ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

بعد از پرخوری چه کنیم؟

۱. تا دو ساعت چیزی نخورید و نخوابید
 بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید نشستن و تکیه دادن است تا معده تان سبک شود سپس به روی دست چپ بخوابید.

۲. زردچوبه
 کورکومین موجود در زردچوبه با التهاب ناشی از پرخوری مقابله کرده و سلامت مغز شما را بهبود می‌بخشد

۳. سرکه سیب
نوشیدن ترکیب یک فنجان آب با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بسیار مفید خواهد بود. به گفته او، سرکه سیب به هضم غذا کمک می‌کند و باعث پاکسازی کبد می‌شود

۴. پیاده‌روی
 ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

۵. ماست و توت
می‌توانید ماست یونانی که داخل آن توت ریخته‌اید را بعد از یک وعده پرخوری مصرف کنید. ‏ماست حاوی ‏باکتری لاکتوباسیلوس است که برای بدن مفید بوده و حالت‌های ناشی از غذاهای شیرین و سنگینی را  کاهش می‌دهد.‏

۶. چای سبز
‏چای سبز، قند خون را ثابت نگه می دارد و هوس غذایی را کمتر می‌کند.‏

۷. چای زنجبیل یا چای نعناع
این چای‌ها با آرام کردن عضلات شکم از انقباضات و ناراحتی‌ها شکم ‏جلوگیری می‌کنند

 دو عامل مهم که در هنگام کوهپیمایی باید به آن توجه کرد عبارتنداز:

?1- ارتفاع

?2- سرعت صعود

عدم توجه به این دو عامل باعث پدیده کوه گرفتگی میگردد.

هرچقدر سرعت کوهپیمایی بیشتر و صعود به ارتفاع بیشتر باشد علائم کوه گرفتگی بیشتر بروز میکند.

علائم کوه گرفتگی : سردرد شدید که به مسکن پاسخ نمیدهد . حالت تهوع ، سرگیجه و استفراغ و .....

توجه : هنگام صعود های حرفه ای باید جهت استراحت کمپ هایی را در مسیر صعود تعبیه کرد و چون  به دلیل اینکه هرچه ارتفاع زیادتر میشود  فشار هوا  کمتر میگردد  باید پس از طی مسافتی جهت هم هوایی به یک ایستگاه پایین تر برگشت (مخصوصاً هنگام خوابیدن) در این حالت بدن انسان بطور اتوماتیک وار خود را با شرایط محیطی وفق میدهد و اثرات کوه گرفتگی کمتر میگردد.

در صورت بروز گوه گرفتگی یکی از اعضاء نباید اصرار به ادامه مسیر داد و حتماً فرد مورد نظر را با یک نفر همراه در همان ارتفاع نگه داشت و پس از انجام اقدامات اولیه در صورت عدم بازگشت به حالت طبیعی ، فرد را به پایین انتقال داد

چرا  کوهنوردان باید خون بدهند؟

?کوهنوردی فراتر از ابرها:
در جریان کوهنوردی میزان خون موجود در عضلات تا 20 برابر بیشتر شده و مویرگهای خونی که در جریان استراحت فقط به مقدار 15 درصد باز و فعال هستند، هنگام کوهنوردی به بیش از 95 درصد می رسد و در نتیجه انتقال مواد غذایی ضروری بدن با شتابی بیشتر و با کیفیتی سودمندتر به نقاط مختلف بدن می رسند.

?هر چه به طرف ارتفاعات بالاتری می رویم چون فشار هوا و اکسیژن کمتر می شود، نوعی هیپوکسی و کمبود اکسیژن رخ می دهد و بدن انسان به طور طبیعی برای جبران این خستگی و تنگی نفس هورمونی به نام اریتروپویتین را از طریق کلیه ها ترشح ساخته و از آنجا به سمت مغز استخوان رفته و مقدار خونسازی گلبولهای قرمز را افزایش می دهد تا از این طریق کاهش انتقال اکسیژن را جبران کند.

?در نتیجه در ارتفاعات مقدار هموگلوبین و هماتوکریت و به طور کلی غلظت خونی افزایش یافته و مقدار ظرفیت انتشاری و تهویه ریه ها نیز زیادتر می شود یعنی میزان هموگلوبین از 14 به 20 گرم درصد و میزان هماتوکریت از 44 درصد به 60 درصد می رسد. بهتر است كوهنوردان اهدا خون انجام بدهند كه از غلظت خون آنها كاسته شود.❗️

بازم هم درمورد دیابتی ها :

دیابت و ارتباط آن با ورزش کوهنوردی

آیا افراد دیابتیک (مبتلا به بیماری قند) مجازند به ارتفاعات صعود کنند؟

دیابت یکی از بیماریهای شایع در جمعیت جهانی از جمله در کشور ماست. از نظر آمار رسمی انجمن دیابت ایران حدود ۷ تا ۱۰ درصد ایرانیان یا مبتلا به این بیماری بوده و یا در معرض ابتلا به آن هستند و یا از وجود این بیماری در خود اطلاعی ندارند. قاعدتا این بیماری در بین کوهنوردان نیز از شیوع کمتری برخوردار نیست. این افراد قاعدتا از خود میپرسند آیا مجاز به پرداختن به ورزش کوهنوردی هستند یا نه و چه خطراتی می تواند آنها را تهدید کند؟

  نکات قابل توجه در بیماری دیابت و ارتباط آن با ورزش کوهنوردی:

  هر نوع ورزش از جمله ورزش کوهنوردی باعث میشود مقدار انسولین بیشتری در بدن ترشح شود ومیزان قند خون کاهش بیشتری یابد.
همچنین ورزش باعث عملکرد بهتر کبد میشود.

ورزش کوهنوردی باعث بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن نظیر دستگاه های عضلانی - اسکلتی، کلیه و مجاری ادرار، گوارشی، غدد درون ریز و ... میشود.
 مشکل اصلی در دیابت میزان بالای قند خون بیمار است.

 فعالیت ورزشی مداوم و کوهنوردی مستمر میتواند در کنترل قند خون موثر باشد.

در برنامه های ورزشی و کوهنوردی مستمر در بیماران دیابتی واکنش شدید انسولین در بدن از بین میرود. زیرا با ورزش عضلات و کبد عادت میکنند گلیکوژن بیشتری ذخیره کنند.

?فواید ورزش کوهنوردی در بیماری دیابت:

 الف- یکی از راه های کمک به کنترل بیماری دیابت کنترل وزن و کاهش وزن اضافی است و کوهنوردی از طریق کمک به کاهش وزن سبب کاهش مقدار گلوکز خون می شود.

ب- کوهنوردی با افزایش سوخت وساز بدن مقاومت سلولها به انسولین را کم میکند و باعث کارایی بیشتر آن میشود، پس میتواند سبب بهبود کنترل قند شود.

ج- کوهنوردی احتمال تصلب شرائین و بروز بیماریهای عروق (نظیر سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی عروقی، فشارخون بالا و ...)را کاهش میدهد. در نتیجه بر طول عمر افراد دیابتی می افزاید (البته در صورتی که بصورت مداوم و منظم به ورزش بپردازند).

د- بهبود وضعیت روانی بیمار. یکی از عللی که بیماران مبتلا به دیابت بصورت باور غلط آن را قبول می کنند این است که بعنوان یک بیمار توانایی انجام فعالیت های ورزشی را ندارند و این می تواند اثر روحی روانی منفی روی آنان بگذارد در نتیجه به مرور زمان دچار افسردگی و کاهش کیفیت زندگی و عدم لذت از زندگی می شوند. ولی اکر این باور را داشته باشند که همچون افراد عادی ولی با رعایت اصولی ساده می توانند زندگی و ورزش کنند خود می تواند به بهبود وضعیت روانی آنان کمک کند.

 منبع :انجمن پزشکی کوهستان ایران

تابستان و تاول ........

چگونه از تاول زدن پای خود جلوگیری کنیم

مطمئن شوید کفشی که میپوشید فیت و اندازه پای شماست.

بر روی پوست جاهایی که احساس میکنید ممکن است تاول بزند چسب بزنید. چسب به عنوان یک پوست دوم پوست اصلی شما را حفاظت میکند. برای اینکار میتوانید از چسب زینک اکسید پارچه ای استفاده کنید.
مراقب باشید که چسب در حین چسبیدن به پوست چروک بر ندارد و یا دو نوار چسب کنار هم روی یکدیگر نیفتند چون برجستگی های بوجود آمده خود میتواند موجب تاول شود

داخل کفش یا پوتین خود دست بکشید و مطمئن شوید سطح داخلی آن صاف و بدون برجستگی است

پوتین خیس خود را در کنار هیتر یا رادیاتور خشک نکنید. این کار موجب چروکیده شدن و تغییر شکل چرم آن میشود.

پای خود را خشک نگه دارید. پای مرطوب زودتر تاول میزند

کفش یا جوراب خیس را نپوشید
مرتبا جوراب های خود را عوض کنید و در صورت نیاز از پودر برای خشک نگه داشتن پا استفاده کنید

اگر پایتان زیاد تاول میزند سعی کنید دو جوراب روی هم بپوشید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1895232
بازدید امروزبازدید امروز1025
بازدید دیروزبازدید دیروز1434
بازدید این هفته بازدید این هفته 4094
بازدید این ماه بازدید این ماه 40254
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1895232