار زیادی از اشعه UV و برخورد آن با سطح پوست بدن شما می‌شوند؛ همچنین بهتر آن است که هنگام خرید شلوار و لباس، حتما از شاخص UPV آن مطلع شوید. نکته‌ای که ممکن است در اینجا موجب ایجاد تعارض شود آن است که چنین پوشش‌هایی با ایزوله کردن بدن شما موجب عدم برخورد نورخورشید با بدن و در نتیجه اخلال در فرایند جذب ویتامین D می‌شود. در جواب باید گفت که مدت زمان مجاز برای قرار گرفتن در برابر نور خورشید و بدون استفاده از اینگونه ابزار محافظتی، زمانی ما بین 10 تا 30 دقیقه است و متاسفانه پس از این مدت بدون استفاده از ابزار محافظتی، شما به سوی ایجاد بیماری‌های پوستی خطرناک به پیش می‌روید.

ترجمه: پویا سلیمانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

2391835
بازدید امروزبازدید امروز1036
بازدید دیروزبازدید دیروز2428
بازدید این هفته بازدید این هفته 2964
بازدید این ماه بازدید این ماه 6106
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها2391835