ورود کاربران عضو

شرکت در نظر سنجی

لینک دوستان

×

خطا

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot get "مرند" woeid in module "mod_sp_weather".

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

"Could not resolve host: query.yahooapis.com" in module "mod_sp_weather"

Cannot retrive forecast data in module "mod_sp_weather".

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
 

مهتاب نوردی و ......

نزدیک به یک دهه قبل عده‌ای از کوهنوردان دین مدار با درک اهمیت ظرفیت معنوی کوه با طرح‌ریزی برنامه کوهنوردی شبانه در نیمه ماه رمضان عنوان «مهتاب نوردی» را برای آن برگزیدند تا تلاشی برای بسترسازی در بهره از روح جایگاه تعالی بخش کوه رخ دهد.

به گزارش ایسنا، غالب کوهنوردان اگرچه کوهنوردی را برای سالم ماندن بدن‌شان در برابر رکود و خمودی و ارتقا سطح آمادگی جسم‌شان انجام می‌دهند، اما گروه‌هایی هم هستند که علاوه بر توجه به این جنبه از ورزشِ کوهنوردی، به فکر تعالی روح و روان‌شان‌اند چرا که کوه از گذشته مکانی مقدس در ارتباط خدا و بنده آن بوده و جلوه‌های بارز آن وحی به پیامبران و بعثت پیامبر اسلام در کوه است.
این توجه در بین همه ادیان و انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها نشان از جایگاه خاص کوه در شناخت و خودساز دارد. کوه گریزگاهی است از تلاطم‌ها به تعالی گاه و شب پناه آرامشی از غوغای روز و روزگاراست. تلاقی این قید زمان و مکان می‌شود کوهنوردی شبانه که ما را از قید مادیات به قید بندگی و معنویت برساند و مهتاب بهانه نور شبستان تهجد شود.
نزدیک به یک دهه قبل عده‌ای از کوهنوردان دین مدار با درک اهمیت ظرفیت معنوی کوه با طرح‌ریزی برنامه کوهنوردی شبانه در نیمه ماه رمضان عنوان «مهتاب نوردی» را برای آن برگزیدند تا تلاشی برای بسترسازی در بهره از روح جایگاه تعالی بخش کوه رخ دهد. این جریان مدتی است مورد استقبال خودجوش علاقه مندان قرار گرفته و در چند سال اخیر مجموعه‌های کوهنوردی در نقاط مختلف کشور چنین رویدادی را در تقویم رمضان خود ثبت و اجرا می‌کنند.
پویش فرهنگی ورزشی «#مهتاب_نوردی با شعار «کوه جایگاه وحی، عبادت، خودسازی» سعی دارد به صورت فراگیر در جهت گسترش این سنت نو پا در میان عموم گام بردارد تا بر غنای وجوه فرهنگ و نگرش اصیل ورزشی افزوده و در سبک زندگی مؤثر شود

برنامه کوهنوردی وسنگنوردی در ماه رمضان:

کوهنوردی ورزش پرطرفداری در کشورمان به حساب می آید ودر طی هفته علاقه مندان به کوههای اطراف شهر خود می روند و کار صعود را انجام می دهند ،حالا این سوال مطرح می شود با آغاز ماه مبارک رمضان این ورزش باید چگونه صورت گیرد وکوهنورد چه مسایلی را باید رعایت کندتا کوهنوردی دچار مشکل نشودبرای این کار باید:

افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرکت نکنند.

افراد روزه دار سعی کنند در برنامه های سنگین کوهپیمای و صخره نوردی شرنکنند.
گروههای کوهنوردی برنامه های سبک و گردشگری جهت این ایام در نظر بگیرند. و یا در ایام ماه مبارک برنامه های خارج از محدوده شرعی ورزشکاران برنامه ریزی کنند که روزه ورزشکاران مشمول روزه مسافر گردد. ( البته در شرایط عادی )
از مهمترین مواد مورد نیاز بدن می توان به مایعات و آب اشاره کرد که با توجه به گرمای هوا شدیداً به آن نیاز مند هستیم و خصوصاً اگر فرد دارای فعالیت بدنی نیز باشند.
نخوردن آب در هنگام پیاده روی و یا فعالیت سبک هم حتی ممکن است باعث ضعف و بی حالی و غش شود و موجب غلیظ شدن خون و آسیب رساندن به دستگاه کلیوی گردد آین آسیب ممکن است در یک برنامه یک روزه ایجاد شود و برای تمام عمر فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
یکی دیگر از عوارضی که ممکن است ورزشکاران روزه دار را تهدید می کند به وجود آمدن ضعف شدید حاصل از گرسنگی و یا ( افتادن قند ) است که برای ایشان استراحت کانل تا زمان اذان مغرب و در صورت به خطر افتادن سلامتی فرد باز کردن روزه با آب قند توصیه می شود
برای برنامه های صخره نوردی نیز توصیه می شود در ایام ماه مبارک از برنامه های که دارای فعالیت شدید بدنی و نیاز به قدرت و نیروی انفجاری دارند مثل صعود های بلند و یا دو میدانی  را دارند پرهیز شود و صخره نوردان در این ایام به برنامکه های آموزشی و یا فرود های مختلف که نیاز به صرف انرژی زیادی ندارند بپردارند.
برای دور نماندن از برنامه های کوهنوردی و حفظ آمادگی کوهنوردان و انجام فعالیت ورزشی و هم انجام اعمال ماه رمضان (گرفتن روزه ) یکی از بهترین کارهای که گروههای کوهنوردی انجام می دهند در ایام ماه مبارک رمضان اجرای  برنامه های شبانه است به صورتی که در ابتدای برنامه در هنگام افطار همنوردان اقدام به باز کردن روزه و خوردن افطاری نموده و سپس شروع به حرکت کرده و طول مسیر از امکان تغذیه مناسب نوع فعالیت بهره مند هستند و قبل از اذان صبح با خوردن سحری خود را برای روزه آن روز آماده کنند

چرا در برنامه های کوهنوردی بعضی از کوهنوردان زود خسته میشند ؟

‼️در برنامه کوهنوردی افرادی هستند زود خسته میشن و نسبت به بقیه کم میارن و برخی اوقات در ابتدای مسیر برمیگردند . این افراد تقسیم انرژی را بدرستی انجام ندادند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

?تقسیم انرژی در کوهنوردی:

? یکی از مهم ترین مسائل در کوهستان حفظ نیرو و ذخیره انرژی موجود در بدن است. کوهنوردان باید انرژی خود را به سه قسمت انرژی صعود، انرژی فرود و انرژی ذخیره  تقسیم کنند و در هنگام حرکت گامی ثابت و یکنواخت داشته باشند.

?بدون آن که توقفی داشته باشید یا بدنتان عرق کند. در سر بالایی ها از تند رفتن خودداری کنید و در شیب های تند در موقع بالا رفتن و حتی پایین آمدن با قدم های کوتاه و به صورت مارپیچ ( زیگزاگ ) حرکت کنید. توضیح اینکه این روش  زیگزاگ فقط برای صعود و فرود در مکان هایی مناسب است  که برف زیاد ندارند، برفی که خطر ریزش بهمن نداشته باشد.

?در موقع حرکت ، متناسب با شیب مسیر قدم بردارید تا دچار کشیدگی عضلات پا نشوید و نیز تعادل بدن شما به هم نخورد و فشار به ریه و قلب کمتر شود. طول قدم ها متناسب با زیاد شدن شیب و سختی مسیر باید کوتاهتر باشد و با فاصله نزدیک تر به زمین برداشته شود. در بعضی از شیب ها که به علت لغزندگی یا سطح اتکای کمتر امکان گذاشتن تمام پا وجود ندارد، می توان با پنجه یا کنار پا صعود کرد.

?در شیب هایی که امکان گذاشتن تمامی کف کفش به روی زمین وجود دارد ،پایتان را کاملا تخت بگذارید ،چرا که حرکت روی پنجه پا بصورت مداوم ،خصوصأ با وجود کوله سنگین، عظلات پا را خسته می کند.

?در موقع حرکت لباس زیاد نپوشید، زیرا گرمای زیاد کارآیی و قدرت بدن را کاهش می دهد. همیشه حدود سه الی چهار متر جلوی پایتان را زیر نظر داشته باشید تا پایتان به طور خودکار جای مناسب را پیدا کند.

چرا کوهنوردان باید پروبیوتیک مصرف کنند؟


پروبیوتیک ها صنعت بهداشت و درمان را به صورت یک موج طوفانی دربرگرفته اند، ، اما بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که چگونه پروبیوتیک ها می توانند سلامت عمومی آنان را تحت تاثیر قرار دهند.

کسانی که پروبیوتیک ها را مصرف می کنند ممکن است از دستور پزشک، توصیه یک دوست، و یا روند “سالم” بودن پیروی کنند، اما درک قدرت واقعی تاثیر پروبیوتیک ها  برای دستیابی به سلامت مطلوب اهمیت دارد.

پروبیوتیک ها چه هستند؟
اصطلاح پروبیوتیک به یک دسته از باکتری مفید (که اغلب در روده قرار دارد) اشاره دارد که در واقع از روده شما در برابر باکتری های مضر و فرصت طلب محافظت می کند.

با تمام عفونت های باکتریایی ممکن است در این جهان، ساده است که فکر کنیم همه باکتری ها مضر و قادر به ایجاد بیماری هستند، اما مسئله این نیست.

باکتری می تواند مفید، فرصت طلب (در شرایط مناسب مضر)، و یا فقط به صورت یکنواخت مضر باشد.

یک روده سالم انسان باید شامل یک توازن مطلوب از باکتری، حاوی میزان بیشتر باکتری های مفید نسبت به باکتری های مضر  باشد، اما عوامل شیوه زندگی و رژیم غذایی می توانند به سرعت این توازن را برهم زنند و به انواع مشکلات سلامتی منجر گردند.

رعایت موارد زیر برای   برنامه های کوهنوردی مفید است:

 - آمادگی بدنی :  حتی اگر کوهنورد هستید و مدتی است که ورز ش نکرده اید و صعود نداشته اید باید با صعود های یکروزه بدن خود را آماده کنید.

- آماده کردن کوله و وسایل : حداقل ۲ روز قبل از صعود کوله خود را آماده کنید , و مطمئن شوید چیزی را فراموش نکرده اید.

- تست تجهیزات : هیچگاه از تجهیزات نو که از آن استفاده نکرده اید در  برنامه های جدی استفاده نکنید.

- برداشتن لوازم یدکی و اضافی:  وسایلی که مهم هستند  در صورت امکان و سبک بودن یدکی و اضافه داشته باشند. سرپرست گروه علاوه بر وسایل خود باید کمی وسایل اضافی ( لباس گرم  جوراب بند کفش و …) برای دیگران در کوله خود داشته باشد.

- مطالعه گزارشات صعود : مطالعات صعود دیگران را بخوانید تا آمادگی مواجه با شرایط صعود را داشته باشید.

- سر گروه داشته باشید : داشتن یک سرگروه حتما لازم است . ایشان باید علاوه بر تجربه توانایی برآورد مسافت (۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر و ۵۰۰ متر ) نقشه خوانی  توانایی مدیریت زمان و مکان یابی مسیر یابی  داشته باشد.

 - مسیر یاب : سرپرست گروه و یا مسیر یاب باید همانقدر که به نقشه نگاه میکند به اطراف نیز  نگاه کند تا با مسیر آشنا شود  وببیند چه چیزهایی در اطراف مسیر هست این مهم وقتی که قرار باشد گروه مسیر را بازگردد بسیار مهم خواهد بود.

- جزیی از تیم باشید : تکروی نکنید و جزیی از گروه باشید

- اگر گم شدید نترسید : گم شدن جزو چالش های  این ورزش است . به حرف سرگروه اعتماد کنید و تصمیم او را متزلزل نکنید

اهمیت گل برف :

(باتوم,باتونBaton,اعصای کوهنوردی )
یکی از ابتدایی ترین واساسی ترین لوازم یک کوهنورد میباشد
ویکی از تجهیزات کوهنوردی در مسیر های شیب دار برای بالا رفتن وپایین امدن می باشد
باتونها در اعضای هر ساعت چندین تن از وزن بدن را از روی اندام تحتانی به دستها منتقل میکند.
ودر یک روز فعالیت کوهنوردی
۳۰تن را که اهمیت این موضوع را میرساند
برسی عمق برف,افزایش تعادل,کاهش فشار روی زانو و جلوگیری از لیز خوردن
(داشتن کلنگ وتبر یخ در مسیرهای پر شیب ویخی الزامیست.باتون نمی تواند جایگزین باشد  )
با این توضیحات به اهمیت باتوندر پیمایش مسیرهای زمستانی  پی بردیم البته معایبی نیز دارد.

? گل برف یکی از اجزای تشکیل دهنده باتوم میباشد که اکثر کوهنوردان استفاده از آن را بی اهمیت می شمارند.
گل برف در پیمایش مسیرهای پر برف زمستانی اهمیت فراوانی دارد

به این علت که وقتی کوهنورد د مسیرهای پر برف از گل برف استفاده نکند کار باتوم بر عکس خواهد شد نه تنها باتون به شما کمک نخواهد کرد بلکه مصرف انرژی را ۴۰درصد افزایش خواهد داد
وقتی به طور متوسط هر باتون بدونه گل برف حدود ۴۰یا ۳۰سانت به داخل برف رفته ودر اوردن ان از برف در هر قدم به طور متوسط ۳۰درصد از انرژی شما را هدر دهد این امر در مصرف انرژی یک کوهنورد بسیار زیا شده ودر نتیجه توانی برای صعودهای بلند وطولانی برای شما نمی ماند
مخصوصا این موضوع در شیبهای زیاد با برف زیاد بسیار فاحش میباشد.
لذا داشتن باتون با گل برف مناسب حدود ۳۰درصد از انرژی شما را ذخیره وصرفه جویی خواهد کرد.

♍️مهم ♍️ در صورتی که کوله سنگین حمل میکنید برای حفظ تعادل از باتوم به صورت جفت استفاده کنید.
امیدوارم با توضیحات داده شده بنا بر تجربه بنده وتحقیقات در این مورد به اهمیت استفاده از گل برف برای صعودهای زمستانی مشخص شده باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جدیدترین مطالب سایت

مترجم سایت

جستجو در سایت

آمار سایت

1697847
بازدید امروزبازدید امروز686
بازدید دیروزبازدید دیروز1433
بازدید این هفته بازدید این هفته 5020
بازدید این ماه بازدید این ماه 5083
تعداد کل بازدیدهاتعداد کل بازدیدها1697847